דבש מברלין ומים שחורים מהרי אורל בתערוכה האורגנית בדובאי / מאת טלי ברנר

דבוראי עירוני? מסטר שף אורגני? - יש דבר כזה. רשמים מתערוכת המזון האורגני-טבעי בדובאי

רולף פרידריך סטנגל, דבוראי עירוני מברלין, טלי ברנר והדבש בתערוכה האורגנית בדובאי

בתערוכה האורגנית בדובאי – Organic & natural products expo Dubai 2021, המתקיימת בפעם ה-19, אני מבקרת זו הפעם השנייה. הפעם היא נערכה בין ה-6 ל-8 בדצמבר 2021, רגע לפני שהקורונה שוב נכנסה לתמונה. הפעם פגשתי בתערוכה בדבוראי עירוני, רולף פרידריך סטנגל.

כידוע, בכל העולם מדווחים על היעלמות הדבורים. לדבורים יש תפקיד קריטי בחקלאות והיעלמותן מעלה בעיות רבות. החוקרים מעלים סברות להיעלמות, כמו נוכחות גדלה של חומרי הדברה, עלייה בקרינה בגלל הפריסה הצפופה והשימוש הגובר ברשתות סלולריות. גם להתחממות הגלובלית ולאירועי אקלים קיצוניים – יש חלק. סטנגל הגיע לדובאי מברלין כדי למצוא מפיץ לדבש שלו. הוא מאוד אוהב את הטיפול בדבורים שלו ורוצה להקדיש את כל זמנו לטיפול בהן ולא בשיווק – והוא אכן מצא.

התערוכה האורגנית בדובאי. צילום: טלי ברנר

במרכז ברלין יש מתברר אוכלוסיית הדבורים משגשגת, מאושרת שמייצרת דבש מעולה. איך קורה הפלא הזה באמצע העיר? יש לסטנגל 120 כוורות המפוזרות בטירגארטן, הפארק הגדול במרכז ברלין. הפארק עשיר בצמחייה, בעצים ובשיחים פורחים. מחלקת הגנים של עיריית ברלין אוסרת על שימוש בחומרי הדברה כימיים בכל רחבי העיר. כך יכולות הדבורים של סטנגל לחיות בסביבה הקרובה של הכוורת, הצוף מצוי בשפע רב. הוא לא צריך להעביר את הכוורות ממקום למקום, כפי שנאלצים לעשות דבוראים אחרים, במרדף אחרי פריחות. עיריית ברלין מאפשרת לו למכור דבש מעולה, אורגני, המאושר על ידי חברת ביולנד – Bioland. יש לו שלושה סוגי דבש והכי טעים לדעתו הוא זה המופק מפרי עצי התרזה (Linden) המפורסמים בברלין – טעמתי ומאוד מאוד אהבתי.

מים שחורים מהרי אורל

גם מהרי אורל ברוסיה הגיעה בשורה לדובאי. מאז 2015 חוקרים מדעני חברת Tentorium את הסגולות של המים השחורים הנשאבים ממעיינות גרניט עתיקים בעומק של 1.5 קילומטר מתחת לרכס הרי אורל. המים מכילים חומצה הומית שנוצרה בתהליכים גיאולוגיים ארוכים. המים עשירים במינרלים חיוניים. נמצא כי התכולה הייחודית של המים מחזקת את המערכת החיסונית. לפני כשנתיים הם החלו בשיווק המוצר, שצבעו שחור-שחור. AURA®. טעמתי ונשארתי בחיים. המים נטולי טעם, ב-pH ניטרלי 7 (המים שאנחנו צורכים הם בדרך כלל ב-pH חומצי 5.5 ט.ב.).

כמקובל בתערוכות, כל היום צעדתי בין הביתנים כשבסופו של יום כזה שרירי הרגליים דואבים. גם לכאב הזה חברת Tentorium פתחה קרם ייעודי המבוסס על דבש. את הקרם מרחתי על איזור השרירים התפוסים. הוא עזר. נעזרתי בו גם בימים הבאים.

ג’לילה (רק שם פרטי כדי לשמור על פרטיותה) אישה צעירה גבוהה ומרשימה, עטויה בבגד שחור ארוך, ראשה ומצחה מכוסים גם הם בכיסוי שחור וכמובן מסכה על הפנים ואף, כפי שנדרש מכול הנוכחים בתערוכה בימי קורונה. רק עייניים שחורות, גדולות ומבריקות מציצות. ג’לילה הגיעה לתערוכה ללמד הכנה ביתית של קמבוצ’ה וקפיר. משקאות פרוביוטיים. לאחר פרוץ הקורונה לחיינו, האנושות מבינה טוב יותר את חשיבותה של מערכת חיסונית חזקה. שמירה על מערכת חיסונית חזקה מחייבת תזונה בריאה הכוללת בין השאר גם העשרה במזונות פרוביוטיים, כאילו שמפתחים את אוכלוסיית “החיידקים הטובים” במערכת העיכול.

קמבוצ’ה וקפיר הם משקאות פרוביוטיים (לא אמרתי טעימים). קמבוצ’ה היא משקה המבוסס על פיטריה וחיידקים המתסיסים תמיסת סוכר. תהליך הכנת המשקה קל ויכול להיעשות בבית. הכנת המשקאות בבית נעשית בצנצנות זכוכית, בהן המשקה שוהה. הצנצנת מכוסה בבד (ולא במכסה אטום) כדי לאפשר חדירת חמצן שהכרחי להתפתחות “החיידקים הטובים”. בנוסף לפיתוח חומרי הגלם והתאמתם לתהליך הביתי, ג’לילה גם תופרת בלילות את כיסויי הבד הצבעוניים היפיפיים. קפיר גם הוא משקה פרוביוטי ומבוסס על חלב. שתייה קבועה של משקאות אילו יבטיחו שמירה על מערכת עיכול בריאה ומתפקדת.

במהלך התערוכה קיבלה ג’לילה הזמנה להוביל את תוכנית הבריאות בחוות בריאות מפורסמת בעומן. היא משלבת בין נושאי הבריאות – תחום שבו רכשה השכלה אקדמית רחבה – לבין עבודתה כעורכת דין בתפקיד בכיר במשרד התחבורה של ממשלת אבו דאבי.

השפית מנישה  אוואני, בעלת מסעדה טבעונית, מכינה ריזוטו עם בטטות וגם עונה לכל השאלות. צילום: טלי ברנר
השפית מנישה  אוואני, בעלת מסעדה טבעונית, מכינה ריזוטו עם בטטות וגם עונה לכל השאלות. צילום: טלי ברנר

והיה גם מתחם מסטר שף אורגני. כל שעה וחצי השף מתחלף. הוא או היא מבשלים אוכל בריא ומסבירים והקהל גם טועם. חומרי הגלם בהם השתמשו הם חומרי גלם אורגניים.
אני הצטרפתי לשפית המצוינת מנישה  אוואני, בעלת מסעדה טבעונית, שבישלה ריזוטו עם בטטות, אורגני וטבעוני. במשך שעה לימדה ונתנה טיפים לתהליך ההכנה, סיפרה על התבלינים שלה (כמו צ’ילי וסייג’), ענתה לכל השאלות וחייכה למראה האושר שלנו כשטעמנו.
את מתחם השפים, Super kitchen, מימנה וקידמה חברה משווייץ EHH – Ecole Hotelier Hevetique שמקדמת בתי ספר לשפים בכל העולם ושימוש בחומרים איכותיים וטריים לבישול. גם אורגניים.


הכותבת היא מהנדסת מזון, מרכזת את תחום התעשייה האורגנית בארגון לחקלאות אורגנית בישראל 

 

 

 

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*