לחמים עם תווית נקייה / מאת הדס יריב

מה פירוש המושג "תווית נקייה" וכיצד יש לבחון מוצרי מזון חדשים?

אילוסטרציה: pixabay
אילוסטרציה: pixabay
הדס יריב. צילם עמוס כשדן
הדס יריב. צילם עמוס כשדן

88% מהציבור הישראלי מתעניין במה שכתוב על גבי אריזת המזון. 69% מהישראלים מדווחים שהם בהחלט בוחנים את המזון שהם אוכלים, ו-50% מדווחים כי הם לא מוכנים להתפשר על הטעם אך גם לא על הבריאות, ומצפים לקבל בו-זמנית מזון טעים ובעל תרומה תזונתית (מנתוני דוח נילסן לשנת 2017).

מה מחפש הצרכן הישראלי על מדף המוצרים?

המגמה הזו של חיפוש אחר מזון מזין הולכת וגדלה בארץ ובעולם כולו. בסקר שעורכת מדי שנה הקרן הבינלאומית למזון בארה”ב נשאלו השנה 1,000 צרכנים: “מהי המשמעות של מזון בריא עבורך?”. 60% ציינו שירכשו מזון עם רכיבים מזינים, 50% ציינו שיחפשו מזון ללא תוספים מלאכותיים, ללא חומרים משמרים ובעל רכיבים מוכּרים ו-48% ציינו שיחפשו מאכלים המאפשרים אורח חיים בריא.

מה פירוש המושג Clean Label, תווית נקייה?

מדובר במונח שיווקי המתייחס למוצרים שברשימת הרכיבים שלהם רק חומרי גלם פשוטים ומוכּרים לצרכן, ללא תוספים מלאכותיים, ללא ממתיקים מלאכותיים ועם ערכים תזונתיים מוספים.

מה הם E-Numbers?

מדובר ברשימה של תוספי מזון המיועדים למטרות טכנולוגיות. הקידוד מיושם בעיקר באירופה, ומשם מגיעה האות E. ברשימה תוכלו למצוא את כל התוספים המותרים עם הגבלה של כמויות וחלוקה לקטגוריות השונות: מייצבים, משמרים, מחזקי טעם וצבעים. חלקם של המוצרים טבעיים וחלקם מלאכותיים.

רשימת רכיבים פשוטה, מצומצמת ומוכּרת

הצרכן אינו מעוניין בתוספים במוצרי המזון שהוא רוכש – מעֵבר לדרישות הפיקוח של משרד הבריאות. צרכנים מגלים אהדה גדולה יותר למוצרים טריים, מבושלים, ולגבי מוצרים ארוזים הצרכן יעדיף רשימת רכיבים מוכּרים. בשפה אחרת: הצרכן מעדיף מזון כמה שפחות מעובד. הקפדה על עיבוד מינימלי בתהליך הייצור שומרת ככל הניתן על קרבה לחומר הגלם וכן להכנה ביתית. מחקר שפורסם בירחון המדעי British Medical Journal בפברואר השנה, מצא כי דיאטה עתירה במוצרי מזון מעובדים ועתירי סוכר, שומן ומלח עלולה להביא לעלייה בסיכון לעודף משקל, השמנה, סוכרת מסוג 2 ומחלות לב.

 

מוצרים חדשים עם “תווית נקייה”

אי פרי שיפון מלא ברמן. צילום: אסף אמברם
אי פרי שיפון מלא ברמן. צילום: אסף אמברם

כיום רואים על המדף הישראלי יותר ויותר מוצרים עם תווית נקייה – בעלי רשימת רכיבים קצרה שאינה מכילה תוספים מלאכותיים. בין המוצרים החדשים: לחמי מחמצת מקמחים מלאים ללא תוספים מלאכותיים: ברמן E-Free. סדרת הלחמים החדשה כוללת 3 לחמים חדשים: E-FREE לחם פרוס מקמח חיטה מלאה; E-FREE לחם פרוס מקמח שיפון מלא; ו-E-FREE לחם פרוס מקמחים מלאים (כוסמין, שיפון וחיטה). כל הלחמים מיוצרים מקמחים מלאים – נטחנים מן הגרעין בשלמותם וכך שומרים על היחס הטבעי של הרכיבים החיוניים שבגרעין: נוגדי חמצון, סיבים תזונתיים, ויטמינים מקבוצה B ומינרלים כמו אבץ, מגנזיום, ברזל וסידן. כל הלחמים הם לחמי מחמצת ללא חומרים משמרים וללא תוספים מלאכותיים, ללא מתחלבים וללא מייצבים, כשהמחמצת על כל יתרונותיה משמשת כחומר משמר טבעי. דנונה Clean Eating – סדרת מוצרי דנונה ללא מייצבים, ללא צבעי מאכל, ללא חומרי טעם וריח וגבינת מוצרלה של טרה ללא חומרים משמרים.


הכותבת הדס יריב היא טכנולוגית מזון ומוסמכת בתזונה, יועצת מדעית בקבוצת מאפיות ברמן

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*