כשמלחמה רחוקה מתדפקת על הדלת: מי אחראי על חלקי נשק שהתגלו במטען גרעינים באונייה? / מאת אבי בן חורין

במטען גרעינים שהובל מאוקראינה ונפרק בנמל חיפה נתגלו חלקי ציוד צבאי ותחמושת, שהצריכו טיפול מיוחד וחריג * מי יישא בהוצאות הנוספות ובנזק שנגרם לקונה?

נמל מספנות ישראל. צילום מסך
אבי בן חורין
מאת אבי בן חורין

מלחמת רוסיה-אוקראינה מתנהלת זה שנה ויותר, כאשר העולם כולו לעתים מסתכל, לעתים מתעניין, משמיע את דעתו, אך בפועל, למעט אולי חריגים, יושב על הגדר. ישראל, שיש לה אינטרסים שונים ומנוגדים בהקשר לכך, מנסה לרקוד על שתי החתונות.

עתה, הגיעה המלחמה, או ליתר דיוק תוצאת לוואי שלה, גם אלינו.

אונייה שיצאה מאיזמאיל (נמל בדרום אוקראינה, על גדות הדנובה) עם מטען גרעינים עבור מילובר, (בערך של כ-1.6 מיליון דולר), הגיעה לנמל מספנות ישראל בחיפה והחלה בפריקת המטען למשאיות, במטרה להעבירן למפעל המייבא. עם תחילת בדיקת המטען התגלו בו חלקי מתכת שהם למעשה חלקי ציוד / תחמושת צבאית. הנושא הועבר לידיעת הגורמים האחראים שעצרו מיד את המשך הפריקה ואמורים לקבוע את דרכי ההתנהלות כדי להשלים את המשימה ללא פגע.

מה יהיו התוצאות בהמשך הדרך? לא ברור. איך הגיעו הפריטים הצבאיים לתוך המטען? לא ברור. האם המטען במקור יצא מהספק עם “תוספת” מיוחדת זו? האם במהלך המעבר לנמל הייתה פעילות צבאית שגרמה לכך? האם על המסוע שהעלה את המטען לאונייה היו שיירים של ציוד? האם בזמן ההעמסה היו מכסי הספנות (מחסני האונייה) פתוחים וחלקי רקטות, טילים, מיירטים,

כת”במים ואחרים הצליחו לנווט דרכם לתוך המטען? או אולי כל ההשערות הללו אינן נכונות?

כך או כך, התוצאה של מטען “מזוהם” כזה היא בעייתית לכל הדעות.

האם עלויות הטיפול הנוסף, והמיוחד, מכוסות על ידי מי מהגורמים המעורבים, בעבור כולם? האם כל אחד ישלם את הוצאותיו? האם יהיו אלו המבטחים שישלמו?

המטען בוטח על ידי הספק, וכנהוג צריך לראות מי הוא המבטח ומה התמליל של פוליסת הביטוח. האם הכיסוי הביטוחי נותן מענה כספי להוצאות החדשות והלא צפויות?

לפי מידע לא מאומת, עו”ד יוסי שפרינצק, שמייצג את הקונים, מבקש לקבל ערבות מטעם ה-P&I CLUB של האונייה, כדי להבטיח את תשלום ההוצאות הנוספות (במילים אחרות – נזקי הקונים) שיידרשו לסיום הטיפול באירוע. האם בעלי האונייה ינקטו בצעד כלשהו כדי להקטין את מחויבותם? הכול אפשרי.


הכותב הוא מומחה לביטוח ימי

  • הכתבה פורסמה לראשונה בפוליסה, עיתון הביטוח והפיננסים

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*