שירז – זן שובר מוסכמות / מיכאל בן יוסף

יין שירז 2013 מכרם קאיומי של יקבי כרמל - עז צבע, ארגמן כהה עם מעט נצנוצים ורודים, עשיר, מלא קסיס ודובדבנים בשלים. מאוזן, בעל חמיצות יפה ועשבי תיבול. יופי של יין לארוחת בשר ועוד בשר

כרם קאיומי של יקבי כרמל. צילום: אתר היקב
שירז 2013 של יקבי כרמל

יקבי כרמל שירז 2013 – Carmel Kayumi 

המודרנה הישראלית מחפשת חידושים באוכל וכמובן גם ביין. זן שירז-סירה עונה על הצורך בחידוש, למרות שהוא כבר לא כל כך חדש. הזן מוציא אותנו מהמסגרת של קברנה סוביניון ומרלו, מהשמרנות המקומית ושובר את המוסכמות.

על התווית כתוב שירז וקאיומי ולא תמיד יודעים על מה באמת מדובר, או למה לצפות עם חליצת מפקק. זה לא עוד יין, זה יין עם ייחוס, ממשפחה טובה, יין שהגיע לבגרות יפה.

לפי הספרות המקצועית, הזן שירז נחשב לחידה. חידה טעימה ומאוד מוגדרת, עם צבע ארגמן כהה, עם הרבה פרי אדום בשל, עם איפיון של מקום לידתו, הפעם כרם קאיומי בישראל.

זן הענבים שירז מוכר בעולם היין בשני שמות: שירז וסירה. שם זן העינב מקוטלג שמית לפי מיקום הכרם, מיקום גיאוגרפי ולפי מדינות. באירופה מוכר הזן בשם סירה – Syrah ובאוסטרליה, דרום אפריקה, אמריקה וקנדה הוא מוכר בשמו שירז – Shiraz , אותו זן בעל שני שמות מוכרים וידועים בעולם היין הבינלאומי, אגב גם אצלנו. השם שירז מלמד על העיר שירז באיראן העתיקה (עיר גדולה עד היום) שבה ארכיאולוגים מצאו כד עם שאריות של חומצה טרטרית, חומצה שביין, בכל יין ורק ביין. הגילוי נותן לזן ותק של כ-7,000 שנה, אך הצרפתים מזכירים את זן הסירה שהגיע למרסיי כ-600 שנה לפני הספירה על ידי הפניקים. משם, בעזרת הנזירים, הוא הגיע צפונה.

רוב עולם היין מייצר יינות עם אחוז ענבי שירז-סירה, כמו היינות המפורסמים שלאורך נחל הרון הצרפתי. האמפלוגרים – ampelograph, המומחים לזני ענבים מזכירים את ההורים של הסירה-שירז כזנים Mondeuse Blanche + Dorset, זנים ישנים שאינם בייצור תעשייתי בימינו.

למדנו משהו על הזן, עתה נלמד משהו על כרם קאיומי של יקבי כרמל שבגליל העליון, למרגלות הר מירון. בעל שיפוע עדין, אדמת טרה רוסה, מעט אבנית, כרם אידיאלי ליינן טוב.

לפי ההגדרה, כרם יחידני המספק ענבים ליין אחד מוגדר ככזה. נכון יותר, כל יין מכרם יחידני מיוצר מענבי כרם אחד בלבד. בדרך כלל, מכרם מובחר. כן, קאיומי קיבל משנה תוקף, הוא התרחב, כולל זנים נוספים.

היין עז בצבע, ארגמן כהה עם מעט נצנוצים ורודים, עשיר, מלא קסיס ודובדבנים בשלים. מאוזן, בעל חמיצות יפה ועשבי תיבול. יופי של יין לארוחת בשר ועוד בשר. יחד עם הכוס לחיים, איחולי ליינן ליאור לקסר, האיש שהיה על היין שירז כרם קאיומי 2013.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*