עלייה של 11% בביקוש לדבש לקראת חג הפסח

צריכת הדבש השנה בישראל, על פי הערכות מועצת הדבש, מסתכמת בכ-900 טונות דבש, המהווים כ-15% מצריכת הדבש השנתית. דבוראים מבקשים לתמוך בתוצרת הארץ בקנייה ישירה. לא צפוי מחסור בדבש או עלייה במחיר

הדבוראי אדוארד פיליפוב. צילום: חובה ארקדי רסקין Arkadi Raskin

על פי הערכות מועצת הדבש, תעמוד כמות צריכת הדבש לחג הפסח והמימונה השנה על כ-900 טונות דבש, המהווים כ-15% מצריכת הדבש השנתית בישראל. מדובר בעלייה של כ- 11% בהשוואה לאשתקד, אז עמדה כמות צריכת הדבש בפסח על כ-800 טון דבש.

מנכ”ל מועצת הדבש, אופי רייך אומר, כי לא צפוי מחסור בדבש או עלייה במחירי הדבש לאורך השנה וכי הביקוש לדבש עולה בהתמדה בשנים האחרונות, עקב המודעות הבינלאומית לאיכויות הדבש הטבעי, המשמש כתחליף טעים ובריא לסוכר.

רייך מוסיף וקורא לתמוך בדבוראים הישראלים: “כדי לתמוך בדבוראים והחקלאים המבטיחים את אספקת המזון בשיגרה ובחירום, אני קורא לציבור הרחב לצרוך תוצרת חקלאית טרייה ובריאה מתוצרת מקומית ודבש איכותי ממכוורות הארץ”.

מנכ”ל מועצת הדבש, אופי רייך

במועצת הדבש מדווחים כי החורף האחרון התאפיין בשינויי אקלים קיצוניים והוא אחד החורפים הקרים שהיו בישראל. אמנם כמות המשקעים הכללית עלתה על הממוצע השנתי, אך תכיפות אירועי הקיצון, טמפרטורות ממוצעות נמוכות, דחיית ימי גשם ותחילתו המאוחרת של החורף, בשילוב גלי קור ושלג שהגיעו מאוחר, הביאו לשינויים בזמני הפריחה במטעים ובשטחי פרחי הבר. אלה מהווים מקור צוף לדבורי הדבש. אירועים אלו גרמו גם לפריחה שופעת ואיכותית, המבשרת תקווה לשפע ימי אגירת דבש לקראת עונת הקיץ.

פריחת אביב שופעת. צילום: מכוורת מרדכי גולן

בנוסף, מסביר רייך, כי החורף הקר והפריחות המאוחרות משפיעים על פעילות הדבוראים. “בימים אלה נמצאים הדבוראים בעונת העבודה הקריטית ביותר, הם משלימים את מלאכת הצבת הכוורות להאבקת מטעי פירות הקיץ, ועליהם לשנע עשרות אלפי כוורות שיפרו את מטעי האבוקדו, דובדבן, תפוח, אגס, שזיף ועוד, שכן דבורת הדבש היא המאביקה העיקרית בטבע. הדבוראים עקבו אחר מצב הפריחה ונאלצו לשנות את זמני הצבת הכוורות בהתאם”, מסביר רייך.

בנוסף לשינויי מזג האוויר, משפיעה על פעילות דבורת הדבש גם תופעת היעלמות הדבורים המתגברת משנה לשנה ומהווה אתגר לענף הדבורים והאבקה. בכל העולם קיים חשש גדול לעתיד ענף הדבורים, עקב היעלמות של כשליש מכמות הדבורים. הסיבה העיקרית הנחקרת הינה התמעטות מקורות הצוף לדבורים, כתוצאה מהתרחבות שטחי הערים, הבטון והנדל”ן וצמצום האזורים החקלאיים. מומחים בארץ ובעולם נערכים וחוקרים את סיבת ההיעלמות וכן מעודדים נטיעות כמזון לדבורים.

דבורת הדבש אינה רק יצרנית דבש ובהיותה אחראית להאבקת 80% מהיקף הגידולים החקלאיים, יש לה חשיבות קריטית עבור האנושות כולה.

הצבת כוורות בגליל העליון. צילום: מכוורת גליל דן

רייך מוסיף: “בארץ תורמת דבורת הדבש באמצעות האבקת הגידולים לתל”ג החקלאי בישראל כ-3.5 מיליארד שקלים בשנה. בישראל מאות דבוראים המטפלים בעשרות אלפי כוורות הפזורות באלפי נקודות מרעה צופני ברחבי הארץ כאשר כ-80 אלף כוורות מאביקות גידולים חקלאיים של פירות וירקות. בחג הפסח ייפתחו מרכזי המבקרים של המכוורות ברחבי הארץ וכולם מוזמנים ללמוד על עולמה המרתק של דבורת הדבש ולטעום דבש”.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*