חברת אלכוהולים מבקשת למנוע ממשרד הבריאות לקשור את שמה למכירת משקאות מזויפים המכילים מתנול והמתחזים להיות מתוצרתה

לדברי העותרת, פרסום ההודעה תפגע אנושות בעסקיה. לטענתה, היא הבהירה למשרד הבריאות כי הבקבוקים שנלקחו על ידי נציגי המשרד מנקודות המכירה הם מזויפים, שכן לא מוטבעים עליהם מספר אצווה ותאריך הייצור. תגובת אלכוהולים: היום (2.8.18) הוגשה הודעה מוסכמת מטעם הצדדים, לפיה בעקבות העתירה התחייב משרד הבריאות להבהיר בכל פרסום מטעמו כי מדובר בבקבוקים מזויפים, ולא במוצרי חברת אלכוהולים

חברת אלכוהולים ייצור ושיווק משקאות אלכוהוליים, חברה ותיקה לייצור משקאות אלכוהוליים במפעלה באזור התעשייה ברקן, טוענת כי קשירת שמה לאלכוהול המסוכן לציבור ימיט חורבן גמור על עסקיה. היא מבקשת מבית המשפט המחוזי בתל אביב למנוע ממשרד הבריאות מלפרסם הודעה בתקשורת, לפיה בקבוק הוודקה מוסקווה מתוצרתה מכיל מתנול ואינו ראוי לשתייה.

לדברי העותרת, באמצעות עוה”ד אליס אברמוביץ ורפאל אוליאל, פרסום ההודעה האמורה, לפיה המשקאות המיוצרים על ידה אסורים לצריכה, תפגע אנושות בעסקיה. לטענתה, היא הבהירה למשרד הבריאות כי הבקבוקים שנטלו על ידי נציגי המשרד מנקודות המכירה הם מזויפים, שכן לא מוטבעים עליהם מספר האצווה ותאריך הייצור.

בפנייה לבית המשפט נאמר, כי המשקה האמור, המיוצר על ידי העותרת מאז חודש ינואר 2017, הוא מוצר הדגל שלה, וההכנסות ממכירותיו בישראל מהוות כ-50% מכלל הכנסותיה. בנוסף להיותו מוצר מכניס מהווה המשקה מוצר בסיסי, ” bread and butter”, שאם לא ישווק על ידי העותרת, לא יקנו ממנה את מוצריה האחרים.

לדברי העותרת, בראשית השבוע שעבר נשלחה לה הודעה על שימוע בכתב, במסגרתה הודיעו לה כי קיימות ראיות לפיהן המשקה וודקה מוסקווה (וכך גם משקאות הוויסקי מתוצרתה תחת המותגים: uncle smith ו-louis xv אינם עומדים בדרישות התקן הישראלי הרשמי. בהודעה נאמר, כי דוגמאות של המשקה נבדקו במעבדה המחוזית לבריאות הציבור בבאר שבע ונמצאו שם כבלתי מתאימות לדרישות התקן, ואף יש בהן כדי לסכן את בריאות הציבור, לנוכח העובדה כי תכולת המתנול בהן הייתה גבוהה מהמותר.

בחלוף שלושה ימים, בסוף השבוע שעבר, התקבל אצלה מסרון שנשלח על ידי לידור צברי מהאגף לאכיפה ופיקוח אצל משרד הבריאות, בו נאמר כי בקרוב תצא הודעה לתקשורת כי הבקבוק של וודקה מוסקווה מכיל מתנול והוא אינו ראוי לשתייה, הודעה המזהירה את הציבור מפני צריכת המשקה.

בעתירה נטען, כי פרסום המודעה יביא לכך שהמפיץ של העותרת, חברת האחים כהן, יחזיר לה עשרות אלפי בקבוקים בשווי מאות אלפי שקלים. בנוסף, נקודות המכירה יחזירו לה באמצעות המשווק סחורה הנמצאת אצלם, וכפועל יוצא מכך יבוטלו המחאות בשווי 4-5 מיליון שקל.

לדברי העותרת, יש למנוע ממשרד הבריאות מלפרסם הודעה בדבר משקאות מזויפים המתחזים להיות מתוצרתה ומלפעול באופן השרירותי, הלא מוצדק והבלתי חוקי בו הוא מבקש לפעול, ואגב כך לשתק את עסקיה ולגרום לה לנזק בלתי הפיך.

משרד הבריאות מפרסם פעילות למניעת כוהל מזויף

משרד הבריאות מסר בהודעה מ-31 ביולי השנה, כי “בעקבות מידע מודיעיני בוצעה פשיטה בתאריך 18.07.2018 על ידי שירות המזון מחוז תל אביב, בהשתתפות אגף לאכיפה ופיקוח במשרד הבריאות ובלשי מחלק ההונאה של מחוז ת”א במשטרת ישראל. בפשיטה במחסן משקאות 5 הכוכבים ברחוב בר כוכבא 10 חולון נמצאו ארגזים רבים של בקבוקים החשודים כמזויפים עקב העדר סימון קודי ייצור ואצווה בבקבוקי משקה, הנושאים את הכיתוב: “moskva”, “uncle smith” “louis xv” בנפח 200 מ”ל. עקב החשד הסחורה הוחרמה על ידי משרד הבריאות ונלקחו דגימות לבחינת רמות מתנול במעבדה. בבדיקות מעבדה נמצא המצאות מתנול ברמה הגבוהה פי 20 המותרת בתקן למשקאות כוהליים ולפיכך המוצרים יושמדו על ידי מחסן ההפצה בפיקוח משרד הבריאות. הפעילות היא חלק ממערך פעילות רחב של משרד הבריאות למניעת שיווק כוהל מזויף”.

בהודעה מצוין עוד: “כוהל מזויף עלול לגרום לפגיעה רב-מערכתית עם פגיעה משמעותית בכליות. בחלק מהמקרים הביטויים הפיזיים של ההרעלה היו הקאות מרובות, קשיי נשימה ופגיעה בראייה עד לגרימת עיוורון. בנוסף המתנול עלול לגרום פגיעה עצבית, איבוד הכרה, פרכוסים, קומה ואף מוות. משרד הבריאות בשיתוף גורמי האכיפה הנוספים ימשיך בפעילותו כנגד בעלי העסקים והמשווקים המוכרים אלכוהול מזויף ומסכנים את בריאות הציבור”.
המשרד מפרסם בהודעתו צילומים של הבקבוקים המזויפים לצד הבקבוקים המקוריים:
צילומי השוואה של בקבוקי אלכוהול מקוריים ומזויפים (צילום מסך)
צילומי השוואה של בקבוקי אלכוהול מקוריים (מימין) ומזויפים (משמאל). צילום מסך, משרד הבריאות

תגובת משרד הבריאות לא התקבלה עד כה.

מחברת אלכוהולים נמסר: “ראשית יצוין, שהיום (2.8.18) הוגשה הודעה מוסכמת מטעם הצדדים, לפיה בעקבות העתירה התחייב משרד הבריאות להבהיר בכל פרסום מטעמו כי מדובר בבקבוקים מזויפים, ולא במוצרי חברת אלכוהולים. אלכוהולים מחזיקה בכל הרישיונות הדרושים לייצור משקאות אלכוהוליים, והיא נהנית ממוניטין מצוינים ומקהל של לקוחות מרוצים, שכן מוצריה איכותיים ועומדים בתקן המחמיר של משרד הבריאות, ולראיה, אלכוהולים קיבלה רישיון עסק עד לשנת 2028 – לתקופה של 10 שנים”.

לתגובה צורפה ההודעה שהוגשה היום על ידי הפרקליטות המייצגת את משרד הבריאות, ושצפויה לקבל תוקף של פסק דין. ברגע שתקבל תוקף כאמור, תימחק העתירה.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*