הפורום הישראלי לתזונה בת קיימא עתר להורות למשרד הבריאות למסור לו מידע הנוגע לאסדרה של פרסום ושיווק מזון מזיק

על פי הפנייה, משרד הבריאות הקים ועדה לאסדרה המקדמת תזונה בריאה וועדה נוספת להגבלת פרסום מזון מזיק שדנה ביישום ההמלצות, אך למרות שעבודתן הסתיימה בשנת 2018, לא פרסם המשרד כל דו"ח או מסמך אחר בנושא. לטענת העותרים, לא חלה התקדמות של ממש בנושא אם בכלל והתנהלות משרד הבריאות לוטה בערפל

מתוך אתר הפורום לתזונה בת קיימא. צילום מסך

הפורום הישראלי לתזונה בת קיימא הגיש עתירה מינהלית לפי חוק חופש המידע להורות למשרד הבריאות למסור לו מידע ומסמכים הנוגעים לאסדרה של פרסום ושיווק מזון מזיק משנת 2018 ועד היום.

בעתירה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים נאמר כי הפורום הוא ארגון מקצועי ורב תחומי של חוקרים ואנשי מקצוע מובילים בתחום של תזונה, סביבה, בריאות הציבור, כלכלה וחברה, שמטרתו עידוד תזונה בריאה ובת קיימא בישראל. לדברי הפורום הוא פועל לפתח בסיס ידע מדויק ואובייקטיבי עלאודות הקשר בין מזון לבריאות הציבור ולשמור על האינטרס הציבורי בכל הקשור למזון.

בפנייה לבית המשפט נאמר כי עניינה של העתירה הנו במידע הנוגע לאסדרת הפרסום והשיווק של מזון מזיק, קרי מזון המכיל כמות גבוהה של נתרן, סוכר או חומצות שומן רוויות. ככלל מדובר במזון אולטרה מעובד כגון ממתקים, חטיפים, שתייה מתוקה, נקניקיות ומוצרי בשר מעובד.

בשנת 2016 הקים משרד הבריאות ועדה לאסדרה המקדמת תזונה בריאה ואשר פרסמה שורת המלצות ובהן קידום חקיקה להגבל פרסום מזון מזיק. בשנת 2017 הקים משרד הבריאות ועדה נוספת להגבלת פרסום מזון מזיק שדנה ביישום ההמלצות. הוועדה סיימה את עבודתה בשנת 2018 ומאז לא פרסם המשרד כל דו”ח או מסמך אחר בנושא. כך, למרות ההכרה הרחבה בחשיבות האסדרה של פרסום מזון מזיק בחלוף כ-5.5 שנים מעבודת הוועדה לא חלה התקדמות של ממש בנושא אם בכלל והתנהלות משרד הבריאות לוטה בערפל.

לדברי הפורום בראשית חודש מרץ הוא הגיש למשרד בקשה לקבלת מידע ומסמכים בנוגע לבחינתה וקידומה של אסדרת הפרסום והשיווק של מזון מזיק מאז סיום עבודת הוועדה בשנת 2018. בפנייה לבית המשפט נאמר כי הבקשה הנוכחית נובעת מכך שמשרד הבריאות לא ענה לבקשת הפורום לקבלת המידע האמור חרף תזכורות רבות, ואף לא שלח הודעת סירוב מנומקת וכי המשרד לא עמד בהוראות החוק בדבר מועד מענה לבקשה.

לטענת הפורום, המידע האמור המבוקש על ידו הינו בעל חשיבות ציבורית רבה ומצוי בליבת עיסוקו לקידום תזונה בריאה ובת קיימא ולשמירה על בריאות הציבור. כמו כן, המידע חיוני גם לשמירה על עקרון השקיפות כפי שנקט משרד הבריאות בנושא בתחילת עבודתו, וכן לדיון הציבורי והמקצועי בנוגע לשיווק ופרסום של מזון מזיק וההתמודדות עמו.

תגובת משרד הבריאות: “העתירה המנהלית התקבלה במשרד הבריאות. תגובת המשרד תמסר לפונה ולבית המשפט, כמקובל”.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*