מרכז ייצור תעשייתי לענף הפודטק יוקם בקרית שמונה בהשקעה של 90 מיליון שקל

27 מיליון שקל מהם - סיוע של משרד הכלכלה והתעשייה. התוכנית הזוכה, הכוללת השקעות בהקמת מבנה, תשתיות וציוד לייצור תעשייתי בתחום הפודטק,  היא פרי שיתוף פעולה של חברת סאן היי-טק וקרן מרגלית סטרט-אפ סיטי

לראשונה בישראל, הוביל משרד הכלכלה והתעשייה, באמצעות הרשות להשקעות ואגף אסטרטגיה, פתרון לאתגר משמעותי בתחום הסטארטאפים – “עמק המוות”, שלב הביניים בין סטאטאפ להקמת מפעל. במסגרת זו פורסם לאחרונה מסלול חדש לסיוע בהקמת מרכז שישמש תשתית לייצור מוצרים חדשניים בתחום הפודטק. בכך יינתן מענה לכל סטארטאפ בתחום, אשר נמצא בשלב המיקרו תעשייה ונדרש לייצר מוצרים ראשוניים וניסיוניים, לפני המעבר להקמת מפעל.

ועדת הרשות להשקעות אישרה תוכנית השקעות בסך 90 מיליון שקל, הכוללת בתוכה השקעות בהקמת מבנה, תשתיות וציוד לייצור תעשייתי בתחום הפודטק. תוכנית  זו היא פרי שיתוף פעולה של חברת סאן היי-טק וקרן מרגלית סטרט-אפ סיטי. גובה המענק שאושר עבור תוכנית זו הוא מיליון שקל בתקציב רשות ההשקעות במשרד הכלכלה והתעשייה.

בשלב הראשון, הפעילות של השותפות תתבצע במבנה שכור בעיר קריית שמונה, על מנת לספק מענה מידי לחברות הפעילות בתחום באזור. במקביל, יוקם מבנה תעשייתי בשטח של כ-3,000  מ”ר, אשר יוכל לספק מענה גמיש לצרכי הייצור המגוונים של החברות.

השותפות הזוכות זיהו כי בשנתיים האחרונות חל גידול בדרישה של החברות בתעשיית הפודטק ל-scale up ראשוני. מענה על צורך זה יאפשר לחברות הפודטק להגיע במהירות האפשרית לייצור דוגמיות ואף ייצור מסחרי ראשוני וזאת כאשר כיום, נאלצות חברות בשלב זה לצאת מאזור הצפון לאזורים אחרים בארץ בהם ניתן להקדם בשלב זה וכך איבד הצפון חברות רבות, או במקרים רבים אחרים, לצאת לייצור ראשוני בחו”ל, מה שגרם להחברות רבות לעבור לשלב הייצור מחוץ לישראל.

ממחקר של אגף אסטרטגיה ותכנון מדיניות במשרד, עלה כי קיימים חסמים המונעים את תהליך פיתוח הסטארטאפ (בדיקות, יצור דגם, אישורים וכו’) ואת הגעתו, בסוף התהליך, להקמת מפעלים בישראל. אחד החסמים המשמעותיים הוא העדר תשתית ייצור תומכת במיזמים החדשניים בענף המזון, אשר אמורה למעשה לספק שירותי ייצור תעשייתי ראשוני ליזמים.

בישראל קיימים כיום יותר מ-200 סטארטאפים בתחום הפוד-טק, מתוכם מעטים עברו לשלב הייצור המסחרי והקמת מפעלים
בישראל קיימים כיום יותר מ-200 סטארטאפים בתחום הפוד-טק, מתוכם מעטים עברו לשלב הייצור המסחרי והקמת מפעלים

פודטק הינו ענף העוסק בממשקים שבין מזון לתהליכים טכנולוגיים מתקדמים בשלבים השונים של שרשרת הערך של המזון. ישראל מובילה עולמית בכל הנוגע למחקר ופיתוח של פתרונות ומוצרי מזון מתקדמים, אך הפוטנציאל המשמעותי – הקמת מפעלים וייצור בפועל בישראל – לא בא לידי ביטוי.

בישראל קיימים כיום יותר מ-200 סטארטאפים בתחום הפוד-טק, מתוכם מעטים עברו לשלב הייצור המסחרי והקמת מפעלים, חלק עברו לשלב זה מחוץ לישראל. בין אלו שצלחו ניתן לציין את רידיפיין מיט, רימיליק ואחרים.

קריית שמונה הפכה בשנים האחרונות למרכז משמעותי בתחום הפודטק, הייצור המתקדם והשקעות רבות אחרות. כך, במהלך חמש השנים האחרונות אישרה הרשות להשקעות 14 תכניות סיוע בעיר אשר קידמו השקעה בהון האנושי, פיתוח תשתיות הייצור, הפחתת פליטות מזהמות ובניית דירות להשכרה, בהיקף השקעה הקרוב ל-184 מיליון שקלים ובמונחי מענק למעלה מ35.7 מיליון שקלים. כעת, במסלול הסיוע החדש, מקצה כאמור הרשות עד 27 מיליון שקלים נוספים עבור הקמת תשתית הייצור בתחום הפודטק בתחומי העיר.

שלמה אטיאס, מנהל הרשות להשקעות: “אנחנו רואים צמיחה מרשימה בתחום הפודטק ושמחים לתת דחיפה וסיוע נוסף ליזמים שבחרו להקים תשתית ייצורית בעיר קריית שמונה. יצירת האקוסיסטם הנכון, ההשקעה בעוד יוזמות חדשניות והקמת תשתיות יצור מתקדמות יחזקו גם את ענף המזון, גם את קריית שמונה – ובעיקר את כלכלת ישראל”.

מיכל פינק, סמנכ”לית אסטרטגיה ותכנון מדיניות במשרד הכלכלה והתעשייה: “המענק החדש הוא עוד צעד במימוש התכנית הרב שנתית לעיר קרית שמונה ולגליל, וחלק מקלאסטר הפודטק שהוקם בקרית שמונה על ידי שותפות של משרד הכלכלה והתעשייה לצד גופים ורשויות באזור. יחד עם מאיץ, חממת סטרטאפים, מכון המזון שמוקם בימים אלו, פארק התעשייה וכלים נוספים, שמטרתם המצרפית היא לממש את הפוטנציאל הכלכלי של הגליל ושל מדינת ישראל בצמיחת ענף הפודטק, מרעיונות חדשניים ועד מיקרו תעשייה וייצור מוצרים והקמת חברות שלמות, בדרך לצמיחה מכלילה בת קיימא”.

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*