שמן זית – תמורות על פני הזמן

ייצור שמן זית באירופה נמצא בסטגנציה לעומת הענף בישראל שנמצא בעלייה בעשור האחרון - כ-18 אלף טונות שמן זית בשנת 2019. צרכנים רבים אינם מודעים לכך שהשמן שהם קונים אינו מייצור מקומי

בעשור האחרון נמצא ייצור שמן הזית באיחוד האירופי בסטגנציה, לעומת עלייה בייצור במדינות אחרות. למרות מגמות אלה, מרבית הייצור העולמי עדיין מצוי באיחוד האירופי (קרוב ל-65% ב-2019). ייצור שמן זית הישראלי לעומת זאת נמצא בעלייה בעשור האחרון.

השוק העולמי

  • ייצור שמן הזית באיחוד האירופי נע בשני העשורים האחרונים סביב ה-2 מיליון טון בשנה. מדינות הייצור העיקריות הן ספרד ואיטליה.
  • מחלת ה-Xylella (חיידק המועבר על ידי חרקים, בעל השפעה הרסנית על עצי הזית, הגורם להם להתייבש במהירות) פוגעת קשות בייצור שמן הזית באיחוד האירופי, בינתיים בעיקר באיטליה, אך אינה מהווה סכנה ממשית למטעי הזיתים בישראל.

מחירי שמן הזית בשוק העולמי ירדו מאוד בעונת 2019/20 והם ברמה הנמוכה ביותר בחמש השנים האחרונות, בעקבות היצע גבוה יחסית ומלאים מצטברים באיחוד האירופי.

תמיכות (סובסידיות): מגדלי הזיתים באיחוד האירופי זוכים לתמיכות. תמיכות אלה נעות בטווח שבין 50 ל-90 אירו לדונם במדינות הייצור העיקריות, ומהוות כ-20% עד 25% מתקבולי המשקים  המתמחים בגידול זיתים, וכ-40% עד 50% מיתרת החוות לעבודה עצמית, הון ורווח יזמי. למרות שהתמיכות לא ניתנות עבור ייצור זיתים ושמן זית אלה באופן כללי כתמיכה לדונם ובמסגרת תקציבים לפיתוח המרחב הכפרי, ניתן לחשב את גובה הסבסוד לליטר שמן זית. לדוגמא בספרד, גובה הסבסוד הוא כ-0.9 אירו לליטר שמן זית.

מקור: פיקסביי
מקור: פיקסביי

השוק המקומי

ישראל יצרנית קטנה של שמן זית בקנה מידה עולמית שסיפקה ב-2019 כ-0.6% מהייצור העולמי. ייצור שמן זית ישראלי בעלייה בעשור האחרון ביחס לעשור שקדם לו. כ-18 אלף טונות שמן זית יוצרו בישראל בשנת 2019.

  • היצע שמן הזית בישראל הוא מייצור מקומי (כ-59%) ומיבוא (כ-41% ב-2019).
  • יבוא שמן זית לישראל – שנת 2019 רשמה שיא של יבוא של שמן זית, של כ-12.7 אלף טונות, לעומת 2017 עם 6 אלף טונות בלבד. הכמות הכפילה את עצמה תוך שנתיים.
  • נמצא מגוון רחב של מותגי שמן זית על המדף ברשתות השיווק. קיימת חשיבות לקידום המותגים לשמן זית מקומי, שעשויים להוות גם פלטפורמה למכירה ישירה ולתיירות חקלאית.
  • כמו כן, היום רוב המכר של שמן זית ברשתות השיווק הוא שמן זית מיובא או ערבוב של שמן מקומי עם שמן מיובא. חלק משמעותי של הצרכנים אינם מודעים לכך שהשמן שהם קונים אינו מייצור מקומי. קיימת חשיבות להגברת המודעות לתו האיכות של ענף הזית במועצת הצמחים עבור שמן ישראלי. בנוסף קיימת חשיבות לסימון ברור של מקור השמן על הבקבוקים (כולל ציון אחוז השמן המקומי / מיובא בשמן המעורבב).

צריכה – ב-2019 הצריכה הממוצעת לנפש של שמן זית עמדה על 3 ק”ג. בהשוואה לשנת 2013 (בה נצרכו 2.3 ק”ג לנפש) מדובר בעלייה של 30%.  בשנים האחרונות, מכר שמן הזית ברשתות השיווק עולה בהתמדה ועמד בשנת 2019 על 280 מיליוני שקלים (7.9 אלף טונות).

מחירים – בעשור האחרון נצפתה ירידת מחירי שמן זית ברשתות השיווק. מחירו הממוצע של שמן הזית כתית מעולה בשנת 2019 ברשתות השיווק עמד על כ-35.7 שקל לליטר (ירידה של 8% ביחס לשנת 2018, בה המחיר היה 38.7 שקל לליטר). השתנות המחירים וכמויות המכר של שמן זית כתית מעולה ברשתות השיווק.


מתוך מצגת של אלה גורביץ’ וד”ר יעל קחל שפרסם משרד החקלאות

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*