סופ”ש במוזיאון הטבע בת”א – הכדור בצלחת שלך

סופשבוע על תזונה ובטחון תזונתי במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהארדט בתל אביב - ה-1 עד ה-5 ביוני. פעילויות מיוחדות למבוגרים ולכל המשפחה

לרגל עליית התצוגה החדשה, הכדור בצלחת שלך: האוכל שלנו והטבע, יקדיש מוזיאון הטבע בתל אביב סוף שבוע ארוך, עם פעילויות מיוחדות למבוגרים ולכל המשפחה בנושא תזונה וביטחון תזונתי. הפעילויות בשיתוף תוכנית “בתיאבון” של הרשות לאיכות סביבה וקיימות של עיריית תל אביב-יפו ומשרד הבריאות.

שפע המוצרים גורם לנו להרגיש שתמיד נוכל לקנות כל מזון שרק נחפוץ בו, אבל כיום הביטחון התזונתי הולך ומתערער, לעיתים גם במדינות עשירות. האתגר העצום העומד בפני האנושות הוא לספק לאוכלוסיית העולם, ההולכת וגדלה, תזונה בריאה שמקורה במערכות מזון מקיימות. האחריות אומנם מוטלת בראש ובראשונה על מקבלי ההחלטות, אך גם בידינו היכולת וההזדמנות להשפיע על המצב, החל מכמויות המזון שאנו קונים, דרך המצרכים שאנחנו בוחרים לקנות ועד לשאריות שנזרקות לפח.

מוזיאון הטבע ע”ש שטייהארדט, בשיתוף הרשות לקיימות ואיכות סביבה של עיריית תל אביב-יפו יזמו שורה של מפגשים, הרצאות, סדנאות וסיורים לציון שבוע תזונה וביטחון תזונתי של משרד הבריאות ויום בטיחות המזון של האו”ם.

איתן בן עמי, מנהל הרשות לאיכות הסביבה וקיימות בעיריית ת”א: “אני שמח לקיים את שיתוף הפעולה החשוב עם מוזיאון הטבע. הפעילויות הנפלאות שמציעה עיריית תל אביב-יפו בשבוע זה הן רק חלק קטן ממגוון הרצאות וסדנאות שאנו עורכים במסגרת תוכנית “בתיאבון”, המקיימת לאורך השנה פעילויות לקידום המודעות והנגישות לתזונה בריאה ומקיימת בעיר, מתוך ההבנה שתזונה לקויה משפיעה על היחיד, הקהילה והסביבה גם יחד”.

כרטיסים לכל הפעילויות יוצעו במחיר אחיד של 40 שקל (למחזיקי דיגיתל, 30 שקל). הכרטיס כולל כניסה למוזיאון ולתצוגה החדשה “הכדור בצלחת שלך”.

  • יום חמישי, 1.6, החל בשעה 17:00 שינויים בהרגלי התזונה | סיור בתערוכות והרצאה. מנחה: פרופ’ רחל שריג, ראש מרכז דן דוד לחקר תולדות האדם, הפקולטה לרפואה ומוזיאון הטבע ע”ש שטיינהרדט, אוניברסיטת תל אביב

השיניים והלסתות של כל בעל חיים מותאמות לאוכל שממנו הוא ניזון. גם אצלנו, בני האדם, קיימת התאמה אבולוציונית בין מבנה מערכת הלעיסה למזון. אך מה קורה כשהאוכל שלנו משתנה? אם צורת הכנת המזון או רכיבי המזון משתנים? איך ישפיעו שינויים אלו על הלסתות והשיניים שלנו?

משך הפעילות – עד 120 דקות.

  • יום שישי, 2.6, החל בשעה 10:00 – מה ניתן ללמוד מעצמות קדומות על תזונת האדם? | סיור בתערוכות והרצאה. מנחה: ד”ר לידר ספיר-חן, המעבדה לארכיזואולוגיה במוזיאון הטבע.

במשך כ־2.5 מיליון שנים היה האדם הקדמון נע ונד, צייד ולקט. לפני כ־10,000 שנים התרחש המעבר לאורח חיים של חקלאי, שמגדל את מזונו ומחזיק חיות משק למזון ליד הבית. כיצד התרחש מעבר זה? מדוע דווקא אז? ומה המשמעות שלו ליחסים בין האדם לחיה? המחקר הארכיאולוגי של עצמות בעלי החיים מסייע להתחקות אחר תשובות לשאלות אלו.

משך הפעילות – עד 120 דקות.

  • יום שישי, 2.6, החל בשעה 10:00 – אוכלים מציאות אחרת | הרצאה וסדנה. מנחה: עמית מסטצ’קין, מרצה, יועץ ויזם לצמצום בזבוז מזון.

כשליש מהמזון המיוצר בעולם לא נאכל או נזרק לפח. באופן מפתיע, בזבזני המזון הגדולים ביותר הם אנחנו – הצרכנים הפרטיים. לבזבוז מזון השפעה ישירה על כדור הארץ: מים ואנרגיה שמבוזבזים, יערות שנכרתים, משאיות שעומדות בפקקים ופסולת רבה המוטמנת באדמה ואחראית על 10% מסך פליטות גזי החממה. מה אפשר לעשות? הרבה! בהרצאה נבין למה נזרק כל כך הרבה אוכל מכל כך הרבה כיוונים, נלמד איך שינוי קטן בהרגלים מייצר שינוי בקנה מידה עולמי ונתנסה בהתססת ירקות עונתיים.

משך הפעילות – עד 120 דקות

  • יום שבת, 3.6 | לכל המשפחה. להציל את העולם מהמטבח | סדנה לכל המשפחה (מגיל 5). מנחה: ד”ר חגית אולנובסקי.

אורח החיים המודרני גובה מחיר כבד – מאיתנו ומהסביבה. רוצים לדעת איך מה שקורה אצלנו במטבח יכול להציל את העולם? מוזמנים להצטרף לסדנה לכל המשפחה של ד”ר חגית אולנובסקי: לקרוא בין השורות על האריזות ולגלות מאיפה מגיע האוכל שלנו; לגלות מתי האורגני בריא יותר ומתי סתם מאכילים אותנו ג’אנק; לענות אחת ולתמיד על השאלה:  “לזרוק או לא לזרוק?”;  ולבחון את עצמנו: האם אנחנו יודעים מה התוקף האמיתי של “פג תוקף”?

משך הסדנה – עד 60 דקות

  • בשעות: 10:30; 12:00 ;13:30 – צמחים וביטחון תזונתי | סיור מודרך בגן הבוטני לכל המשפחה (מגיל 5).

מומחים רבים בעולם מסכימים על כך שהתזונה הים־תיכונית היא התזונה הבריאה ביותר – לנו ולסביבה. הצטרפו אלינו לסיור בגן הבוטני, בעקבות הצמחים שאכלו אבותינו באזור הים התיכון כדי לגלות את סוד הקסם של התזונה הים־תיכונית. בסיור נכיר גם צמחים מאזורים שונים בעולם ונחקור את הצמחים שאנו אוכלים כיום ואת המחיר הסביבתי והבריאותי של גידולם.

משך הסיור – עד 60 דקות.

מועד הפעילות: שבת, 3.6 בשעות 09:45, 16:00.

  • יום ראשון, 4.6, בשעה 16:00 – צמחים וביטחון תזונתי | סיור מודרך בגן הבוטני.

מומחים רבים בעולם מסכימים על כך שהתזונה הים־תיכונית היא התזונה הבריאה ביותר – לנו ולסביבה. הצטרפו אלינו לסיור בגן הבוטני, בעקבות הצמחים שאכלו אבותינו באזור הים התיכון כדי לגלות את סוד הקסם של התזונה הים־תיכונית. בסיור נכיר גם צמחים מאזורים שונים בעולם ונחקור את הצמחים שאנו אוכלים כיום ואת המחיר הסביבתי והבריאותי של גידולם.

משך הסיור – עד 60 דקות.

  • יום שני, 5.6, בשעה 18:00 – חיידקים? לא מה שחשבתם! | סדנת יסוד בהתססה, כבישה ושימור מזון. מנחה: ד”ר אורי מאיר-צ’יזיק.

מחקרים עדכניים מלמדים כי למזון מותסס יש השפעה חיובית על הבריאות שלנו. בסדנה יסביר ד”ר מאיר-צ’יזיק על מערכת החיידקים שבגוף האנושי, בייחוד זו שבמערכת העיכול שלנו, מהי התססה לקטית, על הקשר בינה לבין מערכת החיידקים בגוף ומדוע היא חשובה לנו. נלמד טכניקות התססה פשוטות בירקות, ללא צורך בכלי מטבח מיוחדים, שקל ליישם אותן בכל מטבח ביתי רגיל.

משתתפי הסדנה יתנסו בהתנעת תהליך התססה בירק ויקבלו בסופה את הצנצנת לבתיהם, שם יוכלו להמשיך בתהליך. מהסדנה ייצאו המשתתפים עם כלים פרקטיים, שאותם יוכלו ליישם בביתם, בכל עת, וליהנות מטעמים חדשים ומגוונים.

משך הסדנה – כ-180 דקות.

  • תזונה ב־1,000 הימים הראשונים לחיינו (עברית / ערבית) | מפגש מקוון (וובינר).

התזונה ב־1,000 הימים הראשונים לחיי תינוקות מהווה חלון הזדמנויות בלתי הפיך לבריאות לכל החיים.

לתזונה בגיל הרך השפעה בעלת השלכות מרחיקות לכת על הבריאות בהמשך החיים. על פי מחקרים מדעיים, הנקה ומעבר הדרגתי לטעימות ולאכילת מזונות בריאים תורמים לגדילה מיטבית ולמיצוי ההתפתחות הפיזית והקוגניטיבית, בעוד שצריכת מזונות מזיקים כבר מגיל הינקות קשורה בסיכון מוגבר להרגלי תזונה לקויים, השמנה, סוכרת, פגיעה בבריאות העצמות ועוד. לאחרונה התפרסמו תוצאות סקר מב”ת (סקר בריאות ותזונה לאומי) של משרד הבריאות לגיל הרך על הרגלי ההנקה והתזונה של תינוקות עד גיל שנה. מתוצאות הסקר עולים ממצאים מדאיגים, המצביעים על צריכת משקאות ממותקים ומזונות אולטרה־מעובדים כבר בגיל הרך.

המפגש יציג את תוצאות הסקר וכן המלצות אנשי מקצוע. המפגש המקוון ללא תשלום, אך בהרשמה מראש באתר המוזיאון.

  • המפגש המקוון בשפה הערבית יתקיים יום חמישי, 1.6, בשעה 16:00. מנחת המפגש בשפה הערבית: התזונאית רנאא מחג’אנה יונסה, رناء محاجنه يونس, מפקחת ארצית תזונה בחברה הערבית – אגף התזונה, משרד הבריאות.
  • המפגש המקוון בשפה העברית יתקיים ביום שני, 5.6, בשעה 10:30. מנחת המפגש בשפה העברית: ד”ר דורית אדלר, אוצרת מדעית של “הכדור בצלחת שלך” ונשיאת הפורום לתזונה בת־קיימא.

לפרטים נוספים ולהרשמה באתר מוזיאון הטבע.

 

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*