אין כמו שמפניה אמיתית לחלוק עם חברים / מאת מיכאל בן יוסף

מיליוני בועות נוצצות מילאו את החדר עם ניחוחות של קליפות תפוזים, לחם אפוי ומשהו קרוב לקפה עדין. טעימת שמפניה ומעט על דום פריניון, הנזיר החצי עיוור שהמציא את משקה האלים

מאת מיכאל בן יוסף

Champagne BARON DE ROTHSCHILDS Brut
נכנסתי לבזיליקה העתיקה של Hautvilliers ביראת כבוד, בשקט, בין הדלתות הכבדות וחשבתי שכאן, במרתף הארוך של המנזר, חי דום פריניון (1638-1715), הנזיר החצי עיוור שהמציא את משקה האלים, את היין המוגז הטבעי, את יין החגיגות והשמחה העולמית. כן, הנזיר הוותיק שהיה ליינן המנזר, היה גם כורם, מחבר זנים בכרם, ממציא שיטות לחיצת הענבים, ובהמשך המציא את יין השמפניה עצמו.

כידוע, המשקה המיוחד בעל הבועות הנוצצות ובעל הניחוחות והטעמים משלו, עובר תהליך ייצור ארוך, מיוחד ואפילו משונה.

עד אותו נזיר בעל הידע, לא היו מערבבים בין הגפנים האדומות והלבנות, לא כיין בכלל ולא כיין בעל ייחוס, כיין מיוחד. דום פריניון גידל שני זנים המשמשים עד היום לייצור שמפניה, השרדונה והפינו נואר. לראשונה, הוא ייצר יין משני הזנים יחדיו.

כמובן שבין אותם הזמנים ועד ימינו הוטלו אלף חוקים נוספים על הכורמים והיצרנים של המשקה, חוקים הכלולים ב-CIVC – ארגון יצרני השמפניה, ארגון שעל פי הספרים קובע את הכל, אבל הכל! חוץ ממזג האוויר. כן, אפשר לחייך, אך הארגון שולט שליטה מוחלטת על תעשיית היין המבעבע, על השמפניה הצרפתית.

Champagne BARON DE ROTHSCHILDS Brut

מצטער, לא כאן המקום להזכיר אפילו חלק קטן מאותם חוקים נוקשים, הקשים לכורמים כמו גם לייננים. דבר אחד שמור וברור בהחלט: שמפניה מייצרים אך ורק באזור המוגדר כשמפאן, ובכל מקום אחר ובכל מדינה אחרת מיצרים יין מבעבע הנושא את השם שלו, אבל אף פעם לא שמפאן.

ידידי ואני לגמנו בשמחה ובכיף מבקבוק השמפניה של משפחת רוטשילד, ותיקי היין הטוב, מבקבוק שעל צווארו חמשת החיצים כסמל המשפחה המוכרת בנוסף לסמל המפואר על דפנות הבקבוק. הפקק הוא בעל שלוש שכבות, והסיפור על הפקק בפעם הבאה.

במזיגה, מילאו מיליוני בועות נוצצות את החדר עם ניחוחות של קליפות תפוזים, לחם אפוי ומשהו קרוב לקפה עדין. החמיצות היפה מחזיקה את המשקה, חמיצות טבעית ואלכוהול מדוד עד 12%. אין כמו שמפניה אמיתית לחלוק עם חברים טובים.

על מנת לסכם את הביקור שלי באזור שמפאן, חזרתי לבזיליקה של Hautvillier, שבה דום פריניון חי והמציא את משקה האלים. חזרתי לביקור נוסף ומצאתי באמצע חלל הכנסיה את קבר דום פריניון. שיש שחור עם אותיות מוזהבות, שמחזיר את אוהבי השמפניה אל מקורותיה.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*