יין שמדבר צרפתית

מיכאל בן יוסף טעם, ביפו אצל איש הענבים, את אחת הקלסיקות של בורגון, ולא הפסיק להתפעל ולהיזכר בביקור שערך ב-Macon Village Chateau Fuisse Haut Lieu De Bourgogne

יינות היקב לפני הטעימות
מאת מיכאל בן יוסף
מאת מיכאל בן יוסף

הוא מזדהה כבר בלגימה הראשונה. הוא מספר את עברו על כל פרטיו, מבלי שהתבקש. זה בא לו טבעי. הכול הוא מוסר בהתנדבות, ישר מחליצת הפקק. עוד לגימה. הוא מספר על אזור בורגון היפה, על האבנים שבכרם, על השורות האין סופיות של גפנים המסודרות בצפיפות גדולה, כחיילים שנוגעים זה בזה, על השיפוע של הכרם ועל מזג האוויר המפרגן.

כן, Macon Village Chateau Fuisse Haut Lieu De Bourgogne. האזור מוכר וידוע בעיקר בשל בצירים באקלים מבורך וקריר, לפעמים רטוב, בשל הוספת הפרי בעדינות מופגנת, בשל הארגזים הקטנים לאורך השורות והסלקציה המקפידה ביקב. עוד לגימה ארוכה יותר. נכון, היין הוא תוצאה של בציר מוקדם בשעות הדמדומים של הבוקר, קרוב לטרקטור צר המותניים שעובר בקלות בין השורות. בציר ידני בסלים של עד 15 קילוגרם, בציר סלקטיבי כבר בכרם. התנובה הקרירה עוברת אל מסוע ארוך שמסביבו עומדים בדרך כלל בנים ובנות צעירות הבודקים בקפדנות כל אשכול ואשכול, כולל ענבים שאינם בשלים ו/או פגועים על ידי ציפורים, חיות בר וכן, חזירים האוהבים  מאוד את הפרי.

השרדונה של בורגון

הפסקה, ארוחת בוקר. הצגה בפני עצמה, עם אומלט של מאה ביצים, נקניקים של הבית, גבינות המקום, וכן … יין. יין של השנה הקודמת, יין שעוד לא בוקבק, יין בשפע. יש גם שירה, וכנראה שיותר מזה. המשתתפים, ככלל, הם סטודנטים של המכללות ליין שבסביבה, רובם תלמידי מכללת Beaune עיר הבירה של בורגון, עיר שנושמת יין, בכל שעות היממה.

חזרה לענבים וליקב

הסלקציה של הענבים ממשיכה כל זמן שהסלים הקטנים ממלאים את המסוע. היינן עומד בצד, טועם מדי פעם עינב, חוזר על הטעימה, חוזר חלילה ומחייך. הוא כבר יודע שהיין יהיה טוב, אפילו טוב מאוד.  Antoine, נצר למשפחת Vinsent, הבעלים והיינן, מנהל את היקב משנת 2003, ולדבריו, עוד לא פספס בציר. לנו, זה נראה פשוט, אך ליינן, כמו מאמן כדורגל, אסור לפספס בציר.

הענבים עוברים לתוך “מיכל קבלה” שבתוכו “בורג ארכימדס” המסובב את הענבים אל מכונת הלחץ, או ה-Press – מן מכשיר מגושם שבו מתנפחות ממברנות גמישות הלוחצות את הענבים, והתירוש החדש יורד בקצב אל חביות התסיסה. יצרנו יין חדש, שרדונה של בורגון, עברנו תהליך מקוצר של ייצור יין לבן, יין מענבי שרדונה, יין מעריסת השרדונה האידאלי, אולי הטוב ביותר של האזור.

היקב ממוקם בשאטו אמיתי מהימים ההם, Castel עם הרבה חדרים, קירות עבים ומתקלפים סביבו, מראה את גילו ממבט ראשון. זה לא פלא, הוא שם משנת 1862, ועברו דרכו חמישה דורות של בעלים וייננים מוכרים. עם היסטוריה של משפחתית ענפה, התמונות מגלות את  הפסטורליה והרגיעה הנושמת גפן ויין.

היין בגוון מוזהב עם מעט ירוק, עוטף את כל החדר עם ניחוחות של אגסים, קליפות תפוזים, ועם עוד נשימה, מעט חמאה. כן, היין הצעיר עובר תסיסה “על שמריו” בחביות עץ מקומי.

אפילוג

השרדונה של בורגון מגלה את סודותיו בלגימה הראשונה. שומר על “גאוות יחידה” על הרעננות האופיינית, עתיר טעמים, אינטנסיבי ומלא פרי, עוקצני ומוגדר. יין ורסטילי, מותאם למאכלי בשר קר, דגים וגבינות, בקיצור יין בעל יכולות. חגיגה לעין ולחך.

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*