ייצוגית נגד אסם השקעות ובית השיטה-עסיס בטענה להטעיה ביחס לערכי הסוכר בויטמינצ’יק

בבקשה נאמר כי אוסם ועסיס לא השיגו כל שיפור טכנולוגי אמיתי במוצריהן מבחינת ערכו התזונתי של רכיב הסוכר אשר נותר זהה, אלא כל שהן ממליצות לצרכנים (לאלו שישימו לב לאותו כיתוב מוצנע בגב המוצר) הוא למהול את המוצרים רק על פי הוראות ההכנה - שרק אז תושג הפחתת הסוכר בחצי

ויטמינצ'יק 50% פחות סוכר. צילום: יח"צ

בקשה לאישור תביעה ייצוגית בהיקף מצרפי מוערך של 4 מיליון שקל הוגשה כנגד חברות אסם השקעות ובית השיטה-עסיס תעשיות מזון בטענה להונאה של ציבור הצרכנים בכל הנוגע לסדרת המוצרים המתכנה: ויטמינצ’יק בטעמים… 50% פחות סוכר.

בבקשה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב נאמר כי המודעות הגדולה לתזונה בריאה שבאה לידי ביטוי ברפורמת משרד הבריאות, שנכנסה לתוקף בתחילת השנה, בעטיה המותג הפופולארי מאוד בקרב הציבור ויטמינצ’יק קיבל סימול מדבקה אדומה המתריע על רמה גבוהה של סוכר, הביאה את אוסם ועסיס לרצות “לשפר” את ערכי הסוכר במוצרי הסדרה.

עקב כך הן החלו לייצר ולשווק במקביל למוצרים הרגילים, סדרת מוצרים המתכנה: “ויטמינצ’יק בטעמים… 50% פחות סוכר” באריזות במשקל חצי ליטר, המהוות מחצית ממשקלן של האריזות הרגילות.

על פי פרסומיהן של אסם ועסיס, הפחתת הסוכר במוצרים אינה מורגשת מכיוון שמתיקותו מושגת על ידי רכיב “רכז פרי המונק” באופן שבאריזת 0.5 ליטר, כמות כוסות השתייה לאחר מהילה תהא זהה לכמות המושגת באמצעות אריזת 1 ליטר.

לדברי המבקשת אלינור כליפזאדה, המוצרים הללו משווקים לציבור תוך שבצד הגלוי לעיני הצרכן בעת הצגת המוצרים למכירה (החזית הפרונטלית של האריזה) מצוין בהבלטה כחולה ומודגשת הסימון: “50% פחות סוכר בתוספת מתיקות מרכז פרי המונק”.

לכאורה, טוענת המבקשת, צרכן הנחשף לפרסומים המופיעים על פני אריזות המוצרים נוטה להבין כי בעקבות תוספת המתיקות המושגת באמצעות רכז פרי המונק, הצליחו אוסם ועסיס להשיג שיפור טכנולוגי במוצר, תוך הפחתה אמיתית של שיעור הסוכרים במוצרים לכדי 50%.

אלא מאי? צרכן הנחשף למידע המסומן והמודגש על פני האריזות לא מעלה בדעתו כי ערכי הסוכר של המוצרים “המופחתים” לא הופחתו כלל, וכי במוצרים “המופחתים” נותרו ערכי הסוכרים זהים לאלו הרגילים.

בבקשה נטען כי כמות הסוכרים שבמוצרים “המופחתים” (81 גרם ל-100 מ”ל סירופ) נותרה זהה לחלוטין לכמות הסוכרים שבמוצרים הרגילים במשקלים של 1-2 ליטרים.

לדברי המבקשת, כל שאוסם ועסיס מגלות לצרכנים באותיות טל ומטר בגב המוצר ובמקום אשר אין כל סיכוי סביר כי עין הצרכנים תבקר בו, הוא כי “50% פחות סוכר במשקה המוכן (על פי הוראות ההכנה) בהשוואה לויטמינצ’יק רגיל”, דהיינו הוספה של מים למוצר בכמות כפולה מזו של המוצר (1 כוס סירופ עם 7 כוסות מים) תביא להפחתה של מחצית הסוכר שבמוצר.

בבקשה נאמר כי אוסם ועסיס לא השיגו כל שיפור טכנולוגי אמיתי במוצריהן מבחינת ערכו התזונתי של רכיב הסוכר אשר נותר זהה, אלא כל שהן ממליצות לצרכנים (לאלו שישימו לב לאותו כיתוב מוצנע בגב המוצר) הוא למהול את המוצרים רק על פי הוראות ההכנה – שרק אז תושג הפחתת הסוכר בחצי.

לסיכום נטען, כי אוסם ועסיס מכשילות את ציבור הצרכנים שעה שהם מסתמכים על המסומן במוצרים “50% פחות סוכר” תוך שהם סוברים לתומם כי מדובר בערך מוחלט של הפחתה, וכי במוצרים הושג שיפור טכנולוגי יוצא דופן ואמתי המאפשר להם לצרוך את אותה כמות סירופ במזיגה חופשית לכוס בפחות סוכר, וכי שיעור המוסכר שבמוצר הוא מינורי. זאת, מאחר שהמתיקות של המוצר המשופר הושגה באמצעות “רכז פרי המונק” הידוע כרכיב המהווה כממתיק שאינו אוחז בערכים פחממתיים וקלוריים משמעותיים כלשהם, אולם לא כך הדבר.

מאסם נמסר: “הבקשה לתובענה טרם הגיעה לידינו. לכשתגיע, אסם נסטלה תלמד את הבקשה ותגיב בבית המשפט”.

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*