על הגבלת האנרגיה ותוחלת החיים

קטע נוסף מתוך הפרק על הזדקנות בספר "מחשבות, מעשיות, מנגינות" מאת פרופ' יצהל ברנר, הוצאת ניב 2022 - על הקשר בין תזונה להזדקנות

ספרו של פרופ יצהל ברנר: מחשבות, מעשיות ומנגינות. צילום עטיפה: טלי ברנר

מתוך הפרק על הזדקנות בספר”מחשבות, מעשיות, מנגינות” – מאת פרופ’ יצהל ברנר, הוצאת ניב 2022 – פרק העוסק בהגבלת אנרגיה – דיאטה המבוססת על הורדת צריכת האנרגיה (קלוריות).

בשנת 1935 פרסם McKay מחקר פורץ דרך בתחום הבנת הזקנה. לאחר שגידל דור שלם של חולדות על אכילה כפי רצונן (ad libidum), הוא לקח את הדור הבא וחילק אותו באופן אקראי לשתי קבוצות שהיו דומות מבחינה גנטית. קבוצה אחת המשיכה לאכול כפי רצונה ואילו קבוצה שנייה קיבלה רק כשני שלישים מכמות האנרגיה במזון, כפי שצרך הדור של הוריהם באכילה ללא הגבלה. קבוצת החולדות שהייתה בהגבלת כלכלה הגיעה לתוחלת חיים ממוצעת ולתוחלת חיים מרבית גבוהה בשליש מקבוצת הביקורת שאכלה כפי יכולתה.

על מחקר זה חזרו פעמים רבות בבעלי חיים רבים מסוגים וממינים שונים, והתוצאות חזרו על עצמן: בחולדות, עכברים, כלבים, שרשורים, זבובים, ובמחקר ארוך שהחל בסוף המאה העשרים ב-NIA, מוסד המחקר הלאומי לחקר ההזדקנות של ממשלת ארצות הברית, גם בקופי רזוס הנחשבים דומים ביותר לאדם. במחקר זה בקבוצת ההתערבות על כלכלה מוגבלת אנרגיה, הקופים היו קטנים יותר, פעילים יותר, טמפרטורת גופם והדופק נמוכים יותר, רמות הגלוקוז והאינסולין בדמם נמוכות יותר, והתבגרותם המינית התאחרה. במחקר זה, שעדיין לא הסתיים, התמותה בינתיים בקבוצת הביקורת של הזכרים גבוהה יותר מאשר בקבוצת ההתערבות. אשר לנקבות, המחקר בהן החל באיחור של כעשור, ולכן עדיין לא הצטברו נתוני תמותה מתאימים.

ומה ביחס לאדם? לא ניתן לבצע ניסוי מסוג זה באדם, אולם יש לנו שתי תצפיות אפידמיולוגיות שיכולות לתמוך בהשלכת הממצאים בו. במחקר אפידמיולוגי שנערך ביפן ופורסם בשנת 1978 על ידי Yasuo Kagawa, התצפית הראתה כי מספר בני השמונים הגבוה ביותר היה באי הדרומי של יפן, אוקינווה. התצפית הלכה בד בבד עם צריכת אנרגיה נמוכה יותר של תושבי האי, כמו גם גובה נמוך יותר וגיל מבוגר יותר של הופעת המחזור בבנות. תצפית זו יכולה לתמוך בתאוריה העולה מניסיונותיו של McKay.

במחקר האורכי על גברים בבלטימור, שעוקב באופן פרוספקטיבי אחרי קוהורט של גברים בגיל שישים וחמש מסוף שנות השמונים של המאה הקודמת ושחלק מתוצאותיו פורסמו בעתון המוביל Science בשנת 2002 על ידי Roth וחבריו. המחקר הראה שלגברים שנכנסו למחקר ושנמדדו אצלם טמפרטורות גוף נמוכות יותר, רמות אינסולין נמוכות יותר ורמות DHEA גבוהות יותר (כולן תכונות המאפיינות את קופי הרזוס הנמצאים בהגבלת אנרגיה במחקר של ה-NIA), הייתה גם תוחלת חיים גבוהה יותר. אומנם איננו יודעים מדוע לקבוצת גברים זו היו התכונות המאפיינות את קופי הרזוס הנמצאים בהגבלת אנרגיה במחקר ה-NIA, אולם אלו שזכו בתכונות אלו האריכו חיים יותר.

במהדורה השביעית והאחרונה משנת 2017 של ספר הבסיס ברפואה גריאטרית של Hazzard כותבים ריצ’רד לומברד וחבריו כי הגבלת האנרגיה האריכה את תוחלת החיים ואפשרה בריאות טובה יותר בבעלי חיים רבים ובכללם יונקים. קיים קשר בין צריכת אנרגיה מוגברת ובין הופעה של תחלואה כמו סוכרת, תסמונת מטבולית והשמנה המקצרות את תוחלת החיים. בסיכום הפרק מצביעים על הצורך בהעמקת ההבנה של המנגנונים הבסיסיים הקשורים בתהליך זה לצורך פיתוח תכשירים ודיאטות. לראשונה נושא זה מועלה עם גישה חיובית בלבד ולא כנושא שנוי במחלוקת כפי שהועלה בספרות עד כה.

יש להדגיש כי התצפיות המוזכרות ונושא הגבלת האנרגיה עוסקים בקשר שבין התזונה וההזדקנות, כלומר תחום של בריאות הציבור וקידום בריאות. הפרדוקס הוא כי כאשר האדם מגיע לזקנה ונמצא עם רזרבות נמוכות, דווקא דיאטות עשירות יותר באנרגיה ובחלבון וברכיבי התזונה החיוניים האחרים, קשורות ביכולת התמודדות טובה יותר של האדם הזקן עם תחלואה. קשרים אלו הוצגו במחקרים רבים רטרוספקטיביים ופרוספקטיביים, כאשר חלקם מלווים בהתערבויות של העשרה תזונתית. העשרה תזונתית בגיל הזקן מאפשרת לאדם להתמודד טוב יותר עם מחלותיו, ומאחר שהתחלואה בגילים אלו עולה, הרי להעשרה התזונתית בקהילה ערך חשוב ביכולת הזקן להתמודד עם מחלה או טראומה באשפוז אקוטי. הקפדה על מצבו התזונתי של הזקן היא בעלת ערך שווה להקפדה על לחץ הדם במניעת סיבוכים.


גילוי נאות: הכותב, פרופ’ יצהל ברנר, הוא רופא מומחה במקצועו העוסק ברפואה פנימית ורפואה גריאטרית, נשוי לטלי ברנר הנמנית עם צוות הכותבים של עיתון E-food וכותבת על מזון וגסטרונומיה

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*