דבש מנוקה – גם מזון, גם קוסמטיקה / טלי ברנר

את הדבש הייחודי שנחשב למזון על ובעל תכונות אנטי בקטריאליות, אפשר כבר למצוא על מדפי הרשתות בארץ. לא את הדבש עצמו - רק מוצרים שמכילים דבש מנוקה כרכיב

פרח המנוקה
טלי ברנר. צילום: שי שבירו

את מזון העל, דבש מנוקה (Manuka honey), אפשר כבר לראות על מדפי הרשתות בארץ. לא את הדבש עצמו – רק מוצרים שמכילים דבש מנוקה כרכיב. אפשר לקנות דבש מנוקה רק  באתרי אינטרנט. בויקיפדיה מתארים את דבש מנוקה כבעל ניחוח “אדמה לחה, עצי, עשבוני, ארומטי, מינרלי ומעט מריר”.

התוודעתי לדבש המנוקה בתערוכת מזון אורגני וטבעי בדובאי ב-2021. שם הכרתי את לזלי קנדי (Lesley Kennedy), בעלים ומנכ”לית חברת סחר למוצרים ארטיזנליים מניו זילנד, OFNZ (Only From New Zealand). קנדי הביאה את בשורת דבש המנוקה למזרח התיכון כאשר הקימה משרד בדובאי לסחר במוצרי מזון ומשקאות בכלל ומוצרי בריאות בפרט. אבל היכרותה הראשונה של קנדי עם המזרח התיכון הייתה בצעירותה, עת שהתה בישראל, בנאות הכיכר, כמתנדבת.

לזלי קנדי. הביאה את בשורת דבש המנוקה למזרח התיכון
לזלי קנדי. הביאה את בשורת דבש המנוקה למזרח התיכון

שאלות נפוצות לגבי דבש המנוקה:

למה רואים על המדפים רק מוצרים שמכילים רכיבי דבש מנוקה? למה לא הדבש עצמו?

– הוא מאוד יקר. מאוד.

למה הוא יקר?

– הוא דבש ייחודי שמיוצר רק באוסטרליה וניו זילנד.

למה רק באוסטרליה וניו זילנד? 

– כי רק שם גדלים עצי מנוקה. השם הבוטני: Leptospermum scoparium

מה מיוחד לדבש הזה?

– הוא מכיל רכיב ייחודי שנקרא מתילגליקוסאל (MGO).

מה מיוחד ברכיב הזה?

– הוא רכיב בעל פעילות אנטיבקטריאלית חזקה ומוכחת מדעית. והוא יכול לשמש כאנטיביוטיקה טבעית.

איזה סימון מיוחד יופיע על התווית שיוכיח את טוהר הדבש?

– UMF = עוצמת התכונות האנטי-מיקרוביאליות הכללית או MGO = תכולת הרכיב מתילגליקוסאל.

העמידות של הדבש היא בזכות השמן האתרי, שכמו כל שמן אתרי תפקידו להגן מפני פטריות, חיידקים ומזיקים שונים. אפשר לרכוש גם שמן אתרי מנוקה.

דבש בכלל ידוע כרכיב בעל תכונות אנטי מיקרוביאליות, אך דבש המנוקה חזק יותר (פי ארבעה). עוצמת האיכות האנטימיקרוביאלית מוגדרת ביחידות UMF שהוא Unique Manuka factor. הרכיב העיקרי והמיוחד הוא MGO אבל לא רק הוא. כשתכולת ה-MGO’ שאופיינית לדבש זה, גבוהה יותר – ערך UMF גבוה. עדיף לרכוש דבש שהוכן רק מצוף של סוג צמח אחד (monofloral).

מחקר שפורסם ב-נובמבר 2018 מסכם את המחקרים שנעשו ומביא יותר משלושים מחקרים שמחזקים את הטענה שדבש המנוקה הוא אנטיביוטיקה טבעית בטוחה. הדבש יעיל כנגד מגוון רחב של חיידקים, ויש גם יתרונות נוספים שאפרט בהמשך.

דבש המנוקה – תכונות אנטי בקטריאליות

לעומת תרופות אנטיביוטיות מודרניות, שחיידקים מפתחים עמידות נגדן, חיידקים לא מפתחים עמידות כנגד הרכיבים הפעילים בדבש. יש מספר תאוריות על מנגנון הפעולה של רכיבים אלו. יותר ויותר מחקרים מוכיחים כי לדבש המנוקה תכונות אנטימיקרוביאלית חזקות יותר בגלל הרכיב MGO. במחקרים נמצא שחיידק ההליקובטר פילורי, חייידק המעיים המציק –  לא מפתח עמידות בפני דבש המנוקה.

לדבש כמזון מיוחסות אינספור תכונות מרפאות, כולל ניקוי הגוף מרעלים, נטרול דלקות, איזון לחץ הדם, הקלה על גזים ונפיחות בבטן, הקלה על תופעות עיכול כמו אולקוס ורפלוקס, טיפול בשיעול ובדלקות גרון חוזרות ונשנות, חיזוק מערכת החיסון שלנו, ועוד.

דבש המנוקה משמש גם כרכיב במוצרי קוסמטיקה ומשחות רפואיות ומשמש כמשחה טבעית לסיוע בטיפול בבעיות עור מגוונות כמו אקנה, כוויות ואפטות. נאמר כי הוא מסייע להחלמה מהירה של פצעים, כטיפול בדלקות חניכיים, בהרפס, בבעיות עור שונות, בכוויות ואפילו באקנה על רקע חיידקי.

לפני שצורכים את הדבש, כדאי לוודא שאכן מדובר בדבש מנוקה מקורי. חפשו את סימון ה-UMF על גבי האריזה. סימון זה מעיד שאכן מדובר בדבש המיוצר בניו זילנד או באוסטרליה וכן שמדובר במוצר שעובר בקרת איכות קפדנית ביותר. כל מוצר אחר שרק מציין את השם: דבש מנוקה, מעיד שייתכן שהשתמשו במרכיב זה, אך בכמות שאינה משמעותית.

לסיכום: איך מבטיחים קנייה של דבש מנוקה אמיתי?

  1. המוצר יוצר בניו זילנד או אוסטרליה
  2. יש עליו סימון UMF עם ערך מסוים >5. או סימון MGO.
  3. הוכן מ-100% מנוקה.

היחס בין תכולת UMF  ו- MGO:

MANUKA HONEY UMF RATING MANUKA HONEY MGO RATING
UMF 5+ MGO 83+
UMF 10+ MGO 263+
UMF 12+ MGO 356+
UMF 15+ MGO 514+
UMF 18+ MGO 696+
UMF 20+ MGO 829+

הכותבת היא מהנדסת מזון, מרכזת את תחום התעשייה האורגנית בארגון לחקלאות אורגנית בישראל 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*