בעקבות שריפה במפעל מעדני מיקי – חברות ביטוח תובעות את כיבוי אש עקב שיהוי לא סביר

כתוצאה מהשריפה, נטען בתביעה, נגרמו נזקים כבדים למבנה המפעל, לתכולה ולציוד של מעדני מיקי, כמו גם אובדן רווחים כבד, ואילו פעלה רשות הכבאות באופן מקצועי וסביר, היו נזקי האירוע מצטמצמים לנזק נקודתי ומוגבל בהיקפו

המשאיות של מעדני מיקי, צילום: יח"צ
המשאיות של מעדני מיקי, צילום: יח"צ

חברת הביטוח איילון ומגדל הגישו תביעות שיבוב בסך 31 מיליון שקל נגד איגוד ערים – כיבוי אש אזור בית שמש, ונגד חברת הביטוח הכשרה, המבטחת של האיגוד בביטוח אחריות מקצועית ו/או ביטוח צד ג’. תביעה נוספת נגד איגוד ערים-כיבוי אש בלבד על סך 3.7 מיליון שקל הוגשה על ידי הפניקס.

בכתבי התביעה שהוגשו לבית המשפט המחוזי בתל אביב נאמר כי מגדל (סכום תביעתה עומד על 21.3 מיליון שקל) ביטחה מבנה תעשייתי של חברת תנובה בשטח כ-8,500 מ”ר בגובה כ-8 מטרים באזור התעשייה הר-טוב בית שמש, איילון (סכום תביעתה 9.5 מיליון שקל) ביטחה את חברת מעדני מיקי תעשיות מזון דגים וסלטים בפוליסה מסוג “הכל בה לעסקים”, ואילו הפניקס ביטחה את חברת מעדני אביב אוסובלנסקי בביטוח מקיף ב”פוליסת אש”.

בשעת לילה ביום ה-12 בנובמבר 2010 נאמר בכתבי התביעה, פרצה לפתע שריפה במבנה התעשייתי של תנובה, בו פעלו מפעל הייצור של מעדני מיקי, והעסק לייצור עיבוד ושיווק מוצרי בשר של מעדני אביב אוסובלנסקי, בעלת רשת מעדניות בפריסה ארצית.

כתוצאה מהאירוע, נטען בכתבי התביעה, נגרמו נזקים חמורים למבנה, ועל פי בדיקות שנערכו נמצא כי מוקד האש היה באולם הייצור של מפעל מעדני מיקי וכי מקור השריפה היה בכשל בגוף תאורה שהיה מותקן מעל למוקד האש שבמפעל מעדני מיקי, ומשם התפשטה האש לחלקים רבים במבנה וגרמה נזקים רבים.

בכתבי התביעה נטען, כי התובעות שילמו למבוטחות שלהן תגמולי ביטוח בגין הנזקים הכבדים שנגרמו להן בעטיה של השריפה. בתביעת איילון נאמר, כי הבדיקות לאחר האירוע העלו, כי למרות שמערכת גילוי האש במפעל התריעה ישירות למוקד 102 בארבע שיחות שונות ונפרדות, הרי שכוחות הכיבוי השתהו באופן בלתי סביר והגיעו למקום רק שעה לאחר מכן עם קבלת קריאה טלפונית מגורם בלתי מזוהה. זאת, כאשר המבנה שוכן במרחק נסיעה של כ-10 דקות נסיעה בלבד מתחנת מכבי האש ואף פחות מזה – בשים לב לכך שהאירוע אירע בשעת לילה מאוחרת שבה התנועה דלילה.

לטענת התובעות, כוחות הכיבוי התמהמהו מאוד ובאופן בלתי סביר בתגובה להודעה בדבר השריפה, ואילו פעלה רשות הכבאות באופן מקצועי וסביר היו נזקי האירוע מצטמצמים לנזק נקודתי ומוגבל בהיקפו ולא מתפתחים לנזק העצום שנגרם בפועל.

בכתבי התביעה מצוין, כי זמן קצר לפני האירוע אישרה איגוד ערים כיבוי אש אזור בית שמש את מערכת כיבוי האש של מעדני מיקי ובמסגרת זו אף בחנה כי מערכת ההתראה הטלפונית פועלת כסדרה.

איילון ומגדל טוענות כי מששילמו תגמולי ביטוח קמה זכותן לבוא בתביעת שיבוב כלפי איגוד ערים-כיבוי אש, האחראי להתפשטות האש ולתוצאות האירוע, וכלפי המבטחת של האיגוד, חברת הביטוח הכשרה. הפניקס מציינת, כי במסגרת הליך גישור בעקבות תביעת שיבוב שהוגשה על ידה, בין היתר נגד איילון המבטחת של מעדני מיקי, שולם לה סך של 5.5 מיליון שקל. עתה היא טוענת כי זכות השיבוב שלה מופנית כלפי איגוד ערים כיבוי אש בשל המחדלים והרשלנות.

תגובת נציבות הכבאות וההצלה: “כתב התביעה טרם הגיע לידנו. את ההתייחסות לטענות העובדתיות והמשפטיות נעביר לבית המשפט במסגרת כתב ההגנה שיוגש”.

 

 

 

 

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*