40 שנה לארגון לחקלאות אורגנית: שומרים על הכדור ועל איכות המזון / טלי ברנר

זהו הארגון הראשון מסוגו בארץ ששילב אספקטים תיאורטיים ומעשיים של איכות הסביבה ובכך, למעשה, החל בשקט ובבטחה את המהפכה הירוקה בישראל. כחלק מפעילות הארגון מועבר בימים אלה קורס לעוסקים בעיבוד מזון מחומרי גלם אורגניים לייצור מוצרי מזון מעובדים כמו: יין, חלב, שמן זית ומוצרי מאפה

צילום מסך: אתר הארגון לחקלאות אורגנית
טלי ברנר. צילום: שי שבירו

“בשעה שברא הקדוש ברוך הוא את האדם הראשון, נטלו והחזיר על כל אילני גן עדן ואמר לו: ראה מעשיי כמה נאים ומשובחים הם. כל מה שבראתי – בשבילך בראתי. תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם קלקלת אין מי שיתקן אחריך” (מדרש קהלת, ט’).

הארגון לחקלאות ביולוגית ואורגנית בישראל חוגג השנה 40 שנה להיווסדו. בשנת 1982 חברו למריו לוי – חקלאי מקיבוץ שדה אליהו, שבעמק בית-שאן – קבוצת חקלאים והקימו אגודה שיתופית שמטרתה לקדם את תחום החקלאות והתעשייה האורגנית. הם עסקו בקידום הידע מקצועי, פרקטיקות חקלאיות, לימוד מתמשך ועריכת מחקרי שטח. הארגון הצטרף לתנועה האורגנית העולמית, שמאז הולכת וגדלה.

מטרות התנועה האורגנית הן לשמור על כדור הארץ, לשפר את איכות הסביבה, להוריד את טביעת הרגל הפחמנית ולהגדיל את קיבוע הפחמן, לשמור על זכויות בעלי החיים – וכל זאת על מנת לייצר מזון בריא יותר ובטוח יותר. על פי תפישות הארגון, יש להימנע משימוש בחומרי הדברה ודישון סינתטיים, הקפדה על טיפוח הקרקע, בעלי החיים וזכויות העובדים.

הארגון לחקלאות אורגנית הוא הארגון הראשון מסוגו בארץ ששילב, אספקטים תיאורטיים ומעשיים של איכות הסביבה ובכך למעשה, החל בשקט ובבטחה את המהפכה הירוקה בישראל, תוך יישום הדברים “הלכה למעשה” (מתוך אתר הארגון).

לשם השוואה: ארגון גרינפיס העולמי הוקם ב-1971, האירגון האורגני העולמי פרסם בשנת 1972 את התקנה האורגנית העולמית, המהווה בסיס לרגולציה האורגנית בעולם ולרגולציות של מדינות.

הארגון לחקלאות אורגנית מאגד בתוכו מאות יצרנים, עוסקים ופעילים במגוון עיסוקים בתחום הייצור האורגני, התעשייה, המסחר והסביבה. במסגרת הארגון פועלים מומחים, חוקרים, עובדי אדמיניסטרציה ומנהל ומספר רב של מתנדבים.

פעילי הארגון האורגני בישראל היום הם קבוצת מדריכים מיקצועיים בתחומי החקלאות, התעשייה ובעלי החיים. צוות הארגון לומד ולוקח חלק פעיל בקידום תקינה אורגנית בארץ ובעולם. עיקר הפעילות היא עריכת קורסים והשתלמויות לאורך כל השנה, בזום ובכיתות לימוד, וליווי העוסקים בשטחי החקלאות, בחממות, בלולים ובמפעלי התעשייה.

כחלק מפעילות הארגון, מועבר בארגון קורס בזום לעוסקים בעיבוד מזון מחומרי גלם אורגניים לייצור מוצרי מזון מעובדים כמו: יין, חלב, שמן זית ומוצרי מאפה. הקורסים מיועדים לאלה המעוניינים להכיר את התחום או להעמיק, אם אתם כבר מכירים. מפגש ראשון כבר התקיים השבוע ויתקיימו עוד שני מפגשים ב-zoom: ב-30 במרץ וב-6 באפריל, בין השעות 14:00 ל-16:00.

מרצים אורחים: מירית עמרני על חקיקה אישור ופיקוח וד”ר יעקב שמשוני על בטיחות במזון. קהל היעד: טכנולוגים בענף המזון, סטודנטים, גופי פיקוח, נציגי משרדים ממשלתיים רלוונטיים, איגוד התעשיינים ועוד.

נושאי הקורס:

עלות למשתתף – 250 שקל. חינם לחברי הארגון. הרשמה: קשר במייל או בטלפון עם יפה אלפיטל – 03-7361097/8

 


הכותבת היא מהנדסת מזון ומרכזת את תחום התעשייה האורגנית בארגון לחקלאות אורגנית בישראל. 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*