רשת רמי לוי תובעת רשויות מקומיות שלטענתה מתנערות מחובתן על פי דין לדאוג לפינוי אשפה מהסניפים שבבעלותה

תגובת עיריית פ"ת: בהתאם להוראות חוק העזר של פתח תקווה לפינוי אשפה, יש לראות בכל האשפה שמפיקה ומייצרת רשת רמי לוי כפסולת מפעל, ועל פי פסקי דין של בית המשפט העליון בסוגיה בהם אומץ העיקרון "המזהם משלם" - הוחלט מצד אחד שלא לחייב את הרשת בתשלום אגרת פינוי אשפה, אך מנגד שלא לפנות את האשפה שהינה תעשייתית במהותה ובכך הרשת עושה פינוי עצמי של הפסולת שהיא מייצרת

משאית אשפה. צילום אילוסטרציה

רשת הסופרמרקטים רמי לוי שיווק השקמה ממשיכה ב”מלחמתה” כנגד רשויות מקומיות שלטענתה מתנערות באופן פסול ומקומם כדבריה, מחובתן הבסיסית על פי דין לדאוג לפינוי אשפה מהסופרמרקטים שבבעלותה המצויים בתחומי שיפוטן.

רמי לוי נקטה בשני הליכים כנגד עיריית פתח תקוה. בהליך הראשון תובעת רשת רמי לוי מהעירייה 1.2 מיליון שקל בגין העלויות בהן נשאה לשם פינוי האשפה מהסופרמקט שלה ברחוב הסיבים בעיר. בהליך השני שענינו עתירה מנהלית מתבקש בית המשפט להורות לעירייה לפנות בעצמה ועל חשבונה את כל האשפה המופקת בסופרמרקט שברחוב הסיבים בעיר.

לדברי הרשת, על הרשויות המקומיות מוטלת החובה לפנות בעצמן ועל חשבונן פסולת מהנכסים שבתחומיהן, ובכלל זה מהסופרמרקטים הפועלים בתחומי השיפוט שלהן, ואשר הפסולת המיוצרת בהם היא פסולת רגילה לחלוטין שאינה חריגה כלל ועיקר והכוללת פסולת רטובה ויבשה בלבד.

ברשת מציינים כי פינוי פסולת בסיסית כלול בגדר השירותים שהרשויות המקומיות מחוייבות לספק כנגד הארנונה המשולמת להן. לפי רמי לוי, הרשויות המקומיות מנועות מלהשית את חובת פינוי הפסולת על בעלי הסופרמקטים שבתחומי השיפוט שלהן כל עוד הן לא קבעו בחוק העזר קריטריונים ברורים להגדרת כמות “אשפה חריגה”. בפנייה לבית המשפט המחוזי נאמר כי בכל הנוגע לפסולת עודפת או חריגה רשאיות הרשויות המקומיות להשית על בעלי הנכסים את חובת הפינוי אולם כאמור רק אם חוק העזר שלהן מבחין בצורה ברורה בין פסולת בסיסית לבין פסולת עודפת.

רמי לוי שיווק השקמה מציינת כי בית המשפט המחוזי מרכז-לוד כבר הכיר בחובתה של רשות מקומית אחרת (עיריית כפר קאסם) לפנות בעצמה ועל חשבונה את כל הפסולת מהסופרמקט של רמי לוי בכפר קאסם, וכי נדחה הערעור שהגישה העירייה לבית המשפט העליון על פסק הדין.

תגובת עיריית פ”ת

מדוברות העירייה נמסר: “בהתאם להוראות חוק העזר של פתח תקווה לפינוי אשפה, יש לראות בכל האשפה שמפיקה ומייצרת רשת רמי לוי כפסולת מפעל, ועל פי פסקי דין של בית המשפט העליון בסוגיה (למשל ביג נגד קרית גת) בהם אומץ העיקרון “המזהם משלם” – הוחלט מצד אחד שלא לחייב את הרשת בתשלום אגרת פינוי אשפה, אך מנגד שלא לפנות את האשפה שהינה תעשייתית במהותה ובכך הרשת עושה פינוי עצמי של הפסולת שהיא מייצרת, וזאת אף בהתאם וברוח נהלי משרד הפנים בסוגיה. על כל פנים, העירייה תגיש את תגובתה לבית המשפט בהתאם למועדים הקבועים בחוק.”

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*