ייצוגית בהיקף של 2.7 מיליון שקל נגד י. מרבה ישראל בטענה להטעיה בשיווק מוצרי סדרת “עוגיות שוקולד צ’יפס”

נטען בבקשה, כי החברה משווקת מוצרים במשקלים שונים אשר חזותם/ עיצובם/ נראותם דומה להפליא למוצרים אחרים מאותה הסדרה באופן שיש בו על מנת להטעות את הצרכן לסבור כי המוצר עם התכולה הנמוכה יותר הוא המוצר עם התכולה הגבוהה יותר. תגובת החברה: על פניו, אם יש ממש במתואר על ידיכם, מדובר בתביעה חסרת בסיס

עוגיות שוקולד צ'יפס של מרבה. צילום: יח"צ

בקשה לאישור תביעה ייצוגית בהיקף מצרפי מוערך של 2.7 מיליון שקל הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב כנגד חברת י. מרבה ישראל (Merba) מהישוב קדימה, הפועלת בקטגוריית עוגיות הפרמיום ובמתחום עוגיות השוקולד צ’יפס היא מובילה עם נתח שוק כמותי של כ-12.5%. זאת, בטענה לשיווק מוצרי סדרת “עוגיות שוקולד צ’יפס” בטעמים שונים, בנפח אריזה ובחזות עיצובית דומה ולרוב באותם המחירים, ואשר עברו הפחתת תכולה על ידי הקטנת האריזות. זאת ללא יידוע הצרכן בדבר הפחתת התכולה ואף ללא בידול האריזות ומשקלן באופן אשר הצרכן יכול להבחין בנקל כי לפניו מונח מוצר קטן יותר של אותה הסדרה.

לטענת המבקש, חיים אליה, מדובר בהטעיה, כאשר משך השנים מוצרים רבים מתוצרתה של החברה עברו הפחתות תכולה משמעותיות ללא יידוע הצרכן ואף ללא שינוי הספרות המבורקדות של אותם המוצרים (ללא שינוי הברקוד).

בבקשה נאמר, כי עוגיות שוקולד צ’יפס הן העוגיות הנמכרות ביותר בעולם ומוצר עוגיות מרבה הנמכר והפופולארי הוא מוצר עוגיות עם 37% שוקולד צ’יפס. לדברי המבקש, זהו מוצר ה”דגל” של החברה, הנמכר באריזה הכחולה והנושא משקל של 225 גרם.

במקביל, נאמר בבקשה, מוכרת החברה מוצר דומה בתכולה מופחתת ב-75 גרם (בגרסת פרווה) ללא שינוי אריזה הניכר לעין, ללא בידול תכולתי, וללא יידועו של הצרכן כי מוצר זה עבר הפחתת תכולה משמעותית. כך גם לגבי מוצר ותיק מאוד של החברה המתכנה בשם: “עוגיות שטרודל עם מילוי תפוחי עץ” שנמכר תחילה במשקל 225 גרם, הוקטן למשקל של 200 גרם ואשר גרסת הפרווה שלו נמכרה במקביל עד לשלהי שנת 2021 בתכולה מופחתת ב-50 גרם.

בבקשה נאמר, כי גם מוצר “עוגיות בראוניס” עבר הפחתת תכולה משך השנים, כאשר תחילה נמכר בתכולה של 225 גרם, והמשיך להיות משווק בתכולה מופחתת ב-25 גרם (ללא שיני ברקוד), ללא גילוי דבר ההפחתה.

נכון להיום, נטען בבקשה, משווקת חברת מרבה ישראל מוצרים במשקלים שונים אשר חזותם/ עיצובם/ נראותם דומה להפליא למוצרים אחרים מאותה הסדרה באופן שיש בו על מנת להטעות את הצרכן לסבור כי המוצר עם התכולה הנמוכה יותר הוא המוצר עם התכולה הגבוהה יותר, כאשר חלק מן המוצרים משווקים בתכולות גבוהות וחלק בתכולות נמוכות.

עוד נטען בבקשה, כי תכולות המוצרים משווקות בתחתית האריזה באופן בלתי מבדל, תחת אותו עיצוב גראפי ובאריזות בעלות נפח דומה ובאותו המחיר, אולם במשקלים שונים, כאשר מוצר הדגל הידוע בכינויו “הכחול” נמכר בתכולה של 225 גרם לעומת תכולות נחותות יותר במוצרים שאריזתם גם כן “כחולה”, ללא כל בידול חזותי הנראה לעין.

לדברי המבקש, הקטנת מוצרים זו דרכן ה”קלאסית” של חברות להעלות מחירים באופן שהן אינן מורידות את מחירי המוצרים בהתאם לאותה הקטנה וכך מחירו של המוצר עולה ליחידת מידה והצרכן מקבל פחות תכולה עבור אותו המחיר, ועל כן מדובר בהתייקרות סמויה.

תגובת י. מרבה ישראל:

“לא הומצאה לנו כל תביעה. כאשר נקבל אותה נלמד אותה ונשיב לה. חברת מרבה מקפידה על חוק בכלל, ועל רישום וסימון מוצריה בפרט, ועל פניו אם יש ממש במתואר על ידיכם, מדובר בתביעה חסרת בסיס”.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*