מנהיגות נשית בתנועה האורגנית בישראל – הרצאה לזכר מאיה בן דוד, חקלאית ויזמת אורגנית שנרצחה ב-7/10 – בכנס ביופאח / מאת טלי ברנר

פטנט ישראלי לאריזות מזון מתכלות, חומרי גלם מישראל ומוצרים המשתלבים בהרמוניה בהכנת מוצרי חברות אירופיות - כל אילו ועוד בתערוכת הענק ובכנס האורגני העולמי ביופאח, בנירנברג גרמניה. השנה השתתפו בתערוכה 2,550 מציגים מ-94 מדינות

מימין: טלי ברנר, דנה יוסקוביץ' ואיילה נוי מאיר בהרצאה בביופאח. צילום: אלמוג להד
מיה בן דוד ז”ל

מאת טלי ברנר

שלוש נשים ממשלחת “טוב השדה” לכנס ביופאח – המפגש האורגני העולמי בנירנברג בגרמניה – העבירו הרצאה בנושא מנהיגות נשית בתנועה האורגנית בישראל לזכרה של מאיה בן דוד – חקלאית ויזמת אורגנית והבעלים של מורינגה ישראל. בן דוד נרצחה במתקפת ה-7 באוקטובר.

בהרצאה נטלו חלק דנה יוסקוביץ’ מנכ”לית הארגון, טלי ברנר רכזת תחום תעשייה, ואיילה נוי מאיר מריש לקיש, חקלאית ויצרנית שמן זית ומומחית בתחום.

דנה יוסקוביץ’ סיפרה על בניית הארגון המתחדש והציגה קווים מנחים בפעילותה על ידי הצגת פרויקטים שונים ושיתופי פעולה. טלי ברנר הציגה את חייה ופועלה של מאיה בן דוד ז”ל וסיפרה על אישיותה הכובשת ומחויבותה למורינגה האורגנית. איילה נוי מאיר סיפרה בהרצאה המשותפת על ריש לקיש ובעיקר על “מאדמה לאדם“, מיזם חברתי להצלת מזון שהקימה בעקבות המלחמה, בו לוקחים חלק מעגלים שונים של חקלאים, מתנדבים, אנשים מובילים מתחום הקולינריה ועוד. ההרצאה התקבלה בהתרגשות רבה והנוכחים בקהל הביעו תמיכה והתעניינות באירועים אצלנו.

תערוכת ביופאח – יש גם פרחים אורגניים

ביופאח הוא האירוע האורגני העולמי והמפגש המרכזי לכל העוסקים בתחום האורגני. האירוע מתקיים כל שנה בפברואר. נושא הכנס השנה היה “מנהיגות נשית בתנועה האורגנית העולמית”. לביופאח מגיעים מדי שנה חקלאים, חוקרים, קובעי מדיניות, רגולטורים, גופי אישור ופיקוח מכל העולם, חוקרים, אנשי מדע, סוחרים, תעשייני מזון וקוסמטיקה ועוד. ביופאח נערך לראשונה ב-1990, ומאז 1999 מתקיים מדי שנה בעיר נירנברג בגרמניה. באירוע מתקיימים במקביל תערוכה וכנס, כשהתערוכה מתחלקת למזון כחלק העיקרי ולקוסמטיקה. השנה השתתפו בתערוכה 2,550 מציגים מ-94 מדינות.

בכנס המתקיים במקביל לתערוכה היו השנה 171 הרצאות ופאנלים הדנים בנושאים שונים מהעולם האורגני: מדיניות ורגולציה, פיתוחים וחדשנות, סקירה של המתרחש ברחבי העולם, הגדלת האימפקט הסביבתי והחברתי, סיפורים מעוררי השראה ועוד. נכחו בכנס כ-8,000 מאזינים לתכנים השונים.

אריזות מתכלות

טעימות מהתערוכה: טבעונות, אריזות מתכלות, אגוזי ברזיל, שמן זית וגם פרחים אורגניים

תחום הטבעונות מתרחב גם בעולם האורגני. חברות Food tech ממשיכות לפתח שלל חלבונים צמחיים אורגניים, (Plant Based Proteins), שהם הבסיס לתעשיית תחליפי הבשר.

תחום האריזות המתכלות קיבל תשומת לב מיוחדת בתערוכה. בחיפוש אקטיבי לאחר פיתרונות לאריזות מתכלות נתקלנו בביתן שאיגד ארבע חברות: BIO4PACK. אחת החברות המציגות, כך ראינו, נקראת Tipa – עדיין לא הבנו שזו מילה בעברית. רק לאחר שיחה מעמיקה עם הנציגים האירופיים, הבנו שנוכל ללמוד על הפטנט של חומר הגלם לאריזות ולהכיר היזמית דפנה ניסנבוים בהוד השרון.

הרבה בירה וגם משקה אשכולית אדומה שמבוסס על חומרי גלם המיובאים מישראל

באולמות המציגים תוצרת גרמנית שתינו הרבה בירה, וגם את משקה האשכולית האדומה האורגני הפופולרי, שמיוצר במבשלת הבירה NOW ומבוסס על חומרי גלם המיובאים מישראל.

חשבתם פעם איך נראה תרמיל הפרי של אגוז ברזיל? אחד הביתנים המרתקים היה של חברת Amazoniabio, המאגדת מגדלים באזורי האמזונאס. חקלאים מקומיים מגדלים ומייצרים חומרי גלם מפירות אקזוטיים: רכזים, רסקים, פולפות, שמנים אתריים ותמציות. והכל במערכות איכות מבוקרות כולל אישורי כשרות.

תרמילים של אגוזי ברזיל

תחרות שמן הזית הטוב בעולם נערכת מידי שנה במסגרת התערוכה. הפעם הגיעו לתחרות 43 שמנים מכל העולם, לעומת כ-100 שמני זית בשנים קודמות. השנה היא שנה קשה בתחום הזית, בעיקר בגלל הבצורת המתמשכת בספרד. במשך ימי התערוכה נערכו בביתן שמן הזית פנלים לטועמים חובבים, שלימדו לטעום שמן זית ולאחר קורס מקוצר בחרו את השמן הטעים. גם אנחנו עברנו קורס טעימה מזורז. בסוף התערוכה הוכרז הזוכה.

לומדים לטעום שמן זית עם ריצ’רד

במסגרת הכנס היו מספר פאנלים שדנו באיכות שמן זית ומניעת זיופים.

נבחר לשמן הזית האורגני הטוב בעולם

גילינו גם פרחים אורגניים. תעשיית הפרחים ידועה כתעשייה המשתמשת בחומרי הדברה רבים המסכנים את הצרכנים, שנחשפים להם. בתערוכה נתקלנו בפקעות אורגניות ופרחים. הפרחים קטנים יותר אך כמובן נקיים משאריות חומרי הדברה.

נתונים על התפתחות האורגני בעולם

האיחוד האירופי הכריז על יעד – עד שנת 2030, 25% משטחי החקלאות באיחוד יהיו אורגניים, ונכון להיום כל 27 מדינות האיחוד הציבו יעד לקידום החקלאות האורגנית בשטחם. נכון להיום יותר מ-10% שטחים באיחוד האירופי הם אורגניים, לעומת פחות מ-1% בישראל. המדינה עם השטחים האורגניים הנרחבים ביותר היא ליכטנשטיין, ובה 46% מהשטחים החקלאיים הם אורגניים.

בארצות הברית – 6% מכלל המכר בשוק המזון בשנת 2022 היה אורגני, ומתוך כלל התוצרת הטרייה – כמעט 15%. זאת, לעומת כ-1.5% אורגני מכלל המכר בשוק הישראלי.

לראשונה בתערוכה הוקם פורום Organic HoReCa שדן בפיתוח התחום, שיהווה מנוע לפיתוח הצרכנות האורגנית בכלל. HoReCa הוא תחום המלונאות, המסעדנות והקייטרינג.

דנמרק היא המדינה בה נתח השוק האורגני הוא הגדול ביותר. הוא מהווה כמעט 13% מהשוק. אחת הדרכים להגיע להישג זה הוא פרויקט לאומי להזנה ציבורית בבתי ספר, בתי חולים ומוסדות ציבור. כחלק מהתוכנית, 90% מהמצרכים בהזנה הציבורית במוסדות עיר הבירה קופנהגן הם אורגניים.


הכותבת היא מהנדסת מזון, מרכזת את תחום התעשייה האורגנית בארגון לחקלאות אורגנית בישראל וחברה במסדר אבירי הגריל מאז 2007

1 Comment

  1. קראתי את הכתבה ושמחה להבין שישראל על המפה גם בתחום האורגני. אהבתי מאוד שהנושא השנה היה מנהיגות נשית ואני נרגשת להבין שאפשרו לכן להציג מספר היבטים על הבמה ובמיוחד את סיפורה של מאיה ז”ל.

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*