מה מוגש לאורחים על שולחן ראש הממשלה וכמה זה עולה? / מאת טלי ברנר

מיהו ראש המדינה שזכה לקבל בבית ראש הממשלה את הארוחה היוקרתית ביותר והמזינה ביותר? שאלה מסקרנת זו מקבלת תשובה עקיפה בדוח של משרד ראש הממשלה, החושף פירוט של הארוחות שהוגשו במעון בבלפור ובמשרד על ידי שפים בכירים

רינה פושקרנה וראש ממשלת הודו מודי המתארח בבית ראש הממשלה. צילום: אבי אוחיון, לע"מ
טלי ברנר. צילום: שי שבירו

מיהו ראש המדינה שזכה לקבל בבית ראש הממשלה את הארוחה היוקרתית ביותר? שאלה מסקרנת זו מקבלת תשובה עקיפה בדוח של משרד ראש הממשלה, החושף פירוט של הארוחות שהוגשו במעון בבלפור ובמשרד ראש הממשלה במסגרת אירוח רשמי של אישים שונים, כולל התפריטים. החשיפה מתאפשרת הודות לעו”ד אלעד מן מעמותת הצלחה, שעוסקת בחופש המידע ומנהל תקין, ואין לה קשר לפרשת החמגשיות או לכתב האישום נגד נתניהו.

ניתן להסיק מהדוח לא רק מה היו העלויות של אותן ארוחות, אלא גם מי זכה לקבל את הארוחה הבריאה והמזינה ביותר וזו שאלה מסקרנת לא פחות. נניח פה ניתוח כספי ותזונתי למנות שקיבלו אורחי הבית בבלפור.

את המנה היקרה ביותר פר סועד (590 שקל) סיפקו מושיקו גמליאל ורועי שלו שפינקו את החך הבלקני של זורן זאיב, ראש ממשלת מקדוניה, עם סמוסת סלק, גבינת מסקרפונה וכמהין. מנה בצקית עתירת שומן ופחמימות בניחוח כמהין. על פי תיאור הרכיבים היא נראית מנה יפה מאוד, אדומה-סגולה עם נבטי סלק בירוק וסגול. המנה עשירה באנטיאוקסידנטים, אך אלה לא יכולים לפצות על מתקפת הפחמימות. מנה זו קיבלה אצלי את דירוג המנה היפה ביותר. היא ודאי לא מצדיקה את העלות הבלתי נתפסת לסועד.

השפית הוותיקה והמנוסה ביותר רינה פושקרנה מצליחה להגיש לראש ממשלת הודו נרנדרה מודי את אחת המנות הבריאות ביותר במחירים הזולים ביותר (187 שקל לסועד). זאת, כאשר הצעירים והמטאורים החדשים מגישים מנות מתוחכמות במחירים מרקיעי שחקים. לראש ממשלת הודו הוגשה ארוחה המבוססת על חומרי גלם הודיים מסורתיים: עדשים, תפוחי אדמה ותפוחים, בעלות סבירה, והמנות מכבדות את האורח. זו הארוחה הבריאה ביותר והזולה ביותר, תוך כיבוד הטעמים המוכרים לאורח מבית אמא. מבחינתי, פושקרנה זכתה במקום הראשון בתחרות הכנת ארוחות לאורחי הבית בבלפור, הן בהיבט המחיר והן בתחרות הארוחה הבריאה ביותר.

דודו אלמקייס ויוסי שיטרית בישלו ארוחת צוהוריים לראש ממשלת בלגיה  שארל מישל ונבחרו למקום השני בשתי הקטגוריות. הם הגישו נתח סלמון צרוב עם קרם בטטה ותפוזים ועוגת ביסקוויטים. מנה  בריאה המשלבת צבעי כתום וצהוב, עשירה באנטיאוקסידנטים ומכבדת את חומרי גלם מקומיים: התפוזים. 310 שקל לסועד.

משה שגב שומר על מחיר קבוע לסועד. לנשיא ארה”ב דונאלד טראמפ הגיש מנות המבורגר אמריקאיות המתחנפות לחך האמריקאי, יחד עם מנה מתוחכמת של כבד אווז בניחוח הודי. הרבה שומנים רווים מן החי – מקום אחרון בהיבט הבריאותי. בעוד שלאנגלה מרקל, קנצלרית גרמניה והמשלחת שלה הוגשה מנת ניוקי מורכבת ומעניינת, עם גבינות מקומיות ושמן כמהין. גם פה כיוון שגב לחך הגרמני שמורגל ואוהב תפוחי אדמה בכל צורת הגשה. 526 שקל לסועד.

ליאור חפצדי בישל עבור אנטוניו גוטרש, מזכ”ל האו”ם מפורטוגל, אין פרטים על הארוחה ורק על פי מנה אחרונה לא ניתן להעריך את ההיבט הבריאותי. מחיר הארוחה לסועד מאוד גבוה יחסית וגם כאן –  קשה להעריך מה מצדיק כזו עלות. הגשת קרמבו שמזוהה כמנה ישראלית היא רעיון מקורי. 546 שקל לסועד.

מושיקו גמליאל ורועי שלו פינקו את החייך הבלקני של זורן זאיב, ראש ממשלת מקדוניה, עם סמוסת סלק. מנה בצקית עתירת שומן ופחמימות בניחוח כמהין. על פי תיאור הרכיבים היא נראית מנה יפה מאוד אדומה-סגולה עם נבטי סלק בירוק וסגול. מנה עשירה באנטיאוקסידנטים אך אילו לא יוכלו לפצות על מתקפת הפחמימות. מנה זו קיבלה אצלי את דירוג המנה היפה ביותר. זה ודאי לא מצדיק את העלות הבלתי נתפסת לסועד – 590 שקל.

דירוג עלות דירוג בריאות דירוג יופי – הערכה בלבד 
הכי זול – נרנדרה מודי – 187 שקל 1. נרנדרה מודי זורן זאייב
שארל מישל – 310 שקל 2. שארל מישל אנגלה מרקל
דונלד טראמפ – 526 שקל 3. אנגלה מרקל שארל מישל
אנגלה מרקל – 526 שקל 4. אנטוניו גוטרש דונלד טראמפ
אנטוניו גוטרש – 546 שקל 5. זורן זאיב נרודנה מודי
זורן זאייב – 590 שקל 6. דונלד טראמפ אנטוניו גוטרש


הכותבת היא מהנדסת מזון יותר מ-35 שנה. מרכזת את תחום התעשייה האורגנית בארגון לחקלאות אורגנית בישראל, חברה בוועדות רגולציה במזון בארץ ובעולם.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*