פרי הקיווי והחיה – לא מומלץ / מאת אבי בן חורין

משלוח הפרי הראשון לעונה שהגיע לאחרונה מניו זילנד ליבשת אירופה, נשא במחסני אוניית הקירור גם אורחים לא רצויים – עכברים. כמה שאלות בענייני ביטוח ימי

קיווי. צילום: Thamizhpparithi Maari ויקימדיה
אבי בן חורין

מאת אבי בן חורין

חברת Zespri היא קואופרטיב גדול במיוחד של מגדלי קיווי בניו זילנד או בתוארה – החברה הגדולה ביותר בעולם לשיווק קיווי, שמוכרת ביותר מחמישים מדינות ומחזיקה ב-30% מהנפח העולמי של שיווק הפרי (סין בעלת שיעור גבוה ממנה). היא בעלת זיכיון ייחודי ליצוא הפרי מניו זילנד לכל העולם למעט אוסטרליה (מובן).

מחזור המכירות שלה ב-2023 עבר את ה 2.5 מיליארד דולר, והמשמעות היא – עסק לא קטן. אבל כשאתה גדול ופעיל בחלקי הגלובוס השונים, אתה פתוח לתופעות משונות, לא צפויות והפעם הגיעה ה”הפתעה” דווקא בבלגיה. משלוח הפרי הראשון שהגיע לאחרונה מהאי הדרומי ליבשת אירופה, נשא במחסני אוניית הקירור את המכרסמים הלא רצויים – עכברים. זיהוי “הפלישה” בנמל זברוגה הביא מיד להחלטה להעביר את כל הפרי לקרנטינה (תחנת הסגר) כדי לבדוק את מצבו ועם הקביעה הברורה שכל מה שהושפע מהאורחים הלא צפויים – יושמד.

למען ההבהרה – המשלוח, שנעשה במחסני אניית קירור ולא במכולות, כלל כ-1.2 מיליון מגשים של הפרי והוא משלוח של “פתיחת העונה”. עונה זו הייתה אמורה להיות (ואולי גם תהיה) גדולה מקודמתה. דובר על כך שמשלוח זה מייצג כחצי אחוז מהצפי השנתי.

נציג החברה הצהיר שמדובר במקרה ראשון, לאחר יותר מעשרים שנה, שהם נתקלים בתופעה שכזו, ומכיוון שהם בנו במהלך השנים מותג שאנשים סומכים עליו, הם לא יתפשרו על פחות מהטוב והבטוח ביותר. לכן הם יבדקו, יחד עם המבטחים וחברת הספנות, וינסו להבין את הגורם ל”פלישה” כדי למנוע הישנות של מקרה כזה.

יש בכך קצת בעייתיות, כי אונייה נוספת אמורה להגיע בקרוב, ומי יודע מה המצב שם. בכל מקרה, החברה דחתה את פתיחת העונה בשבוע, כדי לבדוק ביסודיות מה אפשר וצריך לעשות, על מנת להמשיך בפעילות שלה ללא דופי.

כפי שהתפרסם, המשלוחים השנה אמורים להגיע בשלוש אוניות לאירופה, ארבע עשרה אוניות למדינות הים התיכון, ארבע לחוף המערבי של צפון אמריקה ועוד 42 כלי שיט לאסיה. את יתרת הפרי לשיווק תבצע החברה בשירות של אוניות מכולות.

אמנם אין כרגע מידע מדויק על פרטי האירוע, אך המחשבות בהקשר לביטוח הפרי מעלות שאלות שונות. למשל, במקרה שלא יתגלה נזק ממשי בפרי, אך המידע שהיו עכברים שהסתובבו במחסני הפרי בזמן ההפלגה קיים ומפורסם – האם ה”חשש לנזק” מהווה סעיף כיסוי בפוליסה?

כידוע, בסעיפים הרגילים המשמשים את הביטוח הימי – אין לכך אזכור, אך אולי מבטחי החברה (שהיא כאמור לקוח מאד גדול ומאד משמעותי בהיקף הפעילות) החליטו להרחיב את יריעת הכיסוי, ואם לא – מה צריך לעשות מחר? לעדכן את הכיסוי בהתאם?

שאלה אחרת בהקשר זה – האם הפרסום שניתן למקרה, שיביא כנראה להשפעה על הפעילות בשוק (וביתר דיוק, על המכירות והמחירים) יהיה פקטור בכיסוי הביטוחי, אם נעשה עדכון בתמליל הקיים של ביטוח מטען בטמפרטורה מבוקרת, שמחק את החריג ל”אובדן שוק”? האם אפשר לומר שיש כאן אובדן רווחים? האם מישהו ערך ביטוח לתוצאה עקיפה זו?

האם בפוליסה על בסיס כל הסיכונים, וזה אמור להיות בסיס הכיסוי למשלוחי הקיווי המובלים בטמפרטורה מבוקרת (לפי הספרות המקצועית בין מינוס 1.5 מעלות לצלסיוס לפלוס 1.5 מעלות צלסיוס) ולחות גבוהה, החריגו נזק לפרי עקב פגיעה של עכברים, שזו בוודאי תופעה בלתי צפויה?

אפשר אולי להמשיך ולהעלות רעיונות, אך במקרה הנוכחי, בלי לראות את ניסוחי הפוליסה ובלי לקבל את תוצאות הבדיקות, נותר רק להשאיר את הדברים ב”טעון עיון” ולקוות שהסיבה / הדרך לחדירה הבלתי רצויה של האורחים הבלתי קרואים – תימצא ותימנע בעתיד.

בתיאבון.


הכותב הוא מומחה לביטוח ימי

  • הכתבה מתפרסמת במקור בפוליסה, עיתון הביטוח והפיננסים

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*