Start up nation – גם בתחום המזון / טלי ברנר

ממרח בננות, אריזות תה מתכלות וחלבונים מחומוס - כל אלה הוצגו בכנס הפודטק השישי שנערך בתל חי בהשתתפות נציגים משלוש הפקולטות למזון החשובות בעולם ומאות נציגי תעשייה, מחקר וממשלה מישראל. הכנס הוא חלק מתהליך הפיכתה של קריית שמונה לבירת החדשנות בחקלאות ובמזון

כנס תל חי 2019
כתבה וצילמה: טלי ברנר
כתבה וצילמה: טלי ברנר

“הסייבר הישראלי, שכבר תפס את מקומו כמנוע כלכלי רב עוצמה, מדבר מהראש. מזון וחקלאות מדברים מהלב”, כך אמר ד”ר אראל מרגלית, אחד מהנואמים המרכזיים בכנס הפודטק הששי שנערך ביום ה’ שחלף במכללה האקדמית תל חי. הכנס מהווה חלק מתהליך הפיכתה של קריית שמונה לבירת החדשנות בחקלאות ובמזון.

התהליך כולל הקמה של מכון המזון הלאומי, שיחד עם המעטפת האקדמית יתן שירותי מו”פ, ציוד תעשייתי ייעודי (פיילוט פלנט), מעבדות עם ציוד אנליטי מתקדם, מרכז ידע אקדמי ויישומי, תמיכה ברגולציה עם משרד הבריאות. מכון המזון הלאומי יהיה חלק אינטגרלי מפארק תעשיות שיוקם בקרית שמונה ובו חממות, חברת הזנק, מאיצים שיתפתחו בהמשך למפעלי מזון יצרניים לייצור מזון לשוק המקומי וליצוא.

הענקת הפרס לד”ר אראל מרגלית

בהרצאתו סיפר ד”ר מרגלית, יו”ר ומייסד קרן הון סיכון JVP, על תעשיות ההייטק בהן תמכה הקרן בתחילת דרכה, לפני 25 שנה. בשנים האחרונות מתרחשת המהפכה הבאה. כאשר להכנת 1 ק”ג בשר לאכילה דרושים 10 דונם אדמה ו-16 אלף ליטר מים, קרן JVP נדרשת לבחינה מחודשת של ערוצי ההשקעה. “יש רגעים בהם אתה יודע שנוצר שינוי”, אומר מרגלית. והשינוי קרה, הדור הבא יאכל תפריט שונה מהתפריט שלנו – וזה כבר קורה פה, בישראל. קרן JPV תתמוך בחברות הזנק בתחום החקלאות והמזון.

שבעה מוקדי חדשנות

נשיא המכללה פרופ’ יוסי מקורי העניק לד”ר אראל מרגלית פרס על תמיכתו, עידודו והליווי השוטף לתכנון וקידום פרויקט הפיכת הגליל לבירת המזון והחקלאות. זאת, במסגרת ארגון “יוזמה לאומית”, מיזם לקידום ויצירה של שבעה מוקדי חדשנות וכלכלה בישראל שהקים.

כנס תל חי 2019

ד”ר מלכה ניר, ראש זירת ייצור מתקדם ברשות החדשנות שבמשרד הכלכלה, פירטה בהרצאתה את גודל המענקים שמדינת ישראל מוכנה להשקיע בתעשיית המזון, בייצור מוצרים חדשים, בשיפור תהליכים ותכונות מוצרי מזון קיימים ופיתוח שיטות ייצור חדשות. היא קראה לתעשיות לפנות לקבלת הכסף.

פרופ’ מקורי, אנשי ציבור, אנשי הכספים ונציגי משרד הכלכלה פירטו את ההשקעות המתוכננות לקידום תעשיית המזון בגליל – האקוסיסטם, כפי שמכנים את הישות החדשה המתהווה. המעבר מתכנון להקמה של מכון המזון הארצי, המתרחש בימים אילו.

“הקמת פארק תעשיות מזון עתירות ידע יעניק לאזור קריית שמונה איכות חיים עם הזדמנות כלכלית”, מציין ד”ר אופיר בנימין – מנהל הכנס והכוח המניע מאחוריו. הוא מדבר גם על קידום התעשיה וההיבטים הכלכליים כוללים גם קידום החינוך באיזור, קידום בני נוער וילדים.

אורחי הכנס הגיעו משלוש הפקולטות למזון החשובות בעולם: אוניברסיטת Aarhus מדנמרק, אוניברסיטת Wageningen מהולנד ואוניברסיטת Rutgers מניו יורק. לכנס הגיעו יותר מ-400 נציגים מכל רחבי הארץ ומכל תחומי העיסוק במזון : תעשייה, מחקר, נציגי ממשלה ומעבדות.

מה זה בעצם פודטק?

פודטק Foodtech – הכוונה היא לטכנולוגיות חדשניות בתחום תעשיית המזון לשיפור המזון והגברת התוצרת. יישומים הקשורים למזון משלב חומר הגלם החקלאי, דרך העיבוד ועד לאריזה. פתרונות להעלאת ערך המוצר לצרכן באמצעות פיתוח טכנולוגיות ורכיבים חכמים לשיפור הערכים התזונתיים ובטיחות המזון – כל זאת תוך מזעור הנזק לסביבה.

שותים גם את האריזה

עבודות גמר של הסטודנטים לטכנולוגיה של המזון במכללה האקדמית בתל חי מתחרות בתחרות חדשנות ומוצגות לטעימה במהלך הכנס. הדרישה האקדמית של תלמידי המגמה בשנת הלימודים האחרונה היא להמציא מוצר חדש ולפתח אותו משלב הרעיון ועד המוצר המוגמר באריזתו הסופית, כולל מבחני התאמה לחיי מדף. את הסטודנטים מלווים בכירי הטכנולוגים בתעשיית המזון, ללימוד ופיתוח משותף של מוצר חדשני.

פרס ראשון – שקיות תה מתכלות

כל קבוצת סטודנטים משקיעה שעות במציאת רעיון למוצר חדש, לימוד התחום, פתרון בעיות, ייצור המוצר, קביעת שם למוצר וערכים תזונתיים. הכנת המוצרים והאריזות מותאמת לדרישה למחויבות האדם לסביבה. במקום ראשון זכתה קבוצה שהמציאה ובהמשך פיתחה עד לשלב הייצור את המוצר Eco Tea. הפיתוח היה בליווי של חברת ויסוצקי. המוצר ארוז בשקית, כאשר עם המסת החליטה, גם השקית תימס. הקבוצה חקרה מספר רכיבים נמסים להכנת השקית, ובחרה ברכיב הטוב ביותר, בעל השפעה מינימלית על טעם התה המוכר והאהוב על הצרכן. אך מפחית את העומס על הסביבה ברמה משמעותית. לאחר הכנת התה לא נותרת שקית כי פשוט שותים אותה.

ממרח בננות

מוצרים נוספים אשר זכו בשני המקומות הראשונים הם ממרח בננות ומקל ארטיק אכיל. המנוע להמצאה היה הפחתת הזיהום על פני הכדור שלנו.

באיזו מדפסת להכין לך את ההמבורגר היום? השאלה מאוד רלבנטית כי לחברת Redefine meat israel יש כבר מדפסת תלת ממדית שיודעת להדפיס 10 ק”ג בשר לשעה והוא טעים וטבעוני ולא מצריך עשרה דונם אדמה ו-16 אלף ליטר מים.

חידושי פודטק נוספים: חלבונים מחומוס – אחרי שכבר למדנו לצרוך חלבונים מסויה ומאפונה, ואפילו מחרקים, אנחנו רוצים את המנה שלנו טעימה יותר, בריאה יותר, זולה יותר וזמינה יותר – החומוס הוא הפיתרון החדשני.

נראה כי מצפון תפתח הטובה, כשמדובר בתעשיית הפודטק הישראלית.

כנס תל חי 2019

 

 

 

 

 

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*