מסע ישראלי אל יקב ויתקין

אשכול בכרם הגרנאש בלאן של יקב ויתקין במרום הגליל. צילום: יח"צ
אשכול ענבים בכרם הגרנאש בלאן של יקב ויתקין במרום הגליל. צילום: יח"צ

יקב ויתקין הוא יקב בוטיק משפחתי וכיום ממשיכים לפתח בו יינות מזנים חדשים כמו גרנאש בלאן, רוסאן, מרסלן ועוד. ביקב מייצרים יינות ב-4 סדרות: סדרת הפרמיום ויתקין המורכבת מיינות זניים, סדרת הבלנדים מסע ישראלי, סדרת יינות הקינוח ושורשים – סדרת העל של היקב. מלבד שני כרמים ניסיוניים הנטועים על אדמת כפר ויתקין, נטועים רוב הכרמים של היקב בכל קצוות הארץ. מכירה מיוחדת תתקיים ביקב ערב הפסח.

לחג הפסח מציעים ביקב מספר יינות:

קברנה פרנק 2015
קברנה פרנק 2015

ויתקין קברנה פרנק 2015 – כשר

הרכב זני:  90% קברנה פרנק, 10% פטיט ורדו.

זהו יין מכרם יחידני הנטוע על אדמת טרה רוסה אבנית ומנוקזת, במורדות המזרחיים של רכס הרי מירון ברום של 700 מטר מעל פני הים. היבול הנמוך נע בין 550 650 קג לדונם, מה שעזר להגיע לבשלה מאוזנת ואחידה.

לאחר קבלת הבציר הופרדו הענבים והועברו למיכלי תסיסה רחבים לתחילת תסיסה אלכוהולית בטמפרטורה מבוקרת. בשלב התסיסה הראשון היה השריה קרה למיצוי צבע וטעמי פרי ובהמשך לשלב התסיסה האלכוהולית. מידי יום עורבבו היין והקליפות (בשיטת ה-Rémontage) מספר רב של פעמים לקבלת מיצוי מוגבר של צבע ומבנה. לאחר הרכבת בלנד ראשוני בין החלקות השונות הוכנס היין להתבגרות בחביות עץ אלון צרפתיות בנפח 225 ליטר, 40% מהן חדשות לתקופה של 16 וחצי חודשים.

רשמי טעימה: בציר 2015 התאפיין ביבולים נמוכים אך מרוכזים ובעלי עושר טעמים יוצא דופן. היין מפגין כבר כעת צבע ארגמן-שחור עמוק, ארומות חדות ובולטות של פרי שחור רענן (דובדבן שחור וקאסיס), פרחוניות, פלפל ירוק ולבן ומעט בשר מעושן. למרות גילו הצעיר הוא כרגע יחסית נעים לשתייה בעל טעמים חדים ומרוכזים של פרי שחור-אדום, , בשריות נעימה ואניס. הוא בעל מבנה רחב ומלא, איזון ורעננות עם סיומת ארוכה ומורכבת. בתנאי אכסון טובים הוא ימשיך לפתח מורכבות ועומק במשך 8-12  השנים שלאחר הבציר.

התאמה לאוכל: היין ייטיב ללוות מנות בשר קלאסיות כמו אנטריקוט על מחבת ברזל, רוסטביף ומנות פסטה על בסיס שמן זית וכן גבינות קשות עזות טעם. על מנת לשמור על עושר הטעמים שבו, לא עבר היין כל תהליכי סינון והצללה מלבד סינון גס לפני המילוי. מסיבה זאת יכולים להיווצר במשך הזמן משקעים טבעיים שאינם פוגעים באיכותו. בתנאי אכסון נאותים ימשיך להתפתח במשך שבע עד עשר שנים משנת הבציר ואף יותר. בשנים הראשונות מומלץ לפתוח את הבקבוק לפחות שעה לפני הארוחה ולחדרר לפני ההגשה.

אלכוהול – 14%.

מחיר: 115 שקל.

מסע ישראלי לבן 2017

מסע ישראלי לבן 2017
מסע ישראלי לבן 2017

הרכב זני: גרנאש לבן, רוסאן, ויוניה, קולומבר מגפנים בוגרות ומעט גוורצטרמינר.

מקור הגרנאש הלבן בכרם במרום הגליל, הקולומבר והגווירצטרמינר מגיעים משני כרמים סמוכים באזור מורדות הר הכרמל. הרוסאן והוויוניה ממורדות הרי יהודה סמוך לעמק האלה.

הענבים נבצרו עם שחר בבציר ידני לארגזים קטנים והועברו ליקב במשאית מקוררת. לאחר סחיטה עדינה התירוש עבר הצללה טבעית ותסיסה אלכוהולית קרה במכלי נירוסטה כאשר חלק קטן מהגרנאש, הויוניה והרוסאן, תסס בחביות עץ אלון צרפתי והתבגר בהן כמה חודשים במטרה להוסיף ליין מרקם, עומק ומורכבות. לאחר סיום התסיסה האלכוהולית המשיכו כל היינות להתיישן על השמרים במכלים כמה חודשים לפני בניית היין והמילוי בבקבוקים.

רשמי טעימה: מסע ישראלי לבן 2017 משלב ארומטיות מקסימה עם רעננות מצוינת, טעמים בולטים של פרי הדר- בעיקר אשכולית טרייה תפוח עץ ירוק, אפרסק לבן ומעט פרחוניות. בפה הוא מפגין רעננות מאוזנת בעוצמת הפרי עם מאפייני פירות קיץ, פרחים ומינרליות תומכת שהופכת אותו ליין אוכל מצוין. הוא יתאים במיוחד ללווי מנות טאפס ים-תיכוניות, דגי ים בתנור, מנות פסטה בשמן זית ושום ותבשילי עוף בעשבי תיבול.

מסע ישראלי לבן מיועד לצריכה כיין צעיר עד כשנתיים-שלוש לאחר הבציר בתקופה בה הוא משמר את החדות הפירותית המאפיינת אותו אך ב-3-5 השנים הבאות הוא יפתח מורכבות ועומק נוספים.

אלכוהול-  12%.

מחיר:  75 שקל.

מסע ישראלי ורוד 2017

הרכב זני: גרנאש נואר ומעט קריניאן.

שני הכרמים גדלים באזור מורדות הר הכרמל. הקריניאן מכרם מבוגר, הגרנאש נואר מכרם צעיר יחסית. שני הכרמים מעוצבים בהדליית גביע האופיינית לאזורי הים התיכון ושניהם גדלים ללא כל השקיה.

מסע ישראלי ורוד 2017
מסע ישראלי ורוד 2017

הענבים שיועדו מראש ליצירת יין ורוד נבצרו מוקדם יחסית על מנת לשמר את הרעננות הטבעית בפרי והפירותיות הקלילה. כתוצאה מכך התקבל יין בעל אחוז אלכוהול מתון וחומציות נהדרת. סחיטה ישירה של אשכולות הענבים עם הגיעם ליקב הפיקו יבול מיץ נמוך ועזרו להימנע ממיצוי מרירות או צבע רב. המיץ הסמוק עבר לתסיסה קרה ואיטית במכלי נירוסטה מבוקרי טמפרטורה על מנת לשמר את המרכיבים הארומאטיים במלואם. לאחר שהיה קצרה על שמריו וביצוע של מספר טעימות נעשה  הממסך – שילוב בין מרכיבי היין. בהמשך היין הועבר למילוי לאחר תהליך ייצוב קצר וסינון על מנת להבטיח על שמירת רעננותו ואיכותו.

רשמי טעימה: מסע ישראלי וורוד 2017 מפגין צבע וורוד בגוון סלמון עדין האופייני ליינות רוזה איכותיים שמקורם באגן הים התיכון מצרפת. היין בעל ארומות אשכולית אדומה, אפרסקים טריים, תות שדה ומעט פרחוניות האופייניים לזן הגרנאש. בפה הוא מפגין רעננות וחדות עם טעמי פרי נקיים חדים ומוגדרים היטב. סיומת רעננה ונעימה הופכת את היין למלווה מושלם למגוון רב מאוד של מאכלים.

התאמה לאוכל: מסע ישראלי ורוד 2017 מתאים ללוות מגוון רב של מאכלים, החל מסשימי דג ים, אנטי פסטה, עוף צלוי בעשבי תיבול, ריזוטו פטריות וכן מאכלים מהמזרח הרחוק, דגים ובשרים בעישון קל.  מיועד לצריכה כיין צעיר עד כשנתיים לאחר הבציר בתקופה בה הוא משמר את החדות הפירותית המאפיינת אותו.

אלכוהול – 12%.

מחיר: 75 שקל.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*