בקשה לאישור הסכם פשרה בעקבות ייצוגית שהוגשה נגד יינות ביתן בטענה לגבייה ביתר מהלקוחות

בהסדר הפשרה צוין כי יינות ביתן שידרגה את מערכות האונליין שלה ובהתאם ביצעה פיתוח ייעודי שלא יאפשר העברת מוצר לחיוב הלקוח בקופה מבלי שהמוצר האמור נכלל בהזמנתו.בנוסף ישלח מסרון למוצרים חליפיים אשר יציג גם את מחיר המוצר החלופי אל מול מחיר המוצר המקומי ואשר יגובה בשיחה טלפונית בהתאם לצורך. כמו כן המערכת לא תאפשר העברת מוצר לחיוב הלקוח בקופה מבלי שקיימת הסכמה מתועדת

סניף של יינות ביתן (ללא קשר לסניף הנזכר בידיעה). צילום מסך
סניף של יינות ביתן . צילום מסך

בקשה לאישור הסדר פשרה הוגשה לביהמ”ש המחוזי מרכז-לוד בעקבות בקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה בחודש נובמבר 2016 כנגד רשת יינות ביתן. בבקשה שהוגשה על ידי טל כרמי נאמר, כי יינות ביתן אימצה באופן שיטתי דרך פעולה שהובילה לגבייה ביתר מהלקוחות, על ידי חיוב הלקוחות הרוכשים מוצרים באמצעות האינטרנט, בסכום העולה על הסכום שהוצג להם במסגרת ההזמנה, חיוב בגין מוצרים חליפיים יקרים יותר מאלו שהוזמנו, חיוב בגין מוצרים שלא הוזמנו, וכן חיוב הלקוחות בגין מוצרים שסופקו במשקל העולה על המשקל אשר הוזמן.

בתשובתה לבקשת האישור טענה יינות ביתן, כי ככל שנפלו תקלות בחיוב, מדובר בתקלות נקודתיות שהן לא תוצאה של מדיניותה אשר נהליה מתיישבים עימה, ומשכך אין מקום לבררן במסגרת של תביעה ייצוגית. לדברי הרשת, אי ההתאמות הנטענות הן זניחות וכי עומדות לה הגנות, לרבות מכוח תקנון השירות שלה .

בתגובתו לתשובתה של יינות ביתן טען המבקש, כי מדובר בשיטת פעולה, כי לא קיימים נהלים וכי יינות ביתן לא מקיימת כל מערכת של בקרה על מוצרים חלופיים, והיא נמנעה ממתן כל הסבר לאופן ביצוע החיובים ביתר.

בחודש אפריל 2021 אישר בית המשפט את ניהולה של התביעה הייצוגית ובסופו של הליך גישור שני במספר הגיעו הצדדים לכדי הסדר פשרה במסגרתו נקבע כי הקבוצה תוגדר כדלקמן: כל מי שרכש מוצרים מהאתר של יינות ביתן וחויב שלא על פי המחיר כפי שצוין באתר ואישור הרכישה שלו.

בהסדר הפשרה צוין כי יינות ביתן שידרגה את מערכות האונליין שלה ובהתאם ביצעה פיתוח ייעודי שלא יאפשר העברת מוצר לחיוב הלקוח בקופה מבלי שהמוצר האמור נכלל בהזמנה של הלקוח. בנוסף ישלח מסרון SMS למוצרים חליפיים אשר יציג גם את מחיר המוצר החלופי אל מול מחיר המוצר המקומי ואשר יגובה בשיחה טלפונית בהתאם לצורך. כמו כן המערכת לא תאפשר העברת מוצר לחיוב הלקוח בקופה מבלי שקיימת הסכמה מתועדת למוצר החלופי.

עוד נקבע בהסדר הפשרה כי יינות ביתן תבצע פעולות שונות שיגרמו להידוק סנכרון המערכות באופן שימנע תקלות, כך שתהא סינרגיה בין מחירי המוצרים בהזמנה למחירם הסופי במשלוח. יינות ביתן תערוך בדיקה מדגמית של הזמנות על מנת לוודא כי אכן התקלה תוקנה.

בנוסף בוצע פיתוח ייעודי לפיו ככל שמוצר שקיל יחרוג ביותר מ-20% מהמשקל אשר הוזמן על ידי הלקוח, תקפוץ התראה במכשיר הליקוט ולא יהא ניתן להמשיך עם ההזמנה ללא מעבר להחלטת מנהל, אשר יהא חייב לאשר את החריגה האמורה אל מול הלקוח.

סכום הפיצוי במסגרת הסדר הפשרה הועמד על הסך של כ-12 מיליון שקל  בעקבות החישוב שנעשה לפי נתוני יינות ביתן, בכל הנוגע לגביית היתר מחברי הקבוצה המיוצגת. הסכום האמור יושב ללקוחות כדלקמן:

(א) 5 מיליון שקל באמצעות מתן הנחות בדמי המשלוח ללקוחות הרשומים בשירותי האונליין של יינות ביתן. ההנחה האוטמטית שתינתן תהא בסך של 20 שקל פר משלוח למימוש עד 3 פעמים לכל לקוח במשך כשנתיים או עד למיצוי מלוא הסכום בגין רכיב פיצוי זה לפי המוקדם מביניהם. יינות ביתן התחייבה כי במהלך התקופה עד למיצוי ההטבה לא יועלה מחיר המשלוח על 29 שקל.

(ב) סכום של 5 מיליון שקל יוחזר באמצעות הנחות בגין רשימת מוצרים המצורפת להסכם הפשרה, “הנחה עיוורת” של לכל הפחות 10% מערך הקנייה בעת התשלום בקופה. מחיר המוצרים הללו לא ישתנה במהלך השנתיים וחצי של מימוש רכיב פיצוי זה.

(ג) סכום של 2 מיליון שקל יינתן בדרך של תרומה של מוצרי מזון על פני תקופה של שלוש שנים. חלוקת סלי המזון תעשה לאוכלוסיות נזקקות באמצעות העמותות הבאות: האגודה לשמירה על זכויות הפרט, פתחון לב, ועמותת ישע ומזור.

הגמול לתובע הייצוגי יעמוד על 540 אלף שקל, ואילו שכר הטרחה לבא כוח עו”ד חגי קלעי ממשרד קלעי רוזן ושות’ יעמוד על 2.44 מיליון שקל.

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*