להתראות 1986, ברוכה הבאה 2017 / מאת נדב גולדנברג

בשנת 2017 הוחלט לעדכן גם את סעיפי המכון למטענים מבוקרי טמפרטורה, שעיקרם מוצרי מזון, על מנת שיהיו בקו אחד עם סעיפי המכון למטענים, ייצגו את מצב השוק העדכני של שנות ה-2000 ויתנו ללקוחות את המענה הביטוחי הנדרש

נמל אשדוד. צילום: יח"צ
אניית מכולות בנמל אשדוד. צילום: יח"צ
נדב גולדנברג. צילום: אלבום פרטי

85% מהסחורות בעולם מובלות כיום בתוך מכולות. המכולות שינו את עולם הסחר הבינלאומי כאשר שדרגו אותו משינוע באניות מטען כללי ואניות גלנוע (RO-RO) לסחר בכלי אחסון ושינוע פשוט, בעל ממדים בינלאומיים קבועים, אשר מגיע ליעדים בכל העולם באמצעות כלי הובלה שונים.

אחד מהיתרונות של המכולה הוא גם היכולת לאחסן ולשנע סחורות בטמפרטורות מבוקרות. השינוע  מתבצע באמצעות מכולות קירור. מכולות אלה אינן מקררות את הסחורה, אלא שומרות על טמפרטורה מבוקרת קבועה לאורך המסע בין מחסן למחסן. מכולות אשר מובילות סחורות מסוג זה מבוטחות באמצעות תנאי ביטוח מיוחדים להובלת מטענים מבוקרי טמפרטורה.

כרוב סוגי ביטוח המטענים, גם ביטוח מטענים מסוג זה נשען על סעיפי המכון מטענים האנגליים. סעיפי הביטוח למטענים מבוקרי טמפרטורה הוצגו לראשונה ב-1 בינואר 1986. לאחר העדכון של סעיפי המכון מטענים ב-2009, הוחלט בשנת 2017 לעדכן גם את סעיפי המכון למטענים מבוקרי טמפרטורה, על מנת שיהיו בקו אחד עם סעיפי המכון מטענים, ייצגו את מצב השוק העדכני של שנות ה-2000 ויתנו ללקוחות את המענה הביטוחי הנדרש.

סעיפי 1986 התייחסו לשני סוגי סחורות, frozen food ו-frozen meat. ההבדל המהותי ביניהם הוא טמפרטורת הקירור – סעיפי frozen meat מיועדים לסחורה המובלת בטמפרטורת קיפאון של מתחת ל-18- מעלות צלסיוס. סעיפי frozen food מיועדים לסחורה המובלת בטמפרטורה מבוקרת של מעל 18- מעלות צלסיוס.

סעיפי 2017 עדיין מתייחסים לשני סוגי סחורות אך הוסיפו את המילה chilled לכותרת, כך שגם מזון “מצונן” וגם בשר “מצונן” יוכלו להיכנס תחת הגדרת הכיסוי הביטוחי. סעיפי 2017 עודכנו על מנת להיות בקנה אחד עם סעיפי המכון מטענים 2009. מונחים כמוoversea vessel  שונו ל-oversea vessel or aircraft  על מנת לכלול גם הובלה על ידי כלי תעופה בכיסוי הביטוחי. שינויים מילוליים נוספים הם: goods, שונו ל-subject matter insured. underwriters שונה ל-insurers ועוד כמה שינויים סמנטיים, בהתאם לסעיפי 2009.

יש עוד כמה דוגמאות לעדכונים בסעיפים החדשים. סעיף היעדר כושר שיט עודכן על מנת להתאים לסעיפי הכיסוי ב-2009 ויכלול גם כיסוי ביטוחי עקב היעדר כושר שייט למבוטח אשר רכש ביטוח בתמימות או שהביטוח נכפה עליו כחלק מהסכם רכישה (רכישה בתנאי CIF נניח – שעל פיהם, על הספק לדאוג לרכישת ביטוח לסחורה). כך גם החריג של פשיטת רגל של בעלי האנייה / המוביל, אשר עודכן שהחריג ייכנס לתוקף אך ורק אם המבוטח ידע או היה צריך לדעת בזמן הטעינה של הסחורה על האנייה / מטוס, שפשיטת רגל כזאת תוכל למנוע את המשך קיומו של המסע הימי.

חריג נוסף ששונה הוא חריג האריזה, אשר גם עודכן לפי סעיפי 2009 וכעת יינתן כיסוי לנזקים שנוצרו בעקבות אריזה לא נאותה, במידה שמלאכת האריזה נעשתה על ידי גוף שאינו המבוטח או עובדיו. שלוש הדוגמאות הללו ממחישות כיצד סעיפי 2017 עדיפים למבוטחים על הסעיפים הישנים של 1986.

סעיף 263 Institute frozen food clauses A משנת 1986, הוא הסעיף הנפוץ ביותר לשימוש בביטוח מטענים מבוקרי טמפרטורה (לא בשר קפוא). כאמור, סעיפי A הינם סעיפי “כל הסיכונים”. גם בסעיף זה הכיסוי הביטוחי לכל נזק שאינו נובע משינוי בטמפרטורה הינו כיסוי כל הסיכונים. אולם בהקשר לנזקים הנובעים משינוי בטמפרטורה, הסיכונים המכוסים הינם סיכונים נקובים בשם: אש או התפוצצות, טביעת כלי שיט ועוד. לגבי נזק הנובע משינוי בטמפרטורה, יכוסו נזקים אשר נגרמו עקב שבר מכני של מכונת הקירור, הגורם לעצירתה לפרק זמן של לא פחות מ-24 שעות:

Breakdown of refrigerating machinery resulting in its stoppage for a period of not less than 24 consecutive hours.

חלק מהמבטחים משנים אמנם את פרק הזמן מ-24 ל-12 שעות. נוצר מצב שבו הפוליסה, אותה רכש מבוטח על מנת להגן על עצמו מנזק פיזי לסחורה כתוצאה משינוי טמפרטורה, לא יקבל פיצוי עבור נזק זה, מכיוון שהשבר המכני שגרם לעצירת מכונת הקירור, עצר אותה ל-11 שעות ולא 13 שעות.

כמענה לבעיה זו, סעיפי 2017 הציגו לראשונה סעיף כל הסיכונים למשלוחים מבוקרי טמפרטורה (מזון קפוא / מצונן) ללא סייג הפסקת פעילות מערכת הקירור ל-24 שעות – סעיף 430. סעיף 430 החדש, Institute frozen / chilled food clauses (A) , מציג פתרון כל הסיכונים לכל המשלוחים בטמפרטורה מבוקרת.

לנוכח השינוי בסעיפים, בהתאם לצרכי הזמן, על מנת ליישר קו עם שוק הביטוח הבינלאומי ועקב היתרונות שיהיו למבוטחים בסעיפים החדשים, אנחנו בהפניקס החלטנו, כי פוליסות משלוחים מבוקרי טמפרטורה בחברתנו יופקו מעתה על בסיס סעיפי הקירור נוסח 2017.

אנו ממליצים למבוטחים, סוכנים ויועצים, לשקול עדכון סעיפים אלו בהתאם בפוליסות שלהם. בהצלחה.


הכותב הוא מנהל מחלקת ביטוח ימי בהפניקס

  • המאמר פורסם השבוע בפוליסה, עיתון הביטוח והפנסיה

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*