שאטו ישראלי, שאטו משלנו / מאת מיכאל בן יוסף

בין ארבעת היינות שטעמנו, הוא היה היחיד שביקשנו ולא מצאנו עוד. מסקנה - שני בקבוקים טובים מאחד

יקב שאטו גולן. צילום מסך
מאת מיכאל בן יוסף

אליעד 2017 – שאטו גולן

שאטו גולן נחשב בעיני המבקר שאטו אמיתי. השם הכולל את המילה “שאטו” מסמל לאוהבי יין מוצר מיוחד, יין עם חותמת יוחסין. שאטו הוא שם צרפתי, ארמון, שושלת מפוארת ושאטו מוכר כמעט כל יין, כל זמן שהשם שאטו מופיע על התווית. שאטו מבטיח מקוריות, שושלת של כרמים, כורמים, מבינים ויקבים, טוהר. שאטו הוא הבטחה לטיב המוצר.

בצרפת השם שאטו מוסיף ליין היסטוריה, לעתים מאות שנים, נופך של בניינים מפוארים המפגינים בצניעות מקומית את תאריך בנייתם באותיות לטיניות חרוכות בדלת הכניסה ומוסיפים כבוד לכפר המזדקן. בעל השאטו הוא בדרך כלל גם ממשפחת אצולה. המודרנה הגיע גם לארמונות האמיתיים, כאשר החיצוניות המבנית שומרת על העבר המפואר והפנים מודרני לחלוטין. גם היקבים עצמם עברו מהפיכה שקטה עקב ההתקדמות בטכניקות הייצור של היין והציוד המודרני והחסכוני. רק גורם אחד נשאר כפי שהיה משך דורות, החומר הבסיסי, החומר החי והקובע הכול – הגפן.

אליעד 2017 שאטו גולן

ועם הגפן נגיע לשאטו גולן. בניין מודרני עם מרתף מרשים וחביות מפוארות המדברות אל הטועם. הגפנים של השאטו הם מכרמי היקב, קרובים ממש למקום הייצור, יתרון מובנה לכל יין מכובד.

יין שאטו גולן אליעד 2017 מבוסס על ענבי קברנה סוביניון אשר נבחרו מחלקות יחידניות. היין מפגין כל שנה מחדש את הייחודיות של הזן באותו בציר. האמת היא שכל בציר עם הניחוחות והטעמים שלו, כאשר הבסיס הם אותם הכרמים בזמן שונה, באקלים שונה, האופייני לאותה שנה בה נבצרו הענבים. נכון, היין של 2017 מורכב מענבים של שתי חלקות שונות, יין שתסס בנפרד ויושן בנפרד במשך 16 חודשים בחביות עץ אלון צרפתיות. לפי הטעימה, לא חדשות.

ענבי קברנה סוביניון עם תוספת קטנה של 4% ענבי מרלו מציג צבע ארגמן עד סגול מבריק, בעל ניחוחות משתנים עם תהליך הטעימה. יין מוגדר היטב, בעל גוף ונוכחות מרשימה. יש בו הכול, מפרי אדום בשל ועד תבלינים עם תוספת עדינה של אלון שרוף.

היין כיבד את אומצת הבשר שהוגשה, פורטרהאוס. בין ארבעת היינות שטעמנו, הוא היה היחיד שביקשנו ולא מצאנו עוד. מסקנה, שני בקבוקים טובים מאחד.

אליעד הוא מושב חצי חקלאי בחלק הדרום מזרחי של רמת הגולן. משפחת ריבק, כורמים ותיקים, ייסדה במושב את היקב בשנת 1999. היינן המוצלח ומצטיין אורי חץ שומר על שם היקב דרך ייחוס יינותיו. האיש אוהב את מקצועו וזה מורגש בכל יין ויין של היקב.

נשאלת השאילה האם שאטו גולן הוא שאטו או יקב יפה, מודרני, מתקדם ובעל שם מכובד בשוק היין המקומי? כמעט הכול נכון, פרט למושג שאטו, המקובל בין אוהבי היין. נכון, בצרפת כל מחסן של בית בכפר מקבל שם שאטו, אם בצדק או כעזר למכירת יין. אם כך, גם לנו יש שאטו, שאטו משלנו, שאטו ישראלי עם כרמים משלו ויינון מוצלח. לחיים!

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*