הורסט מולר, מנהל המכירות של חברת Metarom הצרפתית: אף אחד לא פוטר, איש לא הוצא לחל”ת / מאת טלי ברנר

איך מתנהלת תעשיית המזון באירופה בימי קורונה? טלי ברנר ראיינה את מנהל המכירות של חברת Metarom המייצרת תמציות טעם וריח. לדבריו, במפעל נמצאים רק עובדי התפעול, ייצור, לוגיסטיקה ואבטחת איכות והשאר עובדים מהבית מאז תחילת הסגר. כל מוצרי החיטוי שמיוצרים על ידי מפעל מטרום ניתנים כתרומה וכאות הוקרה לבתי החולים ובתי המרקחת. המוטו של החברה: אנו ממוקדים בניהול המשימה והגנה על הסביבה האנושית שלנו

אתר חברת מטרום הצרפתית
הורסט מולר מנהל מכירות לאוסטריה וגרמניה של מטארום, בשיחה עם טלי ברנר

“כיוון שאנו ספקים של רכיבים בשרשרת המזון, עלינו להבטיח המשכיות של ייצור ומשלוח, תוך שמירה על אבטחה מוחלטת למוצרינו ולעובדינו. אנו ממוקדים בניהול המשימה והגנה על הסביבה האנושית שלנו” – אלה הם דבריו של ז’אן לואי מטיי, נשיא חברת המזון הצרפתית Metarom, המספקת תמציות טעם וריח – בהודעה מיוחדת לימי קורונה, המופיעה באתר החברה.

תמציות טעם וריח הן רכיב משמעותי בתעשיית המזון והן נמצאות בהרבה מוצרים מעובדים. תפקידן הוא בהתקבלות המוצר, איכותו ויציבות הטעמים שהוא מספק.

יצרתי קשר עם נציג מחברת התמציות הצרפתית, הורסט מולר, מנהל המכירות של מטרום לגרמניה ואוסטריה. ביקשתי לשמוע איך מתנהלת תעשיית המזון באירופה בזמן משבר קורונה. ניסיתי לבדוק האם הצהרות נשיא ובעלי החברה עובדות בפועל וכיצד הן מתממשות גם כאשר הוא עובד מהבית והתקשורת דיגיטלית.

קצת על החברה: חברת מטארום היא חברה משפחתית שהוקמה בשנת 1953 לספק פתרונות ארומטיים לתעשיית המזון. הנשיא הוא ז’אן לואי מטאיי. מטה החברה וההנהלה נמצאים בצפון צרפת ליד העיר Amiens (אמיין), המזוהה עם קתדרלה גותית מהמאה ה-12, הגדולה מסוגה בעולם. העיר הייתה מקום מגוריו של ז’ול וורן. לחברה מספר אתרי ייצור באירופה, באמריקה הצפונית והדרומית ובאוסטרליה.

  • מהו המוצר הנמכר ביותר בימים אלה?

מולר : המוצר הנמכר ביותר הוא ונילה, עכשיו כמו בימים אחרים. המכירות מצוינות. האנשים, משפחות, הורים וילדים, נמצאים בבית, מבשלים, אופים ומנצלים את הזמן להתנסות במתכונים חדשים. המכירות ברשתות המזון עלו. מכירות המים בטעמים בצרפת למשל עלו ב-40%.

  • מה השתנה בתקופה זו?
דוגמה של תמצית קרמל שנשלחת לאישור לקוח, לפני אספקה. צילום: טלי ברנר

מולר: לפני תחילת המשבר, נהגתי לנסוע מביתי בדרום גרמניה לפגישות במפעל, בצרפת ולפגישות עם לקוחות בגרמניה ובאוסטריה, במפעלים. בזמנים אלה כל הפגישות בוטלו. הכל נעשה טלפונית. במפעל נמצאים פיזית רק עובדי התפעול, ייצור, לוגיסטיקה והבטחת איכות. מחלקות פיתוח המוצרים עובדות בהיקף של 10%, גם במפעל שלנו וגם אצל לקוחותינו. אני בהחלט רואה בזה יתרון, כי בקשות הפיתוח שמתקבלות הן למוצרים ממוקדים והבקשות הן רק לפיתוח מוצרים קונקרטיים. זו לא תקופה לפנטזיות.

מבחינת היקף פעילות של תעשיית המזון באירופה – ישנה ירידה של 5-10% עקב הפסקה מוחלטת של פעילות HoReCa – מלונות, מסעדות וקייטרינג.

.

  • האם היו פיטורי התייעלות?

מולר: אף אחד לא פוטר, איש לא הוצא לחל”ת. העובדים עובדים מהבית, מאז תחילת הסגר, ומקבלים 100% מהמשכורת. עובדים שנמצאים בבית, כי הם צריכים לטפל בילדים בזמן שבתי הספר סגורים, מקבלים 84% מהשכר, שמשולם על ידי המפעל ומכוסה על ידי הממשלה. כל זמן שבתי הספר סגורים, לא תהיה חזרה לעבודה.

  • האם יש בעיות באספקה סדירה של מוצרים?

מולר: יש בפועל דחייה של יום או יומיים. הסיבה לכך היא עיכובי פרוצדורות. המוצרים מועברים ללקוחותינו במשאיות, כאשר משאית מגיעה לגבול צרפת / גרמניה הנהג נדרש להראות אישור מיוחד להובלת מזון. האישור מאשר מעבר. אבל תוספת הפרוצדורה גורמת לעיכובים.

עובדת במעבדות מטארום. צילום מתוך סרט תדמית של החברה
  • ומה בדבר חומרי גלם הנדרשים לייצור שלכם?

מולר: אין בעיות כאלה. אנחנו מצטיידים באופן קבוע לחודשיים-שלושה לפחות, כך שעדיין אין מחסורים ואין עיכובים בייצור.

  • האם יש שינוי במגוון המוצרים?

מולר: כן. בימים רגילים אנחנו מייצרים רק תמציות וארומות. אלכוהול הוא חומר גלם, שזמין אצלנו בכמויות גדולות מאוד. בשבועות האחרונים התחלנו לספק גם חומרי חיטוי וניקוי, מבוססי אלכוהול, אותם אנחנו מספקים לבתי חולים ובתי מרקחת. כל מוצרי החיטוי שמיוצרים על ידי מפעל מטרום ניתנים כתרומה וכאות הוקרה לבתי החולים ובתי המרקחת. אנחנו מרגישים שזו תרומתנו לאזרחי צרפת בימים אלו. אחד מבתי החולים הגדולים ומפורסמים בצרפת נמצא בעיר אמיין.

בחברת מטרום עדיין לא ידוע מתי יחזרו לעבודה ומחכים להחלטות ממשלת צרפת.
ז’אן לואי מטיי, נשיא חברת המזון הצרפתית מטארום. צילום מסך

אסיים בנימה אישית. באתר החברה מצאתי את דבריו של נשיא מטארום, ז’אן לואי מאטיי, לתקופת קורונה. ההתייחסות כשלעצמה, באתר החברה, מצביעה על מחויבותו. אביא את עיקרי הדברים שריגשו אותי מאוד, בתרגום חופשי: “בתקופת משבר בריאותי זה, שהמדינות שלנו, הסביבה, אנו, לקוחותינו וספקינו חווים, ערכי החברה שלנו, כמו קיימות, ביטחון ואתיקה, לעולם לא יהדהדו באותה עוצמה. כיוון שאנו ספקים של רכיבים בשרשרת המזון, עלינו להבטיח המשכיות של ייצור ומשלוח, תוך שמירה על אבטחה מוחלטת למוצרינו ועובדינו. אנו ממוקדים בניהול המשימה והגנה על הסביבה האנושית שלנו. תפקידנו לשפר את יכולות האספקה שלנו ולספק ללקוחותינו כל שנדרש להם”.

אני משווה גישה זו לגישה של כמה חברות מזון אחרות, שעסוקות בעיקר באזהרות או בהפחדות מפני חוסרים, באות בדרישות לממשלות שיעזרו ויכניסו יד לכיס, מוציאות עובדים לחל”ת, מפטרות ומנצלות את הזמנים לשיפור או לפחות לשמירה על מצבן העסקי. התרגשתי לקיים את הראיון עם מולר והבנתי את מקור חוסנו.


הכותבת היא מהנדסת מזון בתעשיית המזון יותר מ-35 שנה. מרכזת את תחום התעשייה האורגנית בארגון לחקלאות אורגנית, חברה בוועדות רגולציה במזון בארץ ובעולם. יועצת לחברות בפיתוח מוצרים אורגניים.

 

 

 

 

 

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*