ועדת הכלכלה אישרה תוספות מכסה בהיקף של 100 אלף ביצים לבעלי לולים שיעמדו בדרישות 

 לפי התקנות שאושרו, בעל מכסה שהעתיק את הגידול שלו מלול שאינו עומד בדרישות הווטרינריות, ללול חדש (או לול באתר חדש), רשאי לקבל תוספת מכסה. יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת ח"כ מיכאל ביטון: ההסכמות שאושרו מצומצמות מדי אבל זוהי התחלה חדשה. בחודש יוני נדון במכסות חדשות

דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת על מכסות ביצים. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח”כ מיכאל ביטון, אישרה היום (ה’) את בקשת משרד החקלאות לבצע תיקונים בתקנות מכסות הביצים לשנת 2022. לפי התקנות שאושרו, בעל מכסה שהעתיק את הגידול שלו מלול שאינו עומד בדרישות הווטרינריות, ללול חדש (או לול באתר חדש), רשאי לקבל תוספת מכסה של 100,000 ביצים ובתנאי שהשטח לרשות כל תרנגולת מטילה לא יפחת מ-750 סמ”ר בלול כלובים (או 1,100 סמ”ר בלול ללא כלובים), ושהוא עומד בדרישות הווטרינריות. עוד אושר כי לבעלי מכסה תינתן תוספת גם אם הלול שבו תיוצר המכסה הוא לול כלובים, ובלבד שהלול יאוכלס לראשונה בשנת התכנון, העומד בתנאי של שטח מינימלי שלא יפחת משטח של 750 סמ”ר לכל תרנגולת מטילה.

היו”ר ח”כ ביטון: “ההסכמות שאושרו מצומצמות מדי אבל זוהי התחלה חדשה. לא אמרנו נואש. בחודש יוני נדון במכסות חדשות לביצוע, בתקווה שעד אז יגיעו להסכמות ופתרונות שייתנו שקט לענף לשנה -שנתיים הקרובות. עיקר המחלוקת כרגע הוא על כמה מכסות חדשות צריך הענף, בלי לפגוע באיזונים וביציבות הכלכלית. בנוסף, נראה איך מעניקים מכסות חדשות ליזמים חדשים, מבלי לפגוע במגדלים הוותיקים, שבשל בירוקרטיה לא מצליחים להגיע להיתרי בניה וגם האיגרת הווטרינרית סוגרת להם לולים”. ח”כ ביטון הוסיף: “אני מקווה שנצליח לקדם את ענף ההטלה ובהמשך להגיע גם לצומח והירקות, שם המצב אולי מתוח אף יותר”.

ח”כ רם שפע: “ראינו עכשיו שאם מתייחסים למגדלים כשותפים, אפשר להגיע להסכמות. מגדלים כותבים עכשיו בקבוצות וואטסאפ שונות ‘אנחנו בוכים מהתרגשות, את מה שעשינו – נוכל כבר לאכלס”.

ח”כ אורי מקלב: “בשנה האחרונה המתח בין המגדלים למשרד החקלאות לא מביא שקט לענף. במשרד החקלאות הפכו את המגדלים לעובדים שלהם ולא נותר להם חופש עיסוק. אין להם שום גמישות. המגדלים לא צריכים להיות במאבק תמידי”.

ח”כ שמחה רוטמן: “את המכסות צריך לבטל. בכל הנוגע לתכנון השוק – זה מעולם לא היה נכון, בטח לא בימינו. אין לנו שום זכות להפריע לאדם שרוצה לגדל – זה צריך לעבור מן העולם. יש חופש עיסוק”.

מנכ”ל “האינטרס שלנואלעד מלכא התרעם על אישור התקנות: “שומרים פה על החונטה של מישהו אחד. מה ההבדל בין מי שמגדל באזור מודיעין לבין מי שמגדל בצפון? כי זה אזור עדיפות א’? איך אפשר להביא רק חלק קטן של התקנות לאישור? בושה וחרפה”.

נציג משרד האוצר, חיים בורובסקי: “785 מכסות אושרו בוועדה הזאת לפני מספר חודשים אבל מועצת הלול לא חילקה אפילו אחת. מועצת הלול מחזיקה מגדלים כבני ערובה.” מנכ”ל מועצת הלול שמואל לויט השיב: “המועצה תממש את 500 הבקשות שהגיעו אליה וניתן מכסות למי שמגיע. אנחנו לא מתחמקים. זה לוקח זמן”.

סמנכ”ל משרד החקלאות ד”ר אסף לוי: “ברור שאף מגדל לא יבנה עכשיו לול כלובים. עמדת השר והמנכ”לית ידועה ולפיה לא ייבנו עוד לולי כלובים”.

מנכ”ל ארגון מגדלי העופות, מוטי אלקבץ: “היינו נכונים לפשרות מעמיקות ומהפכניות. מצוקתם של מגדלים נגדעה על ידי משרד החקלאות, באמצעות השירותים הווטרינריים. בהוראת הווטרינריים נאסר עליהם לחדש להקה. הם מגיעים לפסח בלי פרנסה. נקווה למצוא את הדרך להגיע להסכמות.”

מנהל השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות ד”ר תמיר גושן: “באיגרת הווטרינרית שיצאה ב-2019 נקבעו אבני דרך יחד אתכם המגדלים. אל מול המגדלים יש 9 מיליון אזרחים שצריכים לצרוך ביצים שיוצרו בתנאים נאותים. בשנים האחרונות מיוצרות פחות מ-230 ביצים למטילה בזמן שהפוטנציאל הוא 289 למטילה”.

הדיון בוועדת הכלכלה. צילום: נועם מושקוביץ

מגדל מטילות במרכז הארץ, מעוז ליפשיץ: “היום נתתם פה פתרון ללולים במושב גורן. אנחנו לא חיכינו לרפורמה והשקענו מכספנו 4 מיליון שקל בהסבת לולים. מאחר שמדובר בלול מוסב, אנחנו לא זכאים לתוספת. תנו להסב אותם ללולים מתקדמים ותנו תוספות ראויות כמו שנתתם בגורן. אם תאשרו שלול מוסב הוא כמו חדש, לולים ישנים מעין ורד יוכלו לעבור אלי ולגדל אצלי. הם לא יכולים כרגע לקבל את התוספות, כי אני לול מוסב ולא לול חדש, כך לפי התקנות שאושרו פה היום”.

בתום הדיון סיכם היו”ר ביטון: “אני מצטער שלא הבאנו יותר הסכמות. אני דוחק בצדדים להמשיך בסוגיית המכסות החדשות שיחולקו ויבוצעו כולל השתתפות במי שמעונין להסב את הלול שלו, כולל חלוקה הגיונית בכל הארץ. יש חשיבות ועדיפות לגבול הצפון ועוטף עזה. יש פה מחלוקת תפיסתית, האם מבטלים את התכנון בענף ההטלה. אם הממשלה רוצה לבטל את התכנון, שתיתן שיפוי, תחזיר את המכסות למדינה ובא לציון גואל. אבל אם לא, שתביא הסכמות רב שנתיות ותחלק את המכסות ונגדיל את הייצור”.

כל התקנות אושרו פה אחד (הצביעו בעד: ח”כ מיכאל ביטון, ח”כ רם שפע, ח”כ אורי מקלב, ח”כ לימור תלם מגן).

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*