יו”ר ועדת הכלכלה ביטן בוועדת הכלכלה: לא קיבלנו תשובה איך מורידים את מחירי המזון, נמשיך לחפש פתרונות

נציגת האוצר, גלית בן נאים: נכון לנתוני 2021 אין שינוי ברווחיות ואין רקע לטענות הספקים שאין ברירה אלא להעלות מחירים. בכוונת היו"ר ביטן לייחד ישיבה רק לנושא רשתות השיווק, והוא ביקש מהגורמים הרלוונטיים להביא הצעות מעשיות לשיפור המצב הנוכחי

ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ ביטן. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

יו”ר ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח”כ דוד ביטן, אמר בישיבת הוועדה הראשונה שהוקדשה לעליית מחירי המזון: “לא קיבלנו תשובה איך מורידים את המחיר – נמשיך לחפש פתרונות מעשיים וגם האוצר יצטרך להכניס את היד לכיס”. הממונה על רשות התחרות, עו”ד מיכל כהן: אוכפים את חוק המזון באינטנסיביות; נציגת האוצר, גלית בן נאים: לפי נתוני 2021 אין רקע לטענת הספקים שאין ברירה אלא להעלות מחירים; בדיון התפתח עימות בין ח”כ מיכאל ביטון לרמי לוי, ח”כ ביטון אמר כי לוי הפך טייקון ולוי אמר בתגובה: “הכל סיפורי אלף לילה ולילה”.

הוועדה התכנסה השבוע לישיבתה הראשונה בכנסת ה-25, וביוזמת היו”ר בחרה להקדיש את הדיון לנושא עליית מחירי המזון וההשפעה על יוקר המחיה בישראל. ביטן פתח את הדיון ואמר כי כשם שפעל להעלות את קצבאות הנכות בניגוד לעמדת האוצר, יעשה זאת גם במקרה הזה. “הממשלה, עם כל הכבוד לה, אם נשתכנע שצריך לעשות מעשה נעשה את זה לטובת הצרכן הישראלי. אני לא מאשים אף אחד בשום דבר, ברור לי שהממשלה צריכה לשים יד בכיס והיצרנים צריכים להרוויח, אף אחד לא צריך להפסיד, אבל מצד שני צריך לדאוג לצרכן ולטובת כולם”, אמר.

ח”כ אלי דלל התייחס לנושא ואמר כי צריך לדאוג לכל אזרחי המדינה שיוכלו ליהנות ממחירים זולים יותר. ח”כ אימאן חטיב יאסין הוסיפה, כי יש משפחות בהן שני בני הזוג מפרנסים ועדיין הן מתחת לקו העוני וצריך לטפל בזה. ח”כ אברהם בצלאל ציין כי כולם מרגישים את יוקר המחיה בכיס. ח”כ אלון שוסטר ביקש לא לשכוח את אתגרי המדינה הגדולים, ואמר כי צריך לבדוק היטב את פערי התיווך, בעיקר על רקע זה שהחקלאי מקבל שליש או רבע מהמחיר שהצרכן משלם.

ח”כ שלום דנינו התייחס לנושא עליית הריבית, ואמר כי נגיד בנק ישראל הבטיח שיהיה קשה בהתחלה אבל מאוחר יותר יהיה טוב, והוסיף כי הוא לא בטוח שהרבה זוגות צעירים יצליחו לסיים את המסע הזה. על רקע זה קרא ח”כ דנינו “להוציא את העניין הזה של הריבית מהידיים של הנגיד בלבד”.

ועדת הכלכלה של הכנסת. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הממונה על רשות התחרות, עו”ד מיכל כהן, הממונה על רשות התחרות, עו”ד מיכל כהן, הציגה נתונים על הריכוזיות ואמרה: “במקטע הקמעונאות יש יותר תחרות. אם מקטע הספקים הוא יחסית ריכוזי, מקטע הקמעונאות הוא הרבה פחות ריכוזי. יש כעשרים רשתות קמעונאות והתחרות היא גיאוגרפית. יש אזורים שיש בהם המון תחרות ויש אזורים שיש פחות, וברמה הארצית המקטע הקמעונאי הוא תחרותי ואפשר לראות את זה במרווחים. מקטע הספקים הוא יותר ריכוזי. אנחנו אוכפים את חוק המזון בצורה די אינטנסיבית ביקשנו את כל ההסכמים לראות שאין הפרות וכל הפרה תזכה לאכיפה. זה מהלך שעכשיו אנחנו בסיומו”.

נציגת משרד האוצר, גלית בן נאים, ציינה כי בשנת 2020, על רקע הקורונה, הספקים הקטנים התקשו לייבא והספקים הגדולים התחזקו. לדבריה, נכון לנתוני 2021 אין שינוי ברווחיות ואין רקע לטענות הספקים שאין ברירה אלא להעלות מחירים. בגל העליות הקודם ב-2020 עוד לא עלתה הריבית במשק, גם כשיש עלייה בתשומות אם השוק היה תחרותי זה לא היה מתורגם מיד לעלייה במחירים.

נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר, אמר כי בין השנים 2013-2021 הפחיתו יצרניות המזון את המחירים לקמעונאים ב-7%, וצריך לבדוק למה זה לא הגיע לצרכנים. הוא הזכיר כי חוק המזון לא מאפשר ליצרנים לקבוע מחיר מומלץ לצרכן. עוד הוא ציין, כי מאז תחילת 2020 זינקו מחירי חומרי הגלם וגם מחירי החשמל, המים והארנונה שהובילו להתייקרויות האחרונות ובירך על המהלך האחרון של ראש הממשלה ושר האוצר למתן את ההתייקרויות.

הבעלים של רשת שיווק השקמה, רמי לוי, אמר כי הרווח הגולמי שלו גלוי ומדווח, והוא נמוך לעומת רשתות דיסקאונט אחרות בעולם. הוא הוסיף כי צריך להפחית רגולציה, כמו למשל ביטול חובת סימון מחירים, ולהפחית מכסים. היו”ר ביטן אמר כי בכוונתו לייחד ישיבה רק לנושא רשתות השיווק, וביקש מהגורמים הרלוונטיים להביא הצעות מעשיות לשיפור המצב הנוכחי.

ח”כ מיכאל ביטון אמר כי ביטול חובת סימון מחירים יפגע דווקא בחלשים ולא יוריד מחירים. הוא הוסיף כי אין תחרות ברשתות המזון, וכי רשות התחרות הוסמכה לתת קנס של עד 100 מיליון שקל וזה לא קרה עד היום. רמי לוי התפרץ לדבריו וח”כ ביטון העיר לו ואמר: “רמי לוי הוא לא בעלי הבית פה גם אם הוא ליכודניק. אנחנו נהיה חומה בצורה לטובת הצרכן. רמי לוי הפך לטייקון, אולי פעם הוא הוזיל מחירים ואם זה לא היה אמת הוא לא היה קופץ. אף בעל הון לא ינצל את ההון שלו לדבר לא יפה לחברי הכנסת. לוי הודה כי הוא ‘ליכודניק’, אך הוסיף כי הכל “סיפרי אלף לילה ולילה. שום דבר לא אמת”.

עו”ד דרור שטרום אמר כי צריך חקיקת חירום ליוקר המחיה, שתטפל בריכוזיות. הוא הוסיף כי אין דרך לטפל ביצרנים כשהנתונים שלהם לא שקופים לציבור. היו”ר ביטן אמר בתגובה, “אם זה חשוב לציבור, אז נתקן את החוק, אנחנו רוצים שגם הם יהיו תחת ביקורת ציבורית וזה שהם לא בבורסה לא מעניין אותי. נבדוק גם יבואנים וגם יצרנים. אם צריך לתקן את החוק נתקן ולא יעזור לאף אחד שום דבר נעשה אותו במשותף קואליציה ואופוזיציה”.

סמנכ”לית לובי 99, לינור דויטש, אמרה כי מ-2012 ועד 2020 ירדו מחירי הסחורות בעולם ושקל מזה לא התבטא במחיר לצרכן, אך כשמשבר הקורונה הוביל לעלייה זה ישר גולגל לצרכנים. “יש פה כשל שוק וריכוזיות יתר וכשאין תחרות קל לגלגל עליות מחירים לצרכנים ומרד צרכנים זה לא מספיק”, אמרה.

היו”ר ביטן ציין לקראת תום הדיון כי עד כה לא קיבל תשובה איך מורידים את המחיר לצרכן, והוסיף: “אני לא מוכן שהאוצר בתרגיל הידוע שלו יפחית ממקום אחד ויעלה ממקום אחר. הם צריכים לשים יד בכיס”.  היו”ר ביטן סיכם ואמר: “נקיים עוד מספר דיונים עד שנלמד את הסוגיה ואני מקווה שנצליח, בניגוד לעבר, כן לדאוג להפחתת מחירים. אני לא מחפש אשמים, אני מחפש פתרונות. נעשה מספר ישיבות ממוקדות בנושאי רשתות השיווק, הספקים, החלב ועוד. אלה יהיו ישיבות קצרות וממוקדות ונאגד יחד את האופוזיציה והקואליציה בעניין הזה. אם צריך לטפל בממשלה, אז גם את זה נעשה”.

בשבוע הבא תדון ועדת הכלכלה בתחרות בנמלי ישראל כאמצעי לבלימת עליית המחירים של חומרי גלם למוצרי מזון, צריכה ובנייה.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*