יקב ויתקין מחדש את התווית של סדרת מסע ישראלי

היקב משיק שני יינות: מסע ישראלי מהדורה מיוחדת וגרנאש בלאן ומציע מארזי שי לראש השנה. ביקב מציינים: לאחר עשור וחצי בו חקרנו את הזנים העתיקים שגדלים בארץ, התפנינו להתנסות בזנים חדשים יותר ובראשם המרסלאן

מארזי החג של יקב ויתקין צילום: יח"צ
מארזי החג של יקב ויתקין. צילום: יח"צ

יקב ויתקין ישיק שני יינות חדשים לקראת חגי תשרי: מסע ישראלי – מהדורה מיוחדת וגראנש בלאן. ביקב מציינים: “לאחר עשור וחצי בו חקרנו את הזנים העתיקים שגדלים בארץ כבר יותר ממאה שנה, התפנינו להתנסות בזנים חדשים יותר ובראשם המרסלאן, זן מרתק שנוצר בדרום צרפת משני הורים שונים לחלוטין. גרנאש נואר – הפרא הדרומי שמקורו בספרד וקברנה סוביניון – אציל צפוני מאזור בורדו”.

ביקב מחדשים את תווית סדרת היינות מסע ישראלי. העיצוב החדש מביא לקדמת הבמה את השם “מסע ישראלי” כמותג שעומד בפני עצמו. על מנת להקל על לקוחות הקצה לזהות את היינות, נשמרה בעיצוב הצבעוניות המקורית של התוויות, והמופע של התווית הקדמית כפס צר בחזית. עם עדכון העיצוב הוספו לסדרה יין במהדורה מיוחדת – מסע ישראלי מבוסס מרסלן.

מסע ישראלי - התוויות החדשות
מסע ישראלי – התוויות החדשות

מסע ישראלי – מהדורה מיוחדת

מבוסס על שני שלישים מרסלאן צפוני, כשאותו משלימים שלושה זנים שאנחנו אוהבים, במיוחד קריניאן ופטיט סירה מגפנים בוגרות הגדלות בעל, ללא השקיה, ופטי ורדו מכרם מצטיין במרום הגליל.

הרכב זני:

מרסלאן, קריניאן, פטיט סירה ופטי ורדו

ביקב: 

מהדורה מיוחדת. צילום: יח"צ
מהדורה מיוחדת של יקב ויתקין צילום: יח”צ

כל זן נבצר בהבשלה מיטבית בבציר ידני, הגיע ליקב בהובלה מקוררת והותסס בנפרד תסיסה קרה יחסית לשימור הארומטיות  הייחודית של כל זן.

בזמן התסיסה עבר כל יין מספר ערבובים (Remontage) ביום למיצוי מקסימלי של צבע וטעמים. לאחר הסחיטה הועבר כל יין לתסיסה מלולקטית ושיקוע ראשוני במכלים ובהמשך להתבגרות בחביות עץ אלון צרפתי, כ-20% חדשות קרוב לשנה. לקראת סיום ההתבגרות נערכו מספר טעימות ובהתאם להן נבנה הממסך הסופי והיין הועבר למילוי לאחר סינון גס בלבד, ללא כל תהליכי ייצוב.

רשמי טעימה:

מסע ישראלי מהדורה מיוחדת 2016 מאופיין בצבע ארגמן-סגול עמוק, בעל ארומות עסיסיות של פטל אדום ושזיף שחור. פרחוניות בולטת ומעט עשבי תיבול ים תיכוניים.  זהו יין עשיר, מלא ונדיב בעל רעננות חיונית, מורכבות טובה, גוף מאוזן וסיומת ארוכה המוכן לשתייה כבר בצעירותו.

התאמה לאוכל:

מתאים ללוות מגוון רב של מאכלים החל ממגוון של טאפסים ועד נתחי בשר עסיסיים במחבת ברזל.

יישון והגשה:

על מנת לשמור על טעמיו הפירותיים, לא עבר היין תהליכי ייצוב או הצללה, מלבד סינון גס סמוך למילוי. מסיבה זו הוא עלול לפתח במשך הזמן משקעים טבעיים שאינם פוגעים באיכותו.

היין מוכן לשתייה עכשווית מהנה, אך יוסיף להתפתח בבקבוק במשך ארבע עד חמש שנים מהבציר ואף יותר. כאשר מזג האוויר חם מומלץ לצנן מעט: כחצי שעה עד 40  דקות במקרר.

 

ויתקין גרנאש בלאן

ויתקין גרנאש בלאן הוא אחת התוצאות של חזון הייננות הים תיכונית שהתחיל ביקב ויתקין לפני כשש עשרה שנים. בויתקין השכלנו כבר אז לצאת מהקופסא של יינות מזנים בינלאומיים מוכרים ולהתרכז דווקא בזנים שיתאימו לאזורנו החם והיבש – חלקם גדלו כאן עשרות רבות של שנים וחלקם הובאו כחלק ממחשבה להעשיר את מגוון הזנים שמהם נבנה את יינות העתיד של ישראל. בשנת 2009 לאחר 8 שנים של תכנון קפדני נטענו מגוון זנים בכרמים השונים של היקב בהתאם לתכונותיו של כל זן וכרם. אחד מהזנים האלו היה הגרנאש הלבן.
גרנאש בלאן הוא המופע הלבן של זן הגרנאש נואר, מוצאו מאזור ברצלונה שבספרד והוא נטוע בעיקר בצפון ספרד ובדרום צרפת. בגלל נטייתו לייצר יינות עשירים ורחבים לרוב משלבים בו את זן הרוסאן התורם מינרליות, רעננות ופירותיות. לאחר שורה של ניסיונות הגענו לאותו שילוב בדיוק גם אצלנו ביקב ויתקין.

הכרמים:

הענבים נבצרו בכרם הנטוע בגליל העליון על המורדות המזרחיים של הר מירון בגובה של כ-700 מטר מעל פני הים. הכרם מאופיין בקרקע דלה ומנוקזת, אבנית מאוד המורכבת משילוב של גיר וטרה רוסה. הקרקע עשירה במינרלים ודלה בחומר אורגני ולכן מרסנת את הזן הידוע כחזק ופורה במיוחד. הכרם טופל בקפידה ובזכות התאמת הזן לאקלים הארצישראלי החם כמעט ולא הזדקק להשקיה וטיפולים מיוחדים למעט דילולי פרי לקבלת איכות גבוהה.

הרכב זני:

עשוי בעיקר מענבי גרנאש לבן עם השלמה של רוסאן.

ביקב:

הענבים נבצרו לארגזים קטנים והובלו בקירור ליקב. לאחר סחיטה עדינה והצללה טבעית החלה התסיסה שבמהלכה הועבר חלק מהתירוש להמשך תסיסה בחביות עץ אלון צרפתי, חלקן

גראנש בלאן של יקב ויתקין צילום: יח"צ
גראנש בלאן של יקב ויתקין צילום: יח”צ

חדשות וחלקן בנות שנה, כולן בנפח של 500 ליטר, ובסיומה המשיך להתבגר על שמריו במשך מספר חודשים. החלק שנותר במכלי הנירוסטה שולב מחדש ביין כחלק מהממסך הסופי וכך נשמר איזון מדויק בין טעמי הפרי הייחודיים של הזן ואיכות אזור הגידול למורכבות מהתסיסה בחביות עץ האלון.

רשמי טעימה:

ויתקין גרנאש בלאן 2017 שונה במהותו מהיינות הלבנים שייצרנו ביקב עד היום. הוא מתאפיין בארומות פרי הדר עדינות, אפרסק ועשבוניות שמזכירה שקדים ירוקים וכן נפח רחב ומורכב יחסית בטעימה. שלא כמו רוב היינות הלבנים האחרים שיבואו לידי ביטוי כאשר הם צוננים מאוד, ויתקין גרנאש בלאן 2017 ייהנה מחשיפה מסוימת לחמצן ולכן מתפתח בצורה מרשימה כשהוא מתחמם מעט בכוסות.

התאמה לאוכל:

היין מתאים ללוות מאכלים רבים החל ממנות ראשונות כמו דג נא וכלה במנות מורכבות יותר על בסיס דגים, עוף ואף בשרים צלויים ומעושנים.

בתנאי אכסון נאותים ימשיך להתפתח במשך 5-7 שנים משנת הבציר.

 

מארזים לראש השנה

היקב ישווק גם מארזים לראש השנהמארזי השי נבנו בשיתוף עם יצרנים ישראלים נוספים, ביניהם אורנת, מפעל שוקולד בוטיק ישראלי בשרון אשר בו  משלבים עובדים עם צרכים מיוחדים בתהליכי הייצור והאריזה. יקב ויתקין תורם את כל הרווחים מהמוצרים הנלווים ליין (כגון מסמני כוסות, פותחנים וכדומה – הנכללים במארזי השי) למרכז הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית-השרון.

על פי היקב: “המארזים משלבים בתוכם את כל הערכים שעליהם מושתתת העבודה ביקב: קיימות ואקולוגיה, חלוציות, מקומיות ותרומה לקהילה“.

היקב שהוקם בכפר ויתקין בשנת 2001 מתמחה מיום הקמתו בייצור יינות מקוריים מזנים ים-תיכוניים ותיקים בארץ ומוביל את התעשייה בייצור יינות מקומיים ייחודים לארץ ישראלביקב מתקיימת הפרדת אריזות  למיחזור וכל הפסולת המוצקה הנותרת מעיבוד הענבים ביקב (שזרות, קליפות, חרצנים) מועברת לרפתות כמזון לפרות. המשקעים שנותרים בסיום התסיסה משמשים לדישון הכרמים.

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*