יקב טפרברג משיק את Providence 2018 – בציר חדש ליין הדגל של היקב

במהדורה מוגבלת של 7,000 בקבוקים. הענבים לממסך זה נבצרו מחלקות ייחודיות בכרמי היקב - הקברנה סוביניון נבצר בעמק קדש שבגליל העליון, המרלו נבצר מעמק האלה, הפטיט ורדו והסירה נבצרו מגוש עציון. השקות נוספות: פטיט ורדו לגסי 2018 ואסנס רוזה 2022

יקב טפרברג. צילום מסך

יקב טפרברג משיק בציר חדש ליין הדגל – Providence במהדורה מוגבלת של 7,000 בקבוקים בלבד. יין זה, המיוצר בשנות בציר מובחרות בלבד, מורכב מממסך של החביות האיכותיות ביותר, שנבחרו על ידי הייננים. הענבים נבצרו מטובי הכרמים של היקב, עברו ליווי אישי מהכרם ועד לסיום תהליכי ההתבגרות בחביות העץ.

היקב כבר בן יותר מ-150 שנה ונחשב לאחד מהיקבים המוערכים בארץ – חמישה דורות ומשפחה אחת המעבירה מאב לבן מורשת משפחתית ענפה של אהבה ליין.

פרובידנס 2018 של טפרברג. צילום: איילת ארד

שיקי ראוכברגר, יינן ראשי, יקב טפרברג: “אנו שמחים להשיק את הבציר החדש והאיכותי ליין הדגל של היקב, השקה שמרגישה כמו חלום שמצפים, ואכן מתגשם. בציר 2018 של Providence  מגיע מפתחם של חביות יין, המביאות איתן סיפור אהבה, גידול ועשיית יין הרמוני ואנו נרגשים לשתף בו אתכם. זהו סיפור אגדה המתפתח בתרומה ההדדית שבין היין לחבית עם הבוקה המתפתח ומבטא את האומנות שאנו יוצרים ביקב”.

Providence 2018

הרכב זני : 60% קברנה סוביניון, 20% מרלו, 10% פטיט ורדו, 10% סירה.

מקור הענבים: הענבים לממסך ייחודי זה נבצרו מחלקות ייחודיות מסך הכרמים האיכותיים ביותר של כרמי היקב. הקברנה סוביניון נבצר בעמק קדש שבגליל העליון, המרלו נבצר מעמק האלה הפטיט ורדו והסירה נבצרו מגוש עציון. החלקות הללו הן חלק מתוכנית כרמי האיכות של היקב שנקבעת לפני כל בציר.

הטרואר של חלקות אלו הוא בעלי מאפיינים איכותיים שונים ועל כן החלקות גודלו בפרוטוקול גידולי ייחודי ששילב בין היתר משטרי השקיה מוקפדים שהיו מפתח בוויסות הצימוח. החלקות עברו זמירה קפדנית ובהמשך, דילול שריגים מוקפד ואף דילולי אשכולות.

כל הכרמים הללו מאופיינים בהבדלים משמעותיים בין טמפרטורת יום ממוצעת לטמפרטורת לילה קרירה המאפשרת הגעה לאיכות ענבים ייחודית הבאה לביטוי זני מובהק.

תהליך ייצור היין: כל כרם נבצר באופטימום ההבשלה של הענבים, כל זן הגיע ליקב בשעות הבוקר המוקדמות. לאחר ריסוק עדין, הועברו הענבים דרך מחליף חום להורדת הטמפרטורה לכדי 12 מעלות, ולאחר מכן למיכל נירוסטה מקורר למשך שלושה ימים, להשריה קרה (cold soaking), לפני תחילת התסיסה האלכוהולית.

על פי היקב, “מטרת ה-cold soaking היא מיצוי צבע עדין במדיום המימי (לפני תחילת התסיסה האלכוהולית). עם סיום ה-cold soaking העלנו את הטמפרטורה והחלה התסיסה האלכוהולית בטמפרטורה של 27 מעלות, תוך הפעלת משטרי המטרה שונים ועדינים לצורך מצוי טעמים, פנולים, ארומות וצבע מזגי הענבים. בסיום התסיסה האלכוהולית, היינות עברו השרייה על הקליפות (extended maceration) למשך של כארבעה ימים. מטרת ה-extended maceration הייתה למצות רמה גבוה יותר של טנינים. עם סיום ההשריה הקרה, סחטנו את הענבים בסחיטה איטית ובלחצים נמוכים למיכל נירוסטה לתסיסה המלולקטית על מנת לייצב ולרכך את היין. כאמור, תהליך זה נעשה לכל יין בנפרד”.

לאחר סיום התסיסה, המלולקטית כל יין החל את תהליכי ההתבגרות בחביות עץ אלון צרפתיות חדשות למשך 18 חודשים. לאורך התבגרות היין בחביות, נטעמו כל החביות ונבחרו האיכותיות ביותר לממסך זה, והורכב היין הסופי אשר נתן את המשקל היחסי של כל כרם.

תיאור היין: היין בעל צבע עמוק ומלא, האף של היין מורכב ועשיר במספר רבדים. שילוב של ארומות פרי שחור בשל ופרי אדום, בשר מעושן, נגיעות שוקולד מריר, טבק, נגיעת מנטה ואספרסו משתלבים עם ניחוחות עדינות של אלון. בפה, היין בעל גוף בינוני עוצמתי ומרוכז עם נוכחות של טנינים רכים ובשלים המחזקים את גוף היין, הסיומת שלו ארוכה ועגולה.

הבציר: מכני, בשעות הלילה המאוחרות.

הצעת הגשה: בטמפרטורה של 18 מעלות עם נתח בקר בציר מרוכז או גבינות כחולות ועוצמתיות.

מחיר: 250-300 שקל.

פטי ורדו 2018. צילום: איילת ארד

פטיט ורדו לגסי 2018

שם הסדרה : לגסי

שם היין : פטיט ורדו

שנת בציר : 2018

הרכב זני : 100% ענבי פטיט ורדו

מקור הענבים : ענבי הפטיט ורדו נבצרו משני כרמים ייחודיים.   הכרם הראשון נמצא ברום הרי יהודה והכרם השני בעמק איילון, כרמים אלו מתאפיינים בטופוגרפיה שונה. הכרם בעמק איילון גדל על קרקע גירית ומתאפיין בהבשלה איטית ובאיזון בעוצמת הצימוח והכרם בהרי יהודה נטוע על גבי כנה מתונה ונהנה ממיקרו אקלים ייחודי ואופטימאלי. להעצמת איכות הענבים  ביצענו בכרמים הללו דילול אשכולות לרמת יבול נמוכה , בזכות פעולה זו קיבלנו ענבים בעלי גוון שחור  ובעלי ריכוז גבוה של טעמים וארומות.

הבציר: מכני, בשעות הלילה

תהליך ייצור היין : ענבי הפטיט ורדו הגיעו ליקב באמצע הלילה בטמפרטורה קרה. לאחר ריסוק עדין הועברו ענבי הפטיט ורדו למיכל נירוסטה מקורר למשך יום להשריה קרה לפני תחילת התסיסה האלכוהולית . עם סיום ה- cold soaking  העלנו את הטמפרטורה והחלה התסיסה האלכוהולית בצורה טבעית ע”י השמרים המצויים בכרם ובאווירת היקב , וללא תוספת שמרים ממקור חיצוני. היין תסס בטמפרטורה של 26 מעלות תוך הפעלת משטרי המטרה שונים לצורך מצוי טעמים, ארומות וצבע מזגי הענבים.

בסיום התסיסה האלכוהולית היין עבר השרייה על הקליפות למשך יומיים. עם סיום ההשריה , סחטנו את הענבים בסחיטה איטית ובלחצים נמוכים למיכל נירוסטה לתסיסה המאלולאקטית על מנת לייצב ולרכך את היין.

לאחר סיום התסיסה המאלולאקטית היין החל את  תהליכי ההתבגרות בחביות עץ אלון צרפתיות חדשות למשך 18 חודשים . לאחר בקבוקו היין אף המשיך להתבגר בבקבוק למשך כ-6 חודשים נוספים לפני שחרורו לשוק.

תיאור היין : היין בעל צבע אדום כהה כמעט שחור ,אטום ועוצמתי , באף עולות ארומות עשירות של פירות שחורים , שזיף  עם נגיעות של טבק, קפה ועץ אלון נעים.

בפה , היין רך ,בעל גוף מלא ,כמעט לעיס מאוזן ובעל סיומת ארוכה וטובה.

מאפייני היין: היין בעל איזון בטעמי הפרי והעץ. יין מורכב, בעל ארומת

אנליזת היין :

סוכר [ג/ל] יבש
כהל [ב-% ] 14.6
חומציות [ג/ל] 6.5
pH 3.67

לשתייה החל מהוצאתו לשוק, אך הוא יתפתח יפה מאוד במהלך השנים הקרובות.

הצעת הגשה: בטמפרטורה של 18 מעלות עם קדירת בשר

מחיר: 199 שקל.

Essence roze של יקב טפרברג. צילום איילת ארד

אסנס רוזה 2022

שם הסדרה : אסנס

הרכב זני:  100% קלדוק

מקור הענבים: חלקה צעירה ומבטיחה במורדות יהודה.

בציר: מכני בשעות הלילה וידני בשעות הבוקר.

תהליך ייצור היין: בציר הענבים נעשה בשעות קרירות כדי לא לחשוף את הענבים הנבצרים לטמפרטורות גבוהות. עם הגעת הענבים ליקב בוצעה הפרדה בין הענבים לבין השידראות והענבים נכנסו לריסוק עדין. הענבים המרוסקים עברו קירור במחליף החום ל-12 מעלות , בדרכם לפרס הפניאומאטי האינרטי – המגובה בחנקן , על מנת למנוע לחלוטין חימצון של טעמים וארומות המצויים בענבים. הענבים שהו בפרס הפנאומטי האינרטי זמן קצר על מנת  למצות ארומה וצבע עדין מהזגים. עם סיום ההשריה באווירת החנקן, הענבים נסחטו בלחץ נמוך ביותר ,בסחיטה עדינה ואיטית וללא חשיפה לחמצן על מנת לקבל תירוש ענבים עשיר בגוון אדמדם.

המיץ שנסחט הועבר למיכל נירוסטה בו בוצעה הפרדה בין המשקעים למיץ באמצעות טכנולוגיית : הרחפה – Flotation. בטכניקה זו מרחיפים את המשקעים לחלקו העליון של המיכל באמצעות פעפוע של גז חנקן המאפשר להעביר את המיץ הנקי, המצוי מתחת למשקעים למיכל התסיסה.

התסיסה  האלכוהולית של המיץ הנקי ערכה כ-22 ימים בטמפרטורה של 13 מעלות. תסיסה בטמפרטורה זו נבחרה כדי לייצר יין עדין ולשמר את ארומות הענבים.

היין לא עבר תסיסה מאלולאקטית כדי לשמור על רעננותו ופריכותו.

תיאור היין: היין מתאפיין בצבע סלמון בהיר, האף בעל נגיעות של פירות טרופיים ומינרליים. בפה היין בעל חמיצות מאוזנת , גוף תומך, פריך ורענן ובעל רכות נעימה.

אנליזת היין: סוכר: יבש כהל  [ב-%]:11.7            pH: 3.1 חומציות [ג/ל]: 6.1

לשתייה החל מהוצאתו לשוק.

מחיר: 79 שקל.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*