ועדת הכספים: לעצור את הפיטורים במפעל ויטה פרי הגליל

במהלך דיון בהחלטה לסגור את ייצור הירקות הקפואים במפעל ולפטר קרוב למחצית מעובדיו, קראו מרבית חברי הוועדה לבטל את הפחתות המכסים על מוצרי החקלאות המתועשים. נאמר בדיון כי הארגונים הבינלאומיים ממליצים על תמיכה של יותר מפי עשרה מהתמיכות המוצעות לתעשייה החקלאית בישראל

ועדת הכספים בראשות ח”כ משה גפני, קיימה ביום ג’ השבוע דיון בנושא סכנת סגירת מפעל ויטה פרי הגליל. במהלך הדיון קראו חברי הוועדה לאוצר לבטל את הפחתות המכסים על מוצרי החקלאות המתועשים. גפני אמר בפתח הדיון: “זו לא פעם ראשונה שאנחנו דנים בעניינו של המפעל הזה. בעבר הממשלה שמה סכום נדרש והקימו אפילו אגפים נוספים, והמפעל עובד, יהודים ושאינם יהודים עובדים שם, המפעל עובד בחצור הגלילית. מתברר ששוב אנחנו מגיעים לסכנת סגירה. שלחו במפעל מכתב על 53 מתוך 130 עובדים שמועמדים לפיטורין. זה נוגע לכך שהממשלה לא נותנת את ליבה לסייע לחקלאים באזור הגליל, שיוכלו לספק את התוצרת למפעל. מביאים את היבוא מטורקיה או לא יודע מאיפה, התוצאה שלמפעל לא תהייה זכות קיום. נזעקתי כדי לשמוע מה הולך לקרות עם זה”.

מוטי חזיזה, ועד העובדים פרי גליל: “אילולי אתה נותן לנו את הזכות לדבר לעובדי הייצור, אף אחד לא שומע אותנו, כל חברי הוועדה, כדי שנוכל לומר לכם עד כמה המצב קשה בצפון, וכמה עובדי הייצור מטלטלים ואבודים בין הכיסאות. אני מנסה להשיג את שר הכלכלה, אני לא יודע מי השר לפיתוח הפריפריה, אין לנו מענה. מפעל פרי הגליל זה מפעל העוגן של חצור הגלילית, 15 שנה האחרונות אנחנו עוברים את כל מדורי הגיהינום, האם זה המתנה שמגיעה לעובד ייצור? לא באתי לבקשה תרומה, ולא להתחנן, באנו לבקש דבר מינימלי, תנו את הזכות לעובד לעבוד במדינת ישראל, גם את הזכות הזו לוקחים לנו? זו הישרדות של החיים. יש לנו אימהות ואבות שהילדים שלהם נלחמים בעזה, והם מקבלים מכתב שימוע לפני פיטורין. במה הם יתעסקו? במצב הכלכלי או הנפשי?”

“מה כבר משתכרים במפעל? אומרת לי הבוקר עובדת, הבן שלי מתחתן וקיבלתי מכתב פיטורין, מה חטאה? שהיא רוצה לעבוד עם 5,000 שקל? אני לא רוצה אגורה מבעל הבית, אבל לא יתכן שהמקום המכובד הזה והמדיניות של ממשלת ישראל, לפנות לטורקיה, לקפריסין, לסין, פונים לאנטישמיים וגומרים אותנו ואת החקלאים. המגדלים בצפון העבירו מכתב לשלוח לך, אם לא יהיה פרי גליל לא תהייה חקלאות בצפון. באתי לפה כי אין מי שישמע אותנו. בעל הבית אומר – למה אני אעבוד אם מורידים את המכסים ופותחים את הכל. היה לנו מפעל טונה, אמרו היבוא והיבוא, אתה יודע מה היה, סגרו את הטונה והמחירים יותר גבוהים. העובדים לא חטאו, עשו הכל, עובדים 30 ו-40 שנה, מה נשאר לנו לעשות אם לוקחים לנו את הזכות הבסיסית?”

במשרד החקלאות הביעו דאגה מכך שהקו ייסגר וציינו כי חלק מתוצרי המפעל מהווים 50% מהתוצרת המקומית בישראל, וכי לא קל להחליף את הגידולים המסופקים באזור למפעל בגידולים אחרים. כך ציינו כי יש לתקן את הטעויות שנעשו לעמדתם עם הפחתת המיסוי על יבוא מוצרי החקלאות התעשייתיים.

מרבית חברי הוועדה הביעו ברובם הזדהות עם הקריאה לבטל את הפחתות המיסוי על יבוא סחורה חקלאית תעשייתית.

ח”כ ינון אזולאי: “שעושים את היבוא, יש לכם בקרה לראות שאם יש פגיעה בתעשייה המקומית משפים את המפעל הנפגע, או שיפגעו, יפטרו והכל בסדר? פרי גליל ייסגר, היה ויש עוד מפעל כזה בארץ גם הוא ייסגר, היבואנים יראו שללא תחרות, הם יכולים להעלות את המחירים. איפה הבקרה שזה לא יקרה?”

נציג ההסתדרות, אליעזר בלו, הציע לממן את שכר העובדים לתקופה, על מנת לצמצם את היקף הפיטורין ולהשאיר את האגף פתוח עד למציאת קונה או פתרון אחר. חברי הוועדה ציינו כי הם מתנגדים לפיטורין כל שהם, והזכירו כי מדובר במפעל שמנה 350 עובדים וכבר בוצעו בו פיטורים משמעותיים לאורך השנים. בלו הוסיף כי ההסתדרות הודיעה למפעל כי היא מתנגדת לפיטורין וכי היא תנקוט בצעדים.

ח”כ אימאן חאטיב יאסין: “אני לא יכולה להתנתק שזוהי מדיניות של ממשלה שהיא מיישמת אותה כל פעם מחדש. אני במקור מערערה, העמק הכי גדול בארץ, כשהיינו קטנים השדות נתנו לנו לחיות בכבוד, מה עושים הפלאחים שם? 60 אלף דונם שיכולים להביא תוצר גלם חקלאי למדינה כולה, בלי צורך לייבא כלום, הרעיבו את הפלאחים. הכל מתחיל ונגמר במדיניות ממשלה שרוצה קפיטליזם במקום הזה ולא אכפת לה מהאזרחים ודוח העוני שיצא לא מזמן ש-52% מהילדים חיים מתחת לקו העוני. כבודו, לוועדה יש סמכות ואתה חלק מהקואליציה צריך ללכת לכיוון של החייאת החקלאות”.

ח”כ ולדימיר בליאק: “עצם העובדה שהמפעל חזר לפה ביום הבאמת קשה הזה, אומר שנכשלנו. אסור שהמפעל הזה ייסגר, יש לו משמעויות מעבר לנושא הכלכלי הצר, יש לו משמעות חברתית והרבה יותר רחבה. יש לעשות הכל כדי שלא יסגר, אלא גם יתעצם. אם לא נשכיל לבצע פה איזו מדיניות מוסדרת בנושא של תעשייה וחקלאות, וסיוע לתעשייה מקומית, נחזור לאותה נקודה אבל נמוכה יותר. אם מכאן לא ניתן בשורה עם מדיניות מוסדרת וחכמה, עם שילוב נכון של יבוא, במסגרת מדיניות כוללת, נחזור לאותו מצב”.

בהתאחדות התעשיינים הביעו חשש כי פרי הגליל הינה רק סימפטום והבעיה הרבה יותר רוחבית, והדגישו כי ה-oecd וקרן המטבע הבינלאומית שבחנו את המצב בארץ, התנו את ההגנה על מכסות היבוא בתמיכה של מיליארדי שקלים בחקלאות המקומית, יותר מפי עשרה ממה שמוצע לחקלאות כיום.

יו”ר הוועדה הדגיש כי אילו התמיכות הללו לא משולמות, יש לעצור את הפחתת המכסים, ופנה לנציג האוצר בשאלה בנושא: “את המכס על החקלאות התעשייתית אתם מחזירים? אחרת החקלאים בצפון אין להם מה לגדל יותר, אין להם סיבה לגדל, זה יסגור את פרי גליל. אולי למשרד האוצר יש מדיניות לקדם את החקלאות הטורקית. הייתה הבטחה שמעלים את המכס לחקלאות התעשייתית, כמו שהפסיקו את הפעימה השלישית בתוצרת הטריה. לפחות שהעובדים יצאו עם בשורה ויגידו לבעלים שלוקחים מהגליל ולא מטורקיה. אתם גם תצטרכו לשלם למפעלים האלה”.

באוצר ציינו כי אין הסכמה בדבר העלאת המכסים על תוצרת חקלאית מעובדת, וכי ישנה מדיניות לסיוע בהשקעות וכן קרן סיוע למפעלים הזקוקים לכך: “זה שוק של מעל 70 אחוז יצור מקומי, יש שחקן עם 60 אחוז יצור שזה תנובה, שאנחנו מורידים מכסות אנחנו רואים את ההשפעה, זאת אומרת שיש פה עדיין מחירים מאוד גבוהים”.

ח”כ גלעד קריב: “האם יש מדיניות של מכסים על חקלאות תעשייתית באיחוד האירופי? בכמה מדינות יש מדיניות מכס כזו?” במשרד האוצר ומשרד הכלכלה לא ידעו להצביע על נתונים, וחברי הוועדה מתחו ביקורת על כך שהמשרדים הגיעו ללא הנתונים, ח”כ קריב: “אתם תמיד משווים אותנו לאיחוד ופתאום אתם לא יודעים? מי ידע אם לא אתם?”.

במשרד הכלכלה ציינו כי סייעו בעבר למפעל, כאשר חלק מהתנאי היה שימור העסקת עובדים וכי בעת הנוכחית המפעל לא פנה בבקשה לסיוע. מנגד ציינו בוועד העובדים כי ההתניה לעניין אי פיטורי עובדים מצד משרד הכלכלה הייתה קצרה מידי.

יו”ר הוועדה סיכם את הדיון: “אני פונה למנכ”ל המפעל ומבקש לבטל את המכתבים הנוגעים לפיטורים, לשבת ולדבר, אי אפשר לעשות דבר כזה, אני רוצה לשבת אתו ולמצוא את הפתרון. משרד האוצר, אני רוצה לדעת לגבי המכס, אם מעלים אותו בחזרה, אני רוצה תשובה לפני שמגיע לפה התקציב. אני דורש את מה שדרשנו בישיבה הקודמת של הקפאת הפעימה השלישית בתוצרת הטריה, אנחנו דורשים להעלות חזרה את המכס לעניין הנושא הזה, זה פוגע בפרי הגליל, ובעוד הרבה מאוד, אלא אם כן במשרד החקלאות יש מי שמעוניין לעזור לטורקיה על פני חקלאי הגליל. משרד הכלכלה – אני מבקש לבוא בדברים עם המפעל, מה צריך לעשות כדי שהמכתב יבוטל, מה אפשר לעשות כדי לסייע להם. משרד החקלאות, זו פגיעה אנושה בחקלאות, אני לא מבין למה שר  האוצר לא עומד על רגליו האחוריות בעניין הזה, אני מבקש תשובה בעניין הזה. משרד הכלכלה, אני מבקש לדעת מה קורה במדינות אחרות בעולם לגבי העניין הזה של מכס. אם מישהו חושב שאנחנו עושים דיון והולכים לדרכנו, הוא טועה, אצלי פרי גליל הוא דוגמא לחקלאות בכל הארץ. לפני שאאשר תקציב אדון פה בפרי גליל פעם נוספת, אז לפני שאתם מביאים תקציב, תגידו אם אתם רוצים לריב איתי”.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*