היין נשפך כמים בערב הוקרה למיכאל בן יוסף ביום הולדתו ה-87

עשרות רבות של חברים, ביניהם כתבי יין, יבואני יין ואנשי יקבים, נאספו בשבוע שעבר לחגוג ערב הוקרה לאיש היין והטייס המיתולוגי מיכאל (מימי) בן יוסף במלאת לו 87 שנה. את הערב יזם וארגן השף אלון גונן והוא התקיים בביתם של גיטה ואריה לביא

מימי הנרגש מודה לחברים שנאספו לחגוג איתו. משמאל רעייתו אביבה שאיתו כל השנים. צילום דוד סילברמן dpsimages
מימי הנרגש מודה לחברים שנאספו לחגוג איתו. משמאל רעייתו אביבה שאיתו כל השנים. צילום דוד סילברמן dpsimages

עשרות רבות של חברים, ביניהם כתבי יין, יבואני יין ואנשי יקבים, נאספו בשבוע שעבר לחגוג ערב הוקרה לאיש היין והטייס המיתולוגי מיכאל (מימי) בן יוסף במלאת לו 87 שנה. את הערב יזם וארגן השף אלון גונן והוא התקיים בביתם של גיטה ואריה לביא (בעלי עיתון E-food) חבריו הקרובים של בן יוסף. הרבה אהבה והערכה העתירו בערב הזה על חתן השמחה והרבה יין זרם בכוסות.

אריק וגיטה לביא עם מיכאל בן יוסף (במרכז). צילום: צילום דוד סילברמן dpsimages
גיטה ואריה לביא עם מיכאל בן יוסף (במרכז). צילום:  דוד סילברמן dpsimages

השף אלון גונן כתב על האירוע ועל בן יוסף באתר אכול ושאטו:

מיכאל בן יוסף: לפעמים חלומות מתגשמים / מאת אלון גונן

ביום חמישי בערב התקבצו מעל 100 מאנשי ענף היין וחברים, שבאו לחגוג למיכאל בן יוסף יום הולדת 87. מימי, זה כינויו בפי החברים, הוא מבקר היין של מגאזין סיגאר, וכתב את ספרי היין יינות ישראל (אלבום), יינות ישראל + מדריך, The Bible of Israeli Wines, וכמחבר שותף, פרק בספר הבינלאומי Wine של אנדרה דומינה, שהודפס ביותר מ-2 מיליון עותקים באנגלית (וכן בעוד 11 שפות).

מימי, אלון גונן וחברים. צילום: דוד סילברמן dpsimages
מימי, אלון גונן וחברים. צילום: דוד סילברמן dpsimages

הכתיבה של מיכאל בן יוסף בנושאי יין היא קולחת, בגובה העיניים, עם הסברים מקיפים ומרתקים שמתובלים תמיד בסיפורי היסטוריה וגיאוגרפיה, ולא פעם עם אנקדוטות ספרותיות. האני מאמין שמוביל אותו בכתיבה הוא שהקורא צריך להבין, ולא להיות עמוס במידע לא רלוונטי שטוב רק לאנשי המקצוע. ייננים רבים חייבים למימי את החלטתם להיכנס למקצוע הייננות. לפני עשור או שניים, כשהתעשייה הייתה עדיין צעירה ולא מבטיחה, עלו אליו לרגל על מנת לקבל עצה, ותמיד בנינוחות, ברוגע, עם תשוקה בעיניים, היה אומר להם: “לכו תלמדו. צאו לצרפת, לאוסטרליה, לאיטליה, צאו לרכוש מידע ותחזרו לישראל, כי פה הייתה היסטוריה של יין, ולכן גם העתיד שלנו צופה יין טוב”. ואכן הנבואה התגשמה, ורבים מהצעירים הללו משמשים כיום ייננים בכירים ביקבים.

הילד שהסתתר מפני הגרמנים בזמן מלחמת העולם השנייה ברומניה, עלה לארץ בגיל 19 לאחר שסיים קורס טיס אזרחי ברומניה, וגויס לחיל האוויר הישראלי שהיה בחיתוליו – קורס טיס מספר 10. כנפי טייס חולקו רק ל-6 בוגרים מתוך 76 חניכים. במהלך השנים הטיס בן יוסף מטוסי סטירמן, הרווארד, ספיטפייר, איירספיד אוקספורד, מוסקיטו, דקוטה, נורד והרקולס.

בשנת 1956 יצא מיכאל בן יוסף לצרפת בראש משלחת של עשרים טייסים, כדי להביא לארץ את מטוסי הדקוטה. בשנת 1956, במבצע קדש (סיני), השתתף כטייס מוביל בהצנחת הצנחנים במיתלה ובפינוי הצנחנים הפצועים. במבצע אנטבה שובץ בן יוסף כטייס בהרקולס השני. עם שחרורו של בן יוסף מחיל האוויר הוא עבר לאל על, שם שירת כטייס במשך כארבעים שנה. בגיל 32 הוסמך לקברניט. בין המטוסים שהטיס: קונסטליישן, בריטניה, בואינג 707, בואינג 200–747, בואינג 400–747. במשך השנים מונה בן יוסף לטייס ראשי ומנהל צי 200–747 באל על.

ב-18 באוקטובר 2018, העניקו אנשי ענף היין למיכאל בן יוסף את אהבתם. היה זה ערב של הערכה, הערצה והכרת תודה, לאיש ולאגדה מיכאל בן יוסף. שנמשיך לשתות יין ישראלי טוב ולעוד הרבה שנים של כתיבה וחברות.

ניתן לתמונות לדבר

חמישי בערב, הבציר נגמר לפני כמה שבועות, ואלה שאי אפשר היה לדבר איתם בתקופה הזו נראו מאושרים ומחייכים, כי אפשר קצת לנשום. כולם תמימי דעים שהבציר היה מצוין. היינות שהם הביאו ליום ההולדת של מימי דיברו בעד עצמם. כנראה שהיו להם הרבה בצירים טובים.

רק כשמסתכלים על התמונות של דוד סילברמן, מגלים כמה שענף היין שלנו חזק, רציני ומפרגן. כולם הגיעו, בין אם אלה יקבים קטנים ובין אם גדולים, וביניהם אלה שהיו ראשונים והשאירו את חותמם לעד על ענף היין בארץ. דמויות כמו אלי בן זקן, יאיר מרגלית, ארקדי פפיקיאן, אדם מונטיפיורי, פרופסור ברבדו, קובי שקד ממשפחת דרך היין, אריאל אפשטיין ממשפחת הכרם, ולצדם ייננים רבים, נשות השיווק, נשות יחסי הציבור של היקבים – היה עונג לראות את כולם במקום אחד. ואיך אמר פרופסור קרסו: “הצרות באות בלי הזמנה, ולכן אנחנו צריכים לארגן לנו את השמחות כל הזמן וכמה שיותר”. שיהיה לכולם רק יין טוב ומשובח ונתראה רק בשמחות.

בכל זאת ננסה לציין את שמות המשתתפים – וסליחה עם אלה ששמם לא צוין (שלחו לעורך והוא יוסיף): אלי בן זקן – קסטל, יאיר ואירית מרגלית – מרגלית, ערן פיק – צרעה, זאב דוניא – סוסון ים, אבי פלדשטיין פלדשטיין/איינשטיין, אבי כהנוב – כהנוב, אוליביה פרתי ושיקי ראוכברג – טפרברג, אריאל אפשטיין – הכרם, אורנה צ’ילאג – צ’ילאג, אדם מונטיפיורי – אושיה ענפית, ארקדי פפיקיאן – אושיה ענפית ויועץ, אלי ורות בן חיים – בן חיים, בן עמי ברבדו ורעייתו – ברבדו, דוד בר אילן – טוליפ ומאיה, יואב לוי – בזלת הגולן, משפחת ריבק – שאטו גולן, צחי דותן – המועצה לגפן יין, קובי שקד – דרך היין, אורי רן – לשעבר צרעה, הדר ברבדו – בררבדו, אסף פז – ויתקין, דורון רב הון – ספרה, יעקב אוריה – פסגות, ורד בן סעדון – טורא, דורון ועינת יצחקי – פיוז’ן, יעל גיא – רמת הגולן, דורית בן סימון – רמת הגולן, כרמית ארנרייך – יקב ירושלים, רוני ססלוב – אושיית יין, אורלי סגל – יחסי ציבור, כתבי היין – אריה לביא המארח עם רעייתו גיטה לביא, רן בירון, ישראל פרקר, אודליה בנאי, אמנון פאר, ועוד רבים וטובים שבאו להביע את אהבתם למימי.

צילומים דוד סילברמן, dpsimages

צילומים דוד סילברמן, dpsimages

מסיבת יום הולדת למימי בן יוסף אצל גיטה ואריק לביא / מאת ישראל פרקר

זה היה ערב נעים וייחודי, ברמת השרון. יום הולדת 87 לידידנו, איש היין והטייס מימי (מיכאל) בן יוסף. היוזם, שף אלון גונן. המארחים, גיטה ואריה לביא. האורחים, עשרות רבות של אנשים ונשים מעולם היין הישראלי, בני משפחת בן יוסף וחברים. אני לא זוכר שראיתי כל כך הרבה אנשי יקבים, יבואני יין, בעלי חנויות ורשתות המשווקות יין, יחצ”נים ועוד, מתמזגים באירוע אחד ומשוחחים ביניהם. ברור שיש להם הרבה נושאים משותפים. הרבה יינות טעימים נמזגו לכוסות. הרבה בשר שהכין אלון, ומאפים מילאו את צלחות החוגגים. הברכות מלאות האהבה, בתוספת חיבוקים ונשיקות רבות שקיבל מימי, מעידים על אהבת רבים אליו.

ספר היין (אלבום צבעוני) שכתב מימי בן יוסף, ב-1997, התחיל מאז את היכרותי העמוקה עם עולם היין הישראלי, שגדל והתפתח מאז. ולמי שלא יודע, או זוכר, מימי היה בין ארבעת הטייסים שהטיסו את מטוסי ההרקולס לאוגנדה במבצע אנטבה. באפריל 1953 הוסמך מימי בן יוסף כטייס ושירת בשרות חובה וקבע 6.5 שנים ועוד 20 שנה במילואים. במהלך השנים הוא הטיס מטוסים מסוגים שונים ופעם, מזמן, הוא היה אחד מטייסי אל על שהטיסו את דוד בן-גוריון לבורמה.

אני מרים כוס מלאה יין, בברכת לחיים, גבוה גבוה, ומוסיף המון ברכת למימי ביום הולדתו ה-87, גם ממני, כאן.

  • ישראל פרקר הוא עורך ראשי של האתר יין, שמן זית וקולינריה.
צילומים: דוד סילברמן, dpsimages

גילוי נאות: מיכאל בן יוסף נמנה על הכותבים בעיתון זה.

1 Comment

  1. למרות גילו המופלג של מיכאל בן ארי( לא רחוק משלי אשמח לקבל את כתובת המייל שלו / היקב שלו ע״מ לבדוק אפשרות ארגון סיור לשגריר החדש של רומניה בישראל.

    בגלל מוצאו של מר בן ארי.

    בתודה מראש
    משה בש
    0544-856056

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*