יין מכובד על כל שולחן של קרניבורים

יין מלא טעמים וניחוחות של הצפון הישראלי - Cabernet sauvignon Single Vineyards Admon 2014

כרם קאיומי של יקבי כרמל. צילום: אתר היקב
מיכאל בן יוסף

Cabernet sauvignon Single Vineyards Admon 2014 של יקבי כרמל

השנה הבציר היה טוב מאוד. כך מתחילה שיחה עם יינן, כל יינן, בכל מדינת יין, כשמדברים על הבציר. בציר יכול להיות טוב, טוב מאוד, מצוין, יוצא מהכלל או שנת בציר מיוחדת. אין אף פעם בציר לא טוב, בציר פסול, בציר שאינו שווה לייצור יין.

בחו”ל יש בצירים נכשלים כאשר כל הענבים עוברים לייצור, סליחה, לזיקוק אלכוהול, קוניאק, ארמניאק ועוד, בהיותם ענבים לא מומלצים ליין. בכרמים על קו רוחב יחסית גבוה, כמו בצפון אירופה, זמן הבציר קובע את טיב היין של אותה שנה, עם דגש על האקלים הרצוי משך השבועיים האחרונים לפני הבציר. ידועה ומוכרת התופעה של ירידת גשמים כבדים ממש לפני זמן הבציר ולכן תנובת הענבים רטובה ומדוללת, לאחר שהענבים סופגים הרבה מים שמדללים את התירוש ופוגעים בטעמו.

Cabernet sauvignon Single Vineyards Admon 2014 של יקבי כרמל

למזלנו, בישראל, לא מוכרים אסונות כבדים של “בצירים מדוללים”, וזה קורה אך ורק כשהכורם שוכח לסגור את המים. בנוסף, טיב הבציר תלוי מאוד בעוד הרבה גורמים, שכאן לא המקום להזכיר את כולם, פרט לאחד חשוב, אפילו חשוב מאוד. מיקום הכרם, גאוגרפית, הטרואר, השיפוע ועוד. לאחר ההסבר הקצר, אתם מבינים ששנת 2014 הייתה באמת טובה לענבים, קרי, ליינות השנה.

כבר כתבנו שטיב הבציר תלוי במיקום הכרם, תרתי משמע. יש כרמים בגובה עם אקלימים שונים, כמו אדמון שברמת דלתון או כרמי יתיר שבהר יתיר, שניהם בגובה, רק האקלים שונה. כרם אדמון הוא חלק מרמת דלתון, מזרחית למושב דלתון, על קרקע אדמדמה, טרה רוסה ואבנית, לבנה ונוצצת בשמש. שנת 2013 הייתה חמה מהרגיל, למרות גובה הכרם (770 מטר) פרט לימים שבין ה-10 ל-14 בדצמבר, כאשר הכרם כוסה בשלג כבד, קרי, הרבה מים. יתר השנה הייתה חמה מהממוצע – עניין שתוצאתו בציר מוקדם.

יקב קאיומי, שקיבל את הענבים לייצור האדמון, ממוקם בסביבת כרמי אדמון, שעברו קירור מוקדם ותססו באטיות מתוכננת, על מנת לתת לתירוש לפתח את ניחוחותיו המורכבים. יין ארגמני בוהק, בעל גוף ונוכחות עם הרבה פרי אדום בשל, שזיפים, טבק ומעט ירוק בסוף. יין מוגדר היטב, מותאם למאכלי בשר, כולל בשר על גריל.

יין טוב מתחיל בכרם, אמרה עתיקה ותמיד נכונה. ההוכחה בטעימה. יין מלא טעמים וניחוחות של הצפון הישראלי, יין מכובד על כל שולחן של קרניבורים, כולל כותב שורות אלו. לחיים!

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*