כפר הנוער מקוה ישראל תובע 16 מיליון שקל מחברת הביטוח בשל קריסת היקב ההיסטורי

על פי התביעה, מבנה היקב, שנבנה בסוף המאה ה-19, קרס בגלל גשם חזק. במכתב הדחייה טענה איילון כי היקב לא עבר תחזוקה שוטפת וכי היא לא קיבלה עדכון על מצב המבנה. תגובת הנתבעת: בין איילון למקוה ישראל חילוקי דעות מהותיים באשר למילוי חובתם בטיפול במבנה

מבנה היקב במקוה ישראל. מקור: ויקימדיה

כפר הנוער החקלאי מקוה ישראל הגיש תביעה חריגה בהיקפה, על סך 16 מיליון שקל, כנגד איילון בגין קריסה חלקית של מבנה היקב העתיק שבשטחו. התביעה הוגשה באמצעות עו”ד ד”ר קובי קפלנסקי.

לפי התביעה, איילון ביטחה את מקוה ישראל, באמצעות רמות סוכנויות לביטוח, בפוליסת אש מורחב ואובדן תוצאתי, ובמסגרתה נרכשו כיסויים בין היתר עבור מבנים בשימור, נזקי טבע ונזקי קריסה והתמוטטות. בשל הגשם העז שירד, בשעות הבוקר שבין 28-29 בינואר 2020 קרס האגף המערבי של היקב, המצוי בשטח כפר הנוער, הבנוי בשני מפלסים (מרתף וקמת קרקע). החלק הראשון שקרס היה גג היקב, ובעקבותיו קירות פנימיים ורצפת קומת הקרקע. בעת האירוע לא היה איש במבנה ולא היו נפגעים בנפש.

עו”ד ד”ר קובי קפלנסקי

יקב זה הוא מבנה היסטורי המיועד לשימור, שנבנה בשנים 1890-1894 מאבן כורכר מקומית שנחצבה במקום. היקב, לפי כתב התביעה, פעל לסירוגין עד 1974 ואז נסגר, והפעילות בו חודשה ב-2013 כחלק ממגמת מדעי החקלאות בבית הספר. מבנה היקב, כמו שאר המבנים ההיסטוריים במקוה ישראל, הוגדר כ”מבנה בשימור מחמיר”.

מקוה ישראל עדכן את איילון על האירוע, אך המבטחת דחתה את הדרישה לתגמולי ביטוח בטענה שמבנה היקב לא עבר תחזוקה שוטפת. התובעת טוענת בעניין זה כי עמדת איילון ניצבת בסתירה למהות הפוליסה שהעניקה כיסוי ביטוחי למבנה שמצוי תחת שימור. עוד טענה, כי ב-1991 שופץ היקב בידי המועצה לשימור אתרי מורשת ישראל. כמו כן, ב-2018 נפלו מספר אבנים מקירות המרתק והקמרונות, ואלה טופלו לפי הוראות מהנדס. ולבסוף, בשנים 2018-2020 ערך כפר הנוער עבודות תחזוקה למבנה היקב.

טענה נוספת שהעלתה איילון במכתב הסירוב היא כי עם היוודע הצורך בעבודות מקיפות היה על המבוטחת להודיע על שינוי במצב המבנה. אך לטענת התביעה, אין מדובר בשינוי או החמרה במצב המבנה, שהרי מראש היה ידוע כי מדובר במבנה לשימור. כמו כן, ב-2020, ביוזמת מקוה ישראל, ערכה איילון סקר כולל למבנים ואף הצמידה לסוקר הביטוח נציג מטעמה. עוד מצוין בתביעה כי בניגוד לטענת איילון, היקב לא הוגדר כ”מבנה מסוכן” (אלא כאמור כמבנה בשימור מחמיר).

בתביעה מצוין כי לפי נתוני השירות המטאורולוגי הישראלי, חודש ינואר 2020 היה גשום במידה ניכרת מהממוצע. בתחנת המדידה במקווה ישראל נמדדו בו 427 מ”מ גשם – חודש ינואר הגשום ביותר במאה שנות מדידת הגשמים בתחנה.

מקרה הביטוח, טוענת מקוה ישראל, מכוסה תחת הכיסוי הביטוחי של התפוצצות, וכן קריסה והתמוטטות. לפי הערכת שמאי, עלויות תיקון הנזקים הם 16.051 מיליון שקל.

מאיילון נמסר בתגובה: “בין איילון למקוה ישראל חילוקי דעות מהותיים באשר למילוי חובתם בכל הקשור לטיפול במבנה נשוא התביעה. איילון לומדת את כתב התביעה ותגיב לו כמקובל בבית המשפט”.


הידיעה פורסמה לראשונה בפוליסה, עיתון הביטוח, הפנסה והפיננסים

 

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*