סוף מהפכת הטבעונות? / מאת טלי ברנר

נראה שאפילו תל אביב, מעוז הטבעונות, מתפכחת. העובדות מצביעות על כך שצריכת הבשר העולמית עולה בהתמדה, יותר מקצב עליית האוכלוסייה בעולם. הפתרון כבר נמצא פה כמעט מאה שנה

לול אורגני. צילומים טלי ברנר
טלי ברנר. צילום: שי שבירו

נראה כי מהפכת הטבעונות אינה נוחלת הצלחה, גם לא בתל אביב, מעוז הטבעונות. ברצוני לציין מספר עובדות:

  • צריכת הבשר העולמית עולה בהתמדה, יותר מקצב עליית האוכלוסייה בעולם.
  • חלק מהטבעונים והצמחונים אוהבים את טעמם של המאכלים מן החי, ולראיה הם במרדף אחרי מוצרים שנראים כמו: כמו בשר, כמו שניצל, כמו גבינה, כמו חלב. הם מחפשים את הטעם ומקור החלבון שיהיה מבוסס על מקור צמחי.

מטרת התנועה הטבעונית הייתה להפסיק את סבלם של בעלי החיים, לשחרר אותם מהאלימות שהם חווים וליצור מציאות שונה מוסרית יותר” – זהו ציטוט ממאמרו הכואב של רון דהן במוסף הארץ מה-10.9.21. אם כך, איפה טעינו? כך שואלים את עצמם האקטיביסטים הטבעוניים.

ובכן, הפתרון כבר נמצא פה כמעט מאה שנה, איך לא ראיתם? צריכת מוצרים מן החי תוך שמירה על זכויותיהם וכבודם ושמירה על צרכיהם הפיזיולוגיים והחברתיים. זו היא אופציה קיימת.

הרפת ביישוב הרדוף. צילום: טלי ברנר

תחום טיפוח בעלי החיים הוא תחום רחב, חשוב ומתפתח בתנועה האורגנית. לפרה ולעופות יש מקום מרכזי בטיפוח האדמה ובשיפור יכולותיה להעניק חיים ובריאות טובה לצמחים ולאדם. התקנות האורגניות עוסקות בתחום הרחב של חקלאות, שמירת הסביבה ושמירת זכויות בעלי החיים והאדם. בתחום בעלי החיים ניתנת תשומת לב בהגדרת שטחי המחייה וההזנה, בהתאמה לצורך הפיזיולוגי של בעל החיים. בין השאר: איסור הטלת מומים, טיפולים תרופתיים מתאימים להם וטיפול הוגן במהלך חייהם ובהובלתם לסוף חייהם. כל זאת, תוך שמירה על צרכיהם וללא כל סבל.

האנושות הצומחת צריכה מקורות חלבון טובים, המקורות מין החי: בשר, ביצים וחלב הם המקורות הטובים ביותר, הן בכמות החלבון ליחידת מזון נצרכת והן באיכות החלבון המתאימה לאדם.

שומרי זכויות בעלי החיים מוזמנים לצרוך חלבון טוב בשני מסלולים: אחד חדשני והשני, שהיה פה תמיד:

  1. צריכת מוצרים מין החי תוך ידיעה שנשמרו זכויותיהם, והם מטופחים על פי צרכיהם ולראייה – לפרות אורגניות לא קוצצים את הקרניים. אין צורך. הפרות לא אלימות ועל כן לא פוגעות בחברותיהן.
  2. בשר מתורבת, שהוא מוצר שהוכן במעבדה. אינני מכירה את התהליך ומאמינה שהוא בטיחותי. הוא יוכל להיות פריצת דרך חשובה שתוכל לספק לעולם מקור תזונתי לבשר ללא צורך לייצור ישות חיה, ללא צורך לפגוע. מחירו עדיין גבוה מדי.

אציין כי אופציות התחליפים לבשר וחלב של מוצרים מין הצומח, שחלקם מהונדסים גנטית ו/או מעובדים עם הרבה מדי תוספים כימיים/ סינתטיים, כדי שיוכלו להראות כמו ולהרגיש כמו בשר – אלה אינם חלופה.


הכותבת היא חברה בצוות הארגון לחקלאות אורגנית בישראל. הארגון נוסד על ידי קבוצת חקלאים ב-1982 וכיום חברים בארגון מכל מגוון העוסקים בתחום האורגני: חקלאים, תעשיינים, בעלי חנויות, יבואנים. ברנר גם חברה בוועדות תקנים בארץ ובעולם בתחומי תקינה אורגנית.

1 Comment

  1. מאמר מאוד מעניין טלי וגם אמיץ. תמיד היית שקולה ומאוזנת. דרך אגב זהיתי אותך בכתבה כל קורס מבקרי מסעדות. נריית נהדר ואת עדיים מזכירה לי את טלי מהתיכון בצורה שהצבעת כאשר נשאלתם מי ביקר ביפן.

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*