תערוכת ביופאח 2020: הייצור האורגני מנסה להדביק את הצריכה / מאת טלי ברנר

התערוכה האורגנית העולמית שברה השנה שיאי מציגים. 3,798 מציגים, רק שניים מהם מישראל. הסינים לא קיבלו אשרות כניסה לאירופה וגם: האם מיץ התפוזים האורגני יעלם מהעולם?

טלי ברנר טועמת גלידה אורגנית
טלי ברנר. צילום: שי שבירו

100 ביליון דולר מכירות בשנה של מוצרי מזון אורגניים הוצגו בתערוכת ביופאח 2020 בגרמניה. השווקים המרכזיים הם אירופה וארה”ב. הצריכה של מוצרים אלה עולה בהתמדה והייצור ממשיך לנסות להדביק את הצריכה. התערוכה האורגנית העולמית שברה השנה שיאי מציגים. 3,798 מציגים, רק שניים מהם מישראל. הסינים לא קיבלו אשרות כניסה.

התערוכה היא גם מפגש חברתי. בנוסף לקשרים העיסקיים, מתפתחים גם קשרים אישיים ארוכי טווח. המפגש שלי, למשל, עם הבעלים והמנכ”ל חברת בויטלסבכר, מתיאס מאייר, לווה מעבר לפן העיסקי גם בשיתוף הדדי ובשיחה על מה עושים הילדים שבגרו ומתי יכנס דור הילדים לניהול העסק שהוקם על ידי סב המשפחה. סטפן וולקל, הבעלים והמנכ”ל של חברת וולקל לייצור מיצים ומשקאות ביודינמיים, סיפר לי בגאווה על ארבעת בניו שכבר מכהנים בתפקידי ניהול בחברה שהוקמה לפני 80 שנה.

דוכן הבשרים האורגניים בביתן הגרמני. צילום: טלי ברנר

מרכז הכנסים בנירנברג מארח את תערוכת ביופאח מאז 1999. אני מבקרת בתערוכה בכל שנה ורואה את ההתפתחות ואת העלייה בזמינות חומרי הגלם האורגניים שמאפשרת לתעשייה לייצר כל מה שנדרש על ידי הצרכנים: בשר, משקאות, תה, קפה, מוצרי חלב, ריבות ומוצרי מאפה. וגם מוצרי קוסמטיקה וטקסטיל מחומרי גלם אורגניים.

במהלך השנים נוספו תחרויות היין ושמן הזית ואילו ממשיכות להמריץ את היצרנים לשפר איכויות.

היין האורגני

היין האורגני הוא כנראה העתיד. שלושה יינות  זכו בתחרות היין האורגני 2020 Mundus vini Biopach. החל מ-2013 נרשמת עלייה של 70% בדרישה ליין אורגני, היצרניות העיקריות הן איטליה, ספרד, צרפת  וגרמניה.  ב-2012 פורסם התקן האורגני ליין באירופה – דבר שאפשר אחידות בייצור. התקן לייצור יין מאפשר שימוש מוגבל בסולפיט. סולפיט, כחומר משמר אסור בכל מוצר מזון אורגני, מותר רק ביין. חלק מיצרני היין האורגני מציעים גם יינות ללא סולפיט, שטעמו שונה ויש המעדיפים אותו. העדר הסולפיט מזרז את תהליך ההתיישנות, אבל האם ביין זה רע?

הזוכים בתחרות היין האורגני

יותר מ-120 מיליון ליטר יין אורגני נמכרו בגרמניה ב-2017 (מקור: Wein+market March 2019). גרמניה היא השוק הגדול ביותר ליינות אורגניים. כרמים אורגניים מהווים 6% משטחי הכרמים בעולם, ובגרמניה ם תופסים כ-10% מהשטח. איכות היין נקבעת בכרם.

האולם השמח ביותר

להבדיל מתערוכות מזון אחרות, בהן האולמות מחולקים על פי תחומי עיסוק, בביופאח התצוגות הן לפי מדינות. האולמות הצפופים שמושכים הכי הרבה מבקרים הם שני האולמות הגרמניים.

גם השנה, האולם השמח, הרעשני, הצבעוני והריחני הוא האולם האיטלקי, שבמרכזו מסעדה שמזינה את המבקרים והמציגים ללא הפוגה במשך כל ימי התערוכה והאוכל אורגני וטעים במיוחד. בנוסף, הכלים מתכלים בזכות המודעות לשמירה על הסביבה והאווירה חמה.

הביתן הטורקי מציג בעיקר חומרי גלם חקלאיים, רכזי פירות, גרעינים וקיטניות. והיו גם הביתן של קטלוניה – המדינה של ברצלונה, כך הם מציגים את עצמם, וביתנים של ארצות הברית, קנדה, רוסיה, יפן ועשרות נוספים. בכל מקום ניכר גם הטרנד החזק של עולם התזונה, הטבעונות, ונראה כי החדשנות מגיעה גם גם לתחום זה – הטבעונות האורגנית.

הביתן הסיני הריק בביופאח. צילום: טלי ברנר

היו גם ביתנים ריקים: של הסינים. אם הצליחו להגיע נציגים, הם ישבו לבד, ללא מבקרים. ובכל פינה אפשר להבחין במתקני חיטוי.

גם בישראל, כמו בעולם, נרשם גידול בצריכת המוצרים האורגניים. הגידול הוא בעיקרו מיבוא. עשרות יבואנים של מוצרים אורגניים מבקרים בתערוכה, יוצרים קשרים ארוכי טווח ומביאים לצרכן הישראלי את המגוון האורגני מכל העולם. בישראל יש 89 מפעלים שמעבדים מוצרים אורגניים, אך בתערוכה הציגו רק שניים. 90 יבואנים של מוצרים אורגניים מייבאים לישראל.

הקורונה של ההדרים 

במסגרת הכנס שהתקיים במקביל לתערוכה ומשך אלפי מאזינים, אחת ההרצאות המעניינות הייתה בנושא: “תעשיית ההדרים בסכנה. האם מיץ ההדרים האורגני יעלם?”. ב-2005 הגיעה לארה”ב מסין מחלה בקטריאלית קטלנית לעצי ההדר, המכונה גרינינגGreening desease  HLB. המחלה מועברת על ידי מזיק שמדביק את העץ בחיידק, המביא למותו של העץ. אין ריפוי למחלה והיא מחסלת שטחי פרדסים עצומים. בפלורידה בארה”ב נכחדו כ-50% מהפרדסים וגם בברזיל, מקסיקו, סין ואפריקה המחלה ממשיכה לחסל פרדסים. בישראל לא זוהתה המחלה. שני חוקרים מאוניברסיטת מקסיקו דיווחו בכנס על מחקר במימון רשת השיווק COOP השוויצרית ומכון המחקר האורגני FIBL על המתרחש בתחום ההדרים האורגניים.

שיטות הגידול האורגניות מחזקות את מערכת החיסון של הצמחים, ולכן ההדבקות נדחו, אך בשנה האחרונה מגיעים דיווחים גם על עצים אורגניים שנפגעו בסין, אפריקה, ספרד ופורטוגל. העמקת השימוש בשיטות האורגניות, כמו הגדלת המגוון הביולוגי של הצמחים בין שורות העצים גיזומים מיוחדים והעשרה בקומפוסט מורידים את מספר העצים הנפגעים. פיתרון למחלה עדיין לא נמצא ,אך יש דרכי מניעה. הפיתרון האפשרי היחיד שנבדק הוא בשיטות של הנדסה גנטית, שאסורה באורגני. האם מיץ התפוזים האורגני יעלם?

מיץ תפוזים אורגני בביופאח

מאמר שני בסדרה


הכותבת היא מהנדסת מזון בתעשיית המזון יותר מ-35 שנה. מרכזת את תחום התעשייה האורגנית בארגון לחקלאות אורגנית, חברה בוועדות רגולציה במזון בארץ ובעולם. יועצת לחברות בפיתוח מוצרים אורגניים.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*