ד”ר ג’יין גודול בתערוכת ביופאח 2020: גם השימפנזים העדיפו אורגני / מאת טלי ברנר

התערוכה האורגנית העולמית נפתחה אתמול בנירנברג, גרמניה, בהשתתפות כ-3,800 מציגים מרחבי העולם. יותר מ-50 אלף מבקרים צפויים להגיע ולפגוש נציגים מכ-100 מדינות בתערוכה המשולבת Biofach & Vivaness. טלי ברנר מדווחת מביופאח 2020

ד"ר ג'יין גודול מרצה בתערוכה. צילום: אתר הפייסבוק של ביופאח 2000

ביופאח 2020 – התערוכה האורגנית העולמית, נפתחה אתמול בבוקר, ה-12 בפברואר, בנירנברג גרמניה. בתערוכה השנה נוספו שני אולמות בעיצוב מודרני ובר קיימא, כדי לאפשר לעוד 400 מציגים להשתתף, כך לדברי פטרה וולף, מנהלת מרכז הקונגרסים בנירנברג המציגה את ביופאח 2020. בתערוכה השנה 3,798 מציגים. המדינה המיוצגת ביותר היא גרמניה, עם 903 מציגים, ואחריה איטליה. מדינות חדשות בתערוכה: אנגולה, קזחסטן ומונגוליה – בביופאח. נמיביה וניו-זילנד ב-Vivaness. ויואנס היא תערוכת הקוסמטיקה.

ביופאח 2020. צילומים: טלי ברנר

יותר מ-50 אלף מבקרים צפויים להגיע לפגוש ולהכיר את הנציגים מכ-100 מדינות בתערוכה המשולבת Biofach & Vivaness. חדשנות ממשיכה לאפיין את התערוכה – 800 מוצרים חדשים, 600 מוצרי מזון ו-200 מוצרי קוסמטיקה – יוצגו בתחרות החדשנות, שהיא חלק מהתערוכה. את התערוכה מסקרים כאלף עיתונאים.

השנה מאופיינת בחדשנות באריזות: חומרים חדשים, הפחתת כמות האריזה ומוצרים ללא אריזה. מגמת הטבעונות המתפתחת עולה גם בתחום האורגני ונוספו מוצרים חדשים כמו פרי הג’ק פרוט, אצות, אורז מאוסטריה – מוצר מקומי ומוכר, שאינו מובל על פני אלפי קילומטרים סביב העולם.

במקביל לתערוכה מתקיים הכנס אליו יגיעו יותר מ-8,000 משתתפים שיעסוק בנושא: מה תורם האורגני לעולם. את הכנס פתחה ד”ר ג’יין גודול – חוקרת השימפנזים האגדית, שפתחה באמירה: “מה שלמדתי בשנים בהן שהיתי ביערות הגשם הוא שהכול קשור, Inter conected. האקלים משתנה ומשפיע על כולנו, הקורונה לא אפשרה לסינים להגיע לתערוכה ואני לא הייתי בטוחה שאגיע, כי באנגליה ובגרמניה הסערות עצרו את תנועת המטוסים והרכבות”. היא שמחה מאוד  לפתוח את הכנס האורגני. בספרה Harvest for hope היא חושפת את עיסוקה בתחום האורגני, במקביל לעיסוק המרכזי בחייה – הצלת החיות, המערך האקולוגי והאנשים.

ד”ר ג’יין גודול בפתיחת הכנס בלוויית חיות הפרווה שהניחה על השולחן. צילום: טלי ברנר

לדבריה, היער והאוקיינוס הם המרחבים המאזנים. האדם, שהוא היצור הכי מתקדם, הורס את הבית היחיד שיש לו. לטעמה, המאדים איננו חלופה. רק כאשר המוח והלב עובדים ביחד אפשר יהיה להצליח לעצור את הנזקים שהאדם גורם. איך אפשר להבין שמגדלים אוכל בעולם עם כימיקלים מזהמים?

לשאלת אחד המאזינים בקהל – איזה אוכל יעדיפו השימפנזים? היא ענתה: “בניסוי בו הגשתי לחתול שלי אוכל אורגני ואוכל קונבנציונלי, החתול העדיף את האורגני. גם השימפנזים העדיפו אורגני”. ד”ר גודול היא בת 85 היום ועדיין חוקרת, אקטיביסטית, מבריקה ומאוד מצחיקה. המפגש אתה היה מפגש מכונן. לכנס הגיעה עם תיק גדול ובשלב מסוים הוציאה ממנו חיות פרווה ופרשה אותם לפניה. יש לה ללא ספק דרך משלה להעביר מסר.

לואיז לטיקהולט, מנכ”לית IFOAM – התנועה האורגנית העולמית, שמחה על הצמיחה בתחום האורגני. לדבריה, מעבר לנוכחות הגדלה – זה גם טוב לסביבה. התנועה האורגנית משמשת השראה למיליונים מהחקלאים והצרכנים שעובדים ביחד למען עולם טוב יותר: “האורגני משפר את איכות המים, מעלה את מגוון הזנים ומשפר את הבריאות – הצעירים מבינים זאת. גם הפוליטיקאים מבינים”.

מצגת על קוסמטיקה אורגנית בכנס

בכנס יופיע בהמשך גם שר החקלאות של דנמרק ויציג את ההתפתחות האורגנית בארצו, בתמיכת הממשלה. אלפרידה דמבכר, יועצת בתחום הקוסמטיקה הטבעית, הציגה בכנס את ההתפתחות בתחומי הקוסמטיקה הטבעית והאורגנית, כתגובה לדרישה צרכנית. גרמניה היא השוק הגדול ביותר ואחריו דנמרק. לדבריה, גם הקוסמטיקה הקונבנציונלית נעשית יותר אורגנית. הקוסמטיקה מתפתחת בכיווני הפחתת שאריות, הוספת רכיבי קנאביס, אריזות מתכלות ויותר שקיפות, עקביות ואמון צרכני.


טלי ברנר  היא מהנדסת מזון בתעשיית המזון יותר מ-35 שנה. מרכזת את תחום התעשייה האורגנית בארגון לחקלאות אורגנית בישראל, חברה בוועדות רגולציה במזון בארץ ובעולם.

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*