יקב ויתקין מגיש יינות לחג עם הפתעה מזן ספרדי

מציע לשולחן החג שני יינות ייחודיים: ויתקין גראנש בלאן 2018 וקריניאן גפנים בוגרות 2016

יינות יקב ויתקין. צילום: אתר היקב

בין השקות היין הרבות לקראת חגי תשרי, ההפתעה הגדולה מכולן הייתה של יקב ויתקין, שהציג בשבוע שעבר יין מזן ספרדי לא מוכר בארץ שזכה כאן למיתוג “תובנה” – יין לבן על טהרת הזן מקבאו (Macabeo). ההשקה, שנערכה באירוע פרטי בביתו של השף ומבקר היין אלון גונן, זכתה לעניין מצד מתחרים וגם של אנשי יין ומבקרים שהשתתפו באירוע.

היקב מציג את היינות שלו ומציע לשולחן החג שני יינות ייחודיים: ויתקין גראנש בלאן 2018 וקריניאן גפנים בוגרות 2016.

ויתקין גרנאש בלאן 2018

ויתקין גראנש בלאן 2018 Grenache Blanc

יין לבן ייחודי ונדיר בישראל ובמהדורת יצור מצומצמת. ויתקין גרנאש בלאן הוא אחת התוצאות של חזון  הייננות הים תיכונית שהתחיל ביקב ויתקין לפני כשש עשרה שנים. בויתקין השכילו כבר אז לצאת מהקופסה של יינות מזנים בינלאומיים מוכרים ולהתרכז דווקא בזנים שיתאימו לאזורנו החם והיבש – חלקם גדלו כאן עשרות רבות של שנים וחלקם הובאו כחלק ממחשבה להעשיר את מגוון הזנים שמהם נבנה את יינות העתיד של ישראל. בשנת 2009,לאחר שמונה שנים של תכנון קפדני, נטע היקב מגוון זנים בכרמים השונים של היקב בהתאם לתכונותיו של כל זן וכרם. אחד מהזנים האלו היה הגרנאש הלבן.

גרנאש בלאן הוא המופע הלבן של זן הגרנאש נואר. מוצאו מאזור ברצלונה שבספרד והוא נטוע בעיקר בצפון ספרד ובדרום צרפת. בגלל נטייתו לייצר יינות עשירים ורחבים לרוב משלבים בו זנים נוספים כרוסאן לתרום מינרליות, רעננות ופירותיות. לאחר שורה של ניסיונות הגיעו ביקב לאותו שילוב בדיוק.

הכרמים: הענבים נבצרו בכרם הנטוע בגליל העליון על המורדות המזרחיים של הר מירון בגובה של כ-700 מטר מעל פני הים. הכרם מאופיין בקרקע דלה ומנוקזת, אבנית מאוד המורכבת משילוב של גיר וטרה רוסה. הקרקע עשירה במינרלים ודלה בחומר אורגני ולכן מרסנת את הזן הידוע כחזק ופורה במיוחד. הכרם טופל בקפידה ובזכות התאמת הזן לאקלים הארצישראלי החם כמעט ולא הזדקק להשקיה וטיפולים מיוחדים למעט דילולי פרי לקבלת איכות גבוהה.

הרכב זני: עשוי בעיקר מענבי גרנאש לבן עם השלמה של ענבי רוסאן.

ביקב: הענבים נבצרו לארגזים קטנים והובלו בקירור ליקב. לאחר סחיטה עדינה והצללה טבעית החלה התסיסה שבמהלכה הועבר חלק מהתירוש להמשך תסיסה בחביות עץ אלון צרפתי, חלקן חדשות וחלקן בנות שנה, כולן בנפח של 500 ליטר, ובסיומה המשיך להתבגר על שמריו במשך מספר חודשים. החלק שנותר במכלי הנירוסטה שולב מחדש ביין כחלק מהממסך הסופי וכך נשמר איזון מדויק בין טעמי הפרי הייחודיים של הזן ואיכות אזור הגידול למורכבות מהתסיסה בחביות עץ האלון.

רשמי טעימה: ויתקין גרנאש בלאן שונה במהותו מהיינות הלבנים שוצרו ביקב עד היום. הוא מתאפיין בארומות פרי הדר עדינות, אפרסק ועשבוניות שמזכירה שקדים ירוקים וכן נפח רחב ומורכב יחסית בטעימה. שלא כמו רוב היינות הלבנים האחרים שיבואו לידי ביטוי כאשר הם צוננים מאוד, כקודמיו, הוא ייהנה מחשיפה מסוימת לחמצן ולכן מתפתח בצורה מרשימה כשהוא מתחמם מעט בכוסות.

התאמה לאוכל: היין מתאים ללוות מאכלים רבים החל ממנות ראשונות כמו דג נא וכלה במנות מורכבות יותר על בסיס דגים, עוף ואף בשרים צלויים ומעושנים.

בתנאי אכסון נאותים ימשיך להתפתח במשך 5-7 שנים משנת הבציר.

טמפרטורת הגשה מומלצת: °15-°10 |  אלכ. בנפח:  13% | קלוריות: 70 קק”ל ל- 100 גרם |  מחיר – 130 שקל.

ויתקין קריניאן גפנים בוגרות 2016

ויתקין קריניאן 2016

יקב ויתקין מציג את המהדורה ה-15 של יין הקריניאן גפנים בוגרות.

הרכב זני:  100%  ענבי קריניאן.

הכרמים: שני כרמים בוגרים, מאזור בנימינה וזיכרון יעקב, כולם ללא השקיה.

ביקב: הכרמים נבצרו ידנית. אשכולות הענבים והגרגירים שהיו קטנים כמו בשנים קודמות נמעכו בעדינות והועברו לתסיסה במכלי נירוסטה, חלקם פתוחים. Punch down (שבירת כובע הקליפות) וערבוב היין נערכו מספר פעמים כל יום במהלך התסיסה האלכוהולית. בהמשך נסחט היין בעדינות והועבר לתסיסה מאלולקטית והתבגרות בחביות עץ אלון צרפתי, בנפח של 500 ליטר, במטרה לכבד את מאפייני הזן והטרואר, למשך כ-16 חודשים.

רשמי טעימה: ויתקין קריניאן 2016 בעל צבע סגול-רובי ארגמני ואטום, הינו יין עוצמתי, רענן, אלגנטי ועמוק המפגין קשת מרשימה של ארומות  אופייניות לזן הקריניאן כשזיף שחור, רכז רימונים, פטל פרחוניות ומעט אדמתיות. בטעימה הוא בעל מבנה אינטנסיבי, עשיר ומאוזן, עמוק ובעל רעננות תומכת. מורכבות טעמים עצמתיים החל מפירות אדומים ושחורים, מינראליות, בשר צלוי עשבי תיבול ים תיכוניים ופרחוניות. בעל סיומת ארוכה מאוד, מורכבת ומאוזנת,

התאמה לאוכל: ויתקין קריניאן ילווה היטב מנות בשר כבש ובקר מתובלות, ובעיקר בשר ציד או ברווז, גבינות קשות עזות טעם.

על מנת לשמור על עושר הטעמים שבו, לא עבר היין כל תהליכי סינון והצללה מלבד סינון גס לפני המילוי. מסיבה זאת יכולים להיווצר במשך הזמן משקעים טבעיים שאינם פוגעים באיכותו. בתנאי אכסון נאותים ימשיך לפתח עומק ומורכבות במשך תשע עד 14 שנים משנת הבציר ואף יותר.

טמפרטורת הגשה מומלצת: °18 |   אלכ. בנפח:  13.0% |  קלוריות: 72 קק”ל ל- 100גרם | מחיר – 110 שקל.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*