אגודת הכורמים של יקבי ראשל”צ וזכרון יעקב (יקבי כרמל) עתרה לביטול הפקעה של כ-800 מ”ר ממקרקעיה בזכרון יעקב

נטען בעתירה, כי קיימות חלופות תכנוניות המאיינות את הצורך בהפקעה, וכי אף בימים אלו קיים הליך תכנוני מפורט אשר ייתן מענה להיבטים השונים של סביבת המקרקעין, לרבות הצורך בשטחי ציבור תנועה וכדומה, וממילא שההפקעה בשלב זה איננה מידתית ואיננה עולה עם ההגנה הנורמטיבית על זכות הקניין

דרך היין בזכרון יעקב. צילום: אילנה שקולניק, ויקימדיה

אגודת הכורמים הקואופרטיבית של יקבי ראשל”צ וזכרון יעקב (יקבי כרמל) הגישה עתירה מנהלית לביטול הודעת ההפקעה של כ-800 מ”ר ממקרקעיה בזכרון יעקב. המקרקעין, מצוין בעתירה, הם חלקות עצמאיות המצויות על דופן רחוב דרך היקב בזכרון יעקב ואשר משמשים כיום את העותרת בפעילות המסחרית שלה לייצור ושיווק יין תחת השם המסחרי “יקבי כרמל”.

לטענת אגודת הכורמים, במשך 60 השנה מיום אישור תוכנית מתאר זכרון יעקב שמטרתה “התוויה והרחבה של דרכי התחבורה העורקיים” ואשר מכוחה נשלחה לה הודעת ההפקעה על ידי הוועדה המרחבית לתכנון ולבנייה “יישובי הברון”, השתהתה הוועדה במימוש מטרת ההפקעה בייעוד דרך  וזנחה אותה דה פאקטו, ובכך הודתה למעשה כי המקרקעין המופקעים אינם נדרשים.

בנוסף לכך, עובר מתחם סביבת יקבי כרמל האמור תכנון מחדש, לרבות תכנון של הסטת תנועה אל כיוון מערב באמצעות ציר כניסה חדש לעיר. לדברי אגודת הכורמי, כבר במסגרת התוכנית שפורסמה למתן תוקף בשנת 2015 תוכנן ציר כניסה חדש למושבה אשר מסיט את התנועה מאזור מקרקעי ההפקעה. בנוסף התוכנית החדשה המתוכננת בימים אלה משתלבת ומהווה המשך למגמת התכנון של התוכנית משנת 2015, לרבות בעניין התנועה ותכנון תוואי תנועה חדש, וממילא שגם משום כך יש להורות על ביטול ההפקעה ולכל הפחות על ביטול ההפקעה עד לסיום התכנון המבוצע בימים אלו.

עוד נטען בעתירה, כי קיימות חלופות תכנוניות המאיינות את הצורך בהפקעה, וכי אף בימים אלו קיים הליך תכנוני מפורט אשר ייתן מענה להיבטים השונים של סביבת המקרקעין, לרבות הצורך בשטחי ציבור תנועה וכדומה, וממילא שההפקעה בשלב זה איננה מידתית ואיננה עולה עם ההגנה הנורמטיבית על זכות הקניין.

תגובת מועצת זכרון יעקב: “לפי מספר ההליך שמצוין בתחתית הפנייה, העתירה הוגשה באפריל 2023 ועדיין לא התקבלה במועצה. המועצה למדה רק מהפנייה על הגשת העתירה. תגובת המועצה תוגש לבית המשפט הנכבד בהתאם למועדים הקבועים בדין”.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*