יקב בית אל – יינות עם היסטוריה

חבל ארץ זה היה ידוע בכרמיו מקדמת דנא ולראיה הגתות החצובות בסלע ופזורות בכרמים ובחצרות הבתים. נינה והלל מן מציגים את יינות היקב: סדרת סינגל ויניארד, סדרת טל בנימין 2017 וסדרת רזרב Revelation

יקב בית אל
נינה והלל מן מיקב בית אל

בני הזוג נינה והלל מן ובניהם נטעו ב-1996 את הכרמים הראשונים שלהם בבית אל, ליד הבית. השנה הם החלו למכור בצורה מסודרת את יינות יקב בית אל גם בישראל ומדובר ביינות משובחים וביקב בוטיק שמציע מגוון יינות עם הרבה היסטוריה. חבל ארץ זה היה ידוע בכרמיו מקדמת דנא ולראיה הגתות החצובות בסלע ופזורות בכרמים ובחצרות הבתים. בני הזוג מספרים שהיין יוצר באלול ותשרי ולעיתים גם בחשוון ואוחסן בכדי חרס במערות החצובות בסלע.

הלל מן הוא אגרונום שלמד באוניברסיטת קליפורניה וביקב הבוטיק של משפחתו בסונומה ואלי. בשנותיו הראשונות בארץ הוא ריכז את הטיפול בכרמים של קיבוץ שעלבים שתוצרתם נמכרה ליקבי כרמל, ושם גם הכיר את נינה אשתו. ההתמחות שלו הייתה במחקר חקלאי, תכנון מערכות השקיה, פקחות מזיקים וכמובן הרבה אהבה ליין.

הכרמים של היקב בגובה 750-910 מטר מעל פני הים והלל דילל את כמות הפרי כך שכוח הגפן מושקע בשני בקבוקים עד שלושה וחצי בקבוקים לעץ בלבד, תסיסה ארוכה עם הקליפות ומחצי שנה עד עשרים חודשים באלון צרפתי חדש. המטרה היא לנצל את איכות הטרואר ולהגיש יין איכותי בכשרות מהודרת.

הבציר הוא ידני בסלי מחוררים. רמת הסוכר פחות מעניינת את היינן והדגש הוא על הפרי שיגיע ליקב בשיאו: חומציות, טמפרטורה, שלמות ובריאות הפרי… ביקב הפרי מופרד מהשדרות ואין ריסוק. תסיסות ארוכות, בדרך כלל עד שהמיץ צף למעלה והקליפות שוקעות, במטרה למצות את הטעמים בפרי ובקליפה. הנוזל מועבר free run למיכל נפרד והקליפות נסחטות בעדינות, סחיטת סל, כדי לא לקבל את טעמי החרצנים.

היינות:

סדרת סינגל ויניארד

סדרת סינגל ויניארד

  • קברנה סובניון שלושה כרמים
    רך וכייפי לשתייה בליווי ארוחה טובה ומוגש בטמפרטורת חדר וגם בקיץ מקורר לטמפרטורה של 22 מעלות בערך. ארומות של פריחת הדובדבן מלווה בריחות שוקולד עדינים שהתרככו בחביות האלון הצרפתי, היין בעל טעם מתובל ומתמזג של קפה, קינמון, שוקולד ודובדבן עם סיומת סמיכה וקטיפתית.                                                               
  • קברנה פרנק מחוות גלעד
    ניחן בארומות וטעמים מרגשים ופיקנטיים של פלפל ופטריות יער בשילוב טעמים ירוקים שהתרככו במגע חביות האלון הצרפתי. ליין סיומת עדינה ורכה והוא מקפיץ כל מנה עיקרית לרמה אנינת טעם.                                                                                                  
  • קריניאן מנוף צוקים
    הפקה מיוחדת זו של יין בסגנון רון מתחילה בענבים מעולים הגדלים בכרמים בבית אל ההיסטורית, ליד המקום בו חלם יעקב אבינו את החלום המפורסם בעולם.
    כרם נוף צוקים נמצא בגובה 850 מטר מעל פני הים, על מדרון המשתפל לתוך הקניון. ערבים קרירים בשילוב ימי שמש חמימים, אדמה מנוקזת היטב, ומשבי רוח תכופים יוצרים תנאים אופטימליים להבשלה מאוזנת.

סדרת טל בנימין 2017

סדרת טל בנימין 2017

עד 300 ארגזים בלבד. ייבול של 2.5-3 בקבוקים לכל גפן. 12 חודשים באלון צרפתי חדש.

  • קברנה סובניון עמונה
    הכרמים בעמונה נמצאים 900 מטר מעל פני הים, כחמש עשרה דקות מהיקב בבית אל. בשלוש השנים האחרונות – ללא השקיה.
    צבע היין הוא אדום-סגול עמוק טעמים של שזיפים, פרות יער שחורים וחמימים, טאנינים עדינים ונעימים מלווים בסיומת ארוכה.
    זהו יין שאפשר ליהנות ממנו עוד שנים רבות.

 

  • מלבק-קברנה סובניון בלנד 
    המלבק 40% ישב בחביות 20 חודש. סמיך ומרוכז מאוד כך שחייב יצירת בלנד עם קברנה (60%). היין עטוף בארומות וטעמים המתפרצים מהכוס של פירות יער שחורים, טעמי תבלין עדינים בשילוב שוקולד ושקדים. היין בעל סיומת עגולה ומרקם סמיך ועשיר מאוד.
  • מרסלן משער העמק
    הזן המיוחד הזה גודל ביבול נמוך כך שכל כוח הגפן רוכז במעט מאוד פרי. משום כך ליין טעמי דובדבן שחור עם נגיעות קרם ברולה האופייניות לזן והוא בעל ארומות אלגנטיות וטעם סמיך נוטה לקרמי. 

סדרת רזרב Revelation (התגלות)

  • Revelation התגלות 2016

    סדרת רזרב Revelation

    קברנה סוביניון שטופח בקפידה בכרמי יקב בית אל על צלע קניון ההר. הענבים נבצרו בחודש אלול תשע”ו 2016. יין אלגנטי מאוד שיושן 20 חודש באלון צרפתי חדש. יין סמיך ומורכב, צבע אדום רענן, עשיר בארומות טראפל וטעמי פרות אדומים ורעננים, פטל אדום, שזיף אדום עם נגיעות תות בשל. היין התבגר באלון צרפתי משובח ומציף ריחות של שוקולד וניל עדין עם סיומת רכה ומתמשכת. מתאים לשתייה כעת ובעל יכולת השתבחות של 10-15 שנים.

  • Revelation התגלות 2017

    בלנד בסגנון בורדו – 56% קברנה סוביניון, 27% מרלו, 10% מלבק, 7% פטיט ורדו.
    בלנד המקפל בתוכו שכבות של מורכבות המתגלות ומפתיעות במשך השהייה בכוס. הקברנה מעניק ליין טעמים וארומות של פרות שחורים עסיסיים וטאנינים עוצמתיים בעוד המרלו מנדב ברק אדום וטעמים של דובדבן בשל המרכך את הטאנינים ומוסיף סמיכות על הלשון. המלבק מחזק את הארומות וטעמי השזיף והפרות השחורים ואילו הפטיט ורדו נותן טוויסט נוסף של פרחים מיובשים וצבע עמוק. ליין סיומת עדינה ומתמשכת. ראוי לשתייה עכשיו ובהחלט ישתבח אף יותר ביישון של 10-15 שנה. 

1 Comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*