מאין הגיע הדג הזה?

זהו ניסיון של משרד החקלאות לקדם עקיבות ושקיפות מלאה לצרכן בכל הקשור לדגי הבריכות, חיזוק התוצרת הישראלית והמגדלים בשוק המקומי והתמודדות עם אתגרים טכנולוגיים בתהליך הייצור • הציבור מוזמן לקחת חלק בפתרון ולהצטרף להליך 

נכון להיום, ציבור הצרכנים הישראלי אינו זוכה לקבל מידע מלא על אודות הדגים הטריים הנמכרים ללא אריזה ברשתות השיווק: על הדגים לא מצוין מידע על ארץ המקור, אזור הגידול ואופן הגידול.

סקר של המשרד החקלאות הצביע על הבלבול בענף: כמעט חצי מהצרכנים בישראל אינם יודעים מאיפה מגיעים הדגים הטריים שהם רוכשים ברשתות השיווק, למרות שכ-60% מהם מעוניינים לדעת זאת; כ-20% ציינו שהיו מעדיפים לרכוש רק תוצרת ישראלית.

נכון להיום, דגים טריים שנמכרים בישראל ללא אריזה במדף “הדגייה” אינם מסומנים בכל מידע עליהם, כך שנמנעת מהצרכנים הישראלים היכולת לזהות את ארץ המקור, אזור הגידול ואופן הגידול. סקר של משרד החקלאות ופיתוח הכפר מאשש טענה זו ומראה כי בתחום זה קיים בלבול צרכי גדול ושלציבור עניין בקבלת החלטות מושכלת יותר בעת הרכישה. כך, 45% מהמשיבים לסקר השיבו כי אינם יודעים על מקום ייצורם של הדגים אותם הם רוכשים במעמד הרכישה וכ-60% מהם היו מעוניינים לקבל מידע על ארץ המקור. 21% מהמשיבים היו מעדיפים לרכוש דגים מגידול מקומי אם המידע היה זמין עבורם.

אירוע שיתוף הציבור שמקיים משרד החקלאות
אירוע שיתוף הציבור שמקיים משרד החקלאות

על מנת לגשר על הפערים הללו, משרד החקלאות ופיתוח הכפר יקיים ב-26 בינואר, 2023, אירוע חשיפה (Kickoff) לשיתוף הציבור הראשון של ענף מדגה הבריכות, בשיתוף ארגון מגדלי הדגים, רשות הטבע והגנים ומרכז החדשנות כנרת. המשתתפים יתבקשו לסייע בגיבוש פתרונות לשני אתגרים בולטים בתחום: סימון דגים טריים המשווקים ללא אריזה והגברת השקיפות, לצד פיתוח פתרונות לאיסוף פגרי דגים בבריכות. האירוע הוא חלק מתמיכה של המשרד בענף לנוכח הורדת המכס ועל מנת לסייע בשדרוג הענף, וכן על מנת לעודד קניית תוצרת הארץ על ידי סימון ארץ המקור של הדגים.

בתהליך שיתוף הציבור, משרד החקלאות מעוניין בראש ובראשונה, למצוא פתרונות להגברת השקיפות במסחר הקמעוני בדגים טריים ולהגדיל בכך את הערך השיווקי של הדגים ממקור ישראלי. מדובר באתגר משולש למציאת פתרון טכנולוגי-שיווקי לאופן סימון הדגים הנמכרים בתפזורת, בנקודות המכירה הקמעוניות, ולסוג המידע שהסימון יציג וישקף לצרכים. המטרה היא למצוא דרכים לחזק את ענף גידול הדגים בבריכות המקומי. הפתרון המבוקש לסימון הדגים צריך לאפשר לצרכנים לקבל מידע על הדג באופן יעיל, מהיר ואמין ולהתחשב בכדאיות הכלכלית למגדל ולמשווק, בריאות הצרכן ואיכות המוצר.

אתגר נוסף שיוצג למשתתפי אירוע שיתוף הציבור הוא אתגר איסוף פגרי דגים מהבריכות.

האלטרנטיבה הנוכחית הנהוגה כיום היא איסוף ידני הדורש כוח עבודה קבוע ויקר. הפתרון המבוקש צריך להיות יעיל וקל ליישום, תוך התחשבות במתקנים הפנימיים בבריכת הגידול, שטח הגידול, הימנעות מיצירת מפגעים, רווחת הדגים, בטיחות העובדים ועוד.

במסגרת אירוע שיתוף הציבור המשתתפים בצוותים קטנים מעוניין משרד החקלאות לרתום את קהילת החדשנות הישראלית מתוך גישה הוליסטית שמחברת מומחים מדיסציפלינות שונות, לרבות מתחומי התכנות, ההנדסה, הכלכלה, ביוטכנולוגיה, בריאות ושיווק כדי לקדם פתרונות חדשניים ופורצי דרך לאתגרי הענף. על מנת שהמשתתפים יבינו את האתגרים ואת הפתרונות המבוקשים יתקיים האירוע בבריכת הדגים של קיבוץ ניר-דוד.

באירוע הגמר שיתקיים בראשית מרץ 2023 יציגו המשתתפים את פתרונותיהם לכל אחד מהאתגרים בפני צוות שופטים מקצועי. הפתרונות הזוכים יזכו לבחינה כפיילוט ולפרס כספי.

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*