פרס מפעל חיים ניתן לפרופסור בן עמי ברבדו על פועלו למען ענף היין / מאת ישראל פרקר

פרופ' ברבדו הוא מבכירי המדענים בעולם בנושא גפן ויין. הפרס ניתן על תרומתו ללימוד, קידום ופיתוח ענף הכרם והיין בישראל והוענק בערב הוקרה שנערך ביקב ברבדו על ידי תא עיתונאי היין בארגון העיתונאים וצחי דותן מנכ״ל מועצת גפן יין

פרופ' ברבדו מקבל פרס מפעל חיים. צילום: ישראל פרקר
ישראל פרקר

פרופ’ בן עמי ברבדו חוגג יום הולדת 88 ויקב ברבדו, שנוסד בין הכרמים בכרמי יוסף ב-2001, חוגג עשרים שנה. זו סיבה טובה בהחלט לחגוג במסיבה מיוחדת, טעימה ומרגשת סמוך לכרמי היקב. ואכן נערך ערב הוקרה לפרופ’ ברבדו ביקב והוענק לו פרס מפעל חיים על פועלו למען ענף היין הישראלי. הפרס הוענק על ידי תא עיתונאי היין בארגון העיתונאים וצחי דותן מנכ״ל מועצת גפן יין.
בתעודת ההרשמה בספר הזהב של קק”ל נכתב: “לפרופסור בן עמי ברבדו, איש אדמה ואקדמיה, על תרומתך ללימוד, קידום ופיתוח ענף הכרם והיין בישראל. נרשם בהוקרה ובהערכה על ידי הכורמים, הייננים וכלל ענף היין”.
אורחים רבים הגיעו למתחם יקב ברבדו, כדי להביע הערכה והוקרה לפרופ’ ברבדו על פעילותו המבורכת במשך שנים רבות. בין הבאים היו שר החקלאות עודד פורר, ייננים, בעלי יקבים, אנשי משרד החקלאות, בני משפחה, חברים ועוד רבים מענף היין הישראלי. את הערב הנחה אמנון פאר.
אחרי לגימה מיינות שרדונה וסוביניון בלאן, צוננים, של יקב ברבדו כמובן, הגיע שלב הברכות והסיפורים על ההיכרות עם ברבדו, מאז ימי צעירותו. בין המברכים היו שר החקלאות, פרופ’ עודד שוסיוב (התלמיד), גדליה גל (המפקד מהצבא), צחי דותן, זורי ארקין (מנכ”ל היקב), חיים גן (איש הענבים), אלון גונן (כתב היין, שהיה בן המארגנים והיוזמים) ונתי ברק ממפעל צינורות ההשקייה נטפים, שברבדו סייע רבות למכירותיו ברחבי עולם.

תעודת הקרן הקיימת לישראל. צילום: ישראל פרקר

מהסיפורים הרבים ששמענו בין הברכות למדנו רבות על ברבדו ומפעל חייו. הוא נולד ב-1933 למשפחה חקלאית, שעסקה בגידול פרדסי הדרים, במושב אביחיל ליד נתניה וינק חקלאות מאז ילדותו. ברבדו, חבר הסגל האקדמי של האוניברסיטה העברית בירושלים, מבכירי המדענים בעולם בנושא גפן ויין וחבר בוועדת המומחים של ארגון הגפן והיין העולמי OIV. מחקריו ופירסומיו הרבים עוסקים בשיטות טיפול בכרם והשפעתן על איכות היין. כל אלה אלו זיכו אותו בהכרה בינלאומית ובפרסים יוקרתיים וחשובים. רבים העוסקים בייצור יין ובגידול גפנים למדו מברבדו את מלאכתם והחכימו מהצעותיו הרבות.

היינות המתיישנים של יקב ברבדו. צילום: ישראל פרקר

בין מחקריו הרבים בולטים:
* השפעת השקיה ודישון על גידול ענבים ואיכותם.
* השפעת השקיית מים מלוחים על איכות פירות ויין ברמת נגב.
* השפעת השקיית הקולחין על ייצור ואיכות השמן של הזיתים בישראל וברשות הפלסטינית.
* פיתוח מערכת השקיה המבוססת על ניטור טורגור עלים – לחץ המים שבתוך התא הצמחי על דפנות התא. הטורגור גורם למתיחת התא ולזקיפותם של עלי הצמח. איבוד הטורגור (בעקבות איבוד מים) גורם לנבילה (מצב שניתן לשינויים על ידי תוספת מים) או לכמישה (מות הצמח).
ועוד, כמובן.

פרופ’ ברבדו מקבל פרס מפעל חיים בנוכחות שר החקלאות עודד פורר. צילום: ישראל פרקר

בהמשך הערב נהנינו מכיבוד טעים ומלגימת יינות ישנים של היקב, שהוצאו מה”ארכיון”: קברנה סובניון 2001, מרלו 2007, קברנה סוביניון 2011  ושיראז 2013.
עניין אותי במיוחד היין בן העשרים . צבעו היה בורדו כהה ואפשר היה לחוש בו טעמים וארומות האופייניים לגיל בוגר, אבל היין היה נעים ללגימה ועדיין שמר על כוחותיו וגופו האיתן.
האורחים נפרדו מפרופסור ברבדו באיחולי בריאות ואריכות ימים והודו למשפחה וליזמים על הערב המאוד ייחודי, בנופו של עולם היין הישראלי.


הכותב הוא כתב יין ובעליו של אתר winesisrael.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*