בציר 1984 רימה את כולם והפתיע את סוחרי הענבים / מיכאל בן יוסף

יש משהו בפינו נואר של בורגונדי שאין באחרים, משהו כמעט סודי, היכולת להתבגר ולשמור על חותמת המקום

פינו נואר של בורגונדי זה זן קפריזי
מאת מיכאל בן יוסף
מאת מיכאל בן יוסף

VOSNE ROMANEE 1 er CRU 1984 MALCONSORTS

היין שנשמר טוב יותר מהתווית היה מיועד לארוחה מיוחדת ל-Confrerie de Chevalliers du Tastevin, חגיגת האכלנים והשתיינים של אבירי הגריל המקומי, עם תוספת של יינות מיוחדים. אכן, הפינו נואר של בציר 1984 נרשם ונשאר בספרי הפרסים של האזור עם הרבה כוכבים וציונים בשמיים. הזדמנתי למקום כשנתיים מאוחר יותר, בזמן שהיין של שנת 1984 החל לצאת לשוק, כאשר החגיגה החלה. מתי מעט גילו את הפוטנציאל של בציר אותה שנה, ואלו שרכשו בקבוק אחד או שניים, כמו כל זר במקום.

גם אני התעוררתי מאוחר, גם אני לא האמנתי לתחזית של המקומיים, וגם המומחים לא נתנו לזה את הציונים הנכונים.

פינו נואר של בורגון זה זן קפריזי, זן שמדי פעם מראה את יכולותיו. כמובן, הכול תלוי באקלים של אותה שנה, מיקום הכרם ועוד אלף גורמים נוספים. אך החשוב מכל הוא ידיו של היינן. נכון יותר,

VOSNE ROMANEE 1 er CRU 1984 MALCONSORTS

החוש שלו לגלות מוקדם מספיק את יכולותיו של בציר אותה שנה. הכרם ממוקם בחלקת הזהב – Cote D’or – של Nuit Saint Geoges. אלה הם כרמים מוכרים המספקים ככלל ענבים בדירוג גבוה. שנת בציר 1984 רימתה את כולם והפתיעה את סוחרי הענבים. הם רכשו את הכול, ללא ציפיות גדולות, במחירים מתחת לממוצע. רק מאוחר יותר, כשנתיים באיחור, התחילה להתגלות המציאה.

לפי השמועות, הטועמים האמריקנים גילו את הבציר המצטיין, והמחירים עלו בהתאם, גם אם באיחור. הממסך, כי יין זה ממסך או בלנד של פינו נואר מכמה כרמים שכנים של אותו אזור, יין מורכב על ידי היינן של חברת Maillard-Grivot, חברה שמרכיבה יינות מענבים מובחרים, שלהם ולא שלהם. הצרפתים קוראים להם Negociant ואם גם משתמשים בכרמים שלהם. השם המורכב הוא Negociant-Eleveur, קרי כורם-יינן ובלנדר של הכול מכל.

היין שנטעם נשמר בתנאים טובים, כמעט אידיאליים, במקרר יין מכוון ל-14 C, בחושך ובשקט, ללא הפרעה. שלושים וחמש שנה מאוחר יותר, טעמנו את היין שהפתיע את כולם, וגם לנו הייתה הפתעה. יין בעל גוון ארגמני דהוי, עם סימנים של חלודה, אבל מאוזן, עדיין עם פרי בשל, שזיפים שלא כמקובל בפינו נואר, אלכוהול מדוד, סיומת מסקרנת, ארוכה וטעימה. כן, יש משהו בפינו נואר של בורגונדי שאין באחרים, משהו כמעט סודי, היכולת להתבגר ולשמור על חותמת המקום. לחיים!

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*