ייצוגית נגד נגד אסם ויוניליוור בטענה למצג כוזב כי מדובר במוצר העשוי מרכיבים טבעיים בלבד

שקדי מרק. צילום מסך

בקשה לאישור תביעה ייצוגית בהיקף מצרפי מוערך של 295 מיליוני שקל הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז כנגד אסם תעשיות מזון ויוניליוור ישראל מזון. זאת בטענה לפיה הן מפתות את הצרכן לשלם יותר על מוצר תעשייתי, על ידי הצגת מצג כוזב והטעייתו כאילו מדובר במוצר העשוי מרכיבים טבעיים בלבד.

לדברי המבקשים: טוביה כהנא, מורן שגב אבני ונטלי שוורץ, מדובר בהתנהלות פסולה ומקוממת כאשר אסם ויוניליוור משווקות את מוצרי אבקות התיבול למרק, קרוטונים, ושקדי מרק שלהם באופן מטעה ושלא כדין כאילו הם עשויים מרכיבים טבעיים בלבד. זאת, תוך הבלטה והדגשת הכיתוב על גבי אריזות המוצרים – “רכיבים טבעיים בלבד” ו/או “100% רכיבים טבעיים”. זאת בעוד אותם המוצרים מכילים רכיבי מזון שלא ניתן בשום אופן להחשיבם כ”טבעיים” או כעשויים מ”רכיבים טבעיים”.

כך לדוגמה, סימונם ושיווקם של המוצרים המכילים שמנים מהצומח בכינוי “רכיבים טבעיים בלבד” ו/או “100% רכיבים טבעיים” הנו כוזב ומטעה ושלא כדין.

בבקשה מצוין כי מוצרי אסם מושאי הבקשה הם כל סדרות אבקות התיבול למרק, קרוטונים, ושקדי מרק הנושאים את המסר הפרסומי הכוזב כאילו הם מכילים “רכיבים טבעיים בלבד”, ואילו מוצרי יוניליוור מושאי הבקשה הם כל סדרות אבקות התיבול למרק הנושאים את המסר הפרסומי הכוזב כאילו הם מכילים “רכיבים טבעיים בלבד” או “100% רכיבים טבעיים”.

בנוסף נטען בבקשה כי אסם ויוניליוור מסמנות רכיבים הרשומים על גבי אריזות חלק מהמוצרים מושאי הבקשה בשמות “מוסווים”, דהיינו כינוי רכיבים בשמות מומצאים השונים משמותיהם המותרים, וזאת בניגוד להוראות התקנים הרלוונטיים ולרשימת תוספי מזון על פי תקנות בריאות הציבור, והמטעה או העלול להטעות כאילו היה מדובר ב”רכיב טבעי”.

לטענת המבקשים, סימון הרכיבים באופן זה אסור והוא שלא כדין ומלמד על כוונתן של אסם ויוניליוור להטעות את הצרכן בסימון ופרסום המוצרים כאילו כל רכיביהם הם “רכיבים טבעיים”.

בבקשה נאמר כי אסם ויוניליוור מפיקת רווח כפול מהטעיית הצרכן: הראשון רווח ישיר מהפרמיה העודפת המשלמת על ידי הצרכן לנוכח מוכנותו לרכוש את המוצרים מושאי הבקשה במחיר גבוה בעשרות אחוזים ממחיריהם של מוצרים מקבילים, אך ורק בשל המסר הפרסומי המטעה, דהיינו הכיתוב על גבי אריזות המוצרים. הרווח הנוסף הוא בדמות העלאת קרנם של המותגים בעיני הצרכנים וזאת ברוח המודעות ההולכת וגוברת שיש בציבור ביחס למזון והמגמה הקיימת להפחית בצריכה של מזונות מתועשים מעובדים ולצרוך יותר מזונות טבעיים.

על פי חוות דעתו של המומחה הכלכלי סלע קולקר עולה, כי הערך הכספי כתוצאה מהמסר הפרסומי האסור המטעה במוצרי אסם ויוניליוור מושאי הבקשה מהווה 27% ממחירם לצרכן, ובמילים אחרות  – 27% ממחירי מוצרי אסם ויוניליוור מושאי הבקשה מהווה פרמיה (תוספת מחיר) שהצרכנים משלמים ושאותה יש לייחס אך ורק לאפשרות לגבות מהצרכן מחיר יקר בשל הכיתוב האסור והמטעה.

תגובת אסם: “אסם תלמד את הבקשה ותגיב בהתאם לבית המשפט”.

מיוניליוור לא התקבלה תגובה עד כה.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*