טעימת יינות של יקב דרימיה / ישראל פרקר

יקב דרימיה, הפועל באזור דרום הר חברון וחבל יתיר, בחר בדרך מפתיעה להציג את יינותיו. למרות שבעלי היקב הכשר הם דתיים, הם החליטו לערוך את ההשקה דווקא בכפר הערבי אבו גוש, במרכז הינם לסובלנות חברתית

יינות יקב דרימיה באבו גוש. צילומים: יח"צ

היקבים הם שמרניים בכל הקשור להשקת יינותיהם החדשים. בדרך כלל הם עורכים את ההשקות ביקב עצמו וה”נועזים” מגיעים לאחת הערים הגדולות, בתל אביב בעיקר, שם ממוקמים כתבי היין, ומציגים את היינות באחת ממסעדות העיר.

יקב דרימיה, הפועל סמוך לסוסיא באזור דרום הר חברון וחבל יתיר, בחר בדרך מפתיעה, למרות שבעלי היקב הכשר הם דתיים, הם החליטו לערוך את ההשקה באבו גוש, בבית אבן משופץ כהלכה שבעבר הרחוק שימש כאורוות סוסים.

מיודענו, העיתונאי ישראל פרקר, כתב היין המתמיד שהשתתף בהשקה, היטיב לתאר אותה:

הֶחָצָב (דרימיה) הוא סוג צמח זקוף במשפחת האספרגיים. שורשי החצב ארוכים וחזקים ויכולים לחדור דרך סדקים צרים בסלע כדי להגיע אל קרקע לחה. את זה למדתי השבוע, דווקא באבו גוש ומפי אלעד מובשוביץ, היינן והבעלים של יקב דרימיה. אלעד ונאווה אשתו בחרו בשם ליקב מתוך ביטחון שהוא יצמח ויגדל ממש כמו החצב הזקוף, מעמיק השורשים.

אלעד מובשוביץ, היינן והבעלים של יקב דרימיה

אלעד מובשוביץ נולד וגדל בסוסיא, שם נמצא היקב, למשפחה חקלאית, בעלת כרמי ענבים. הוא מספר על עצמו שלדעתו יין מחבר בין אנשים, ומגשים את אהבתו הסקרנית למפגש עם אנשים. נפגשנו, ביישוב המוסלמי אבו גוש, במפגש כתבי יין במרכז הינם לסובלנות חברתית. חברי הארגון, שהוקם לפני כארבע שנים, מאמינים שיש לעודד היכרות עמוקה ומשמעותית בין כל הקבוצות והמגזרים בחברה הישראל והם עושים הרבה למימוש הבנם. והפעם, יהודים דתיים מיקב דרימיה שבסוסיא מציגים את יינותיהם באזור מוקף במוסלמים. סובלנות חברתית נהדרת.

מובשוביץ סיפר על היקב, חזונו והכרמים. לאחר דברי הרקע החל היינן ובעל היקב למזוג את היין לכוסותינו, שהשתוקקו לטעום.

הראשון היה סוביניון בלאן 2017 מענבים בכרם מצפה יאיר בחבל יתיר. ארומתי, עם גוף מלא וחמיצות מעל הממוצע. 80 שקל.

אחריו הגיעו האדומים. כשסיימתי לטעום אמרתי בליבי שהטרואר הקרוב למדבר בחבל יתיר עושה משהו מאוד טוב ליינות המיוצרים מענבי האזור. לפחות בשני היקבים, יתיר ודרימיה.

האדומים והלבנים של היקב

סהר 2015 –  80% מרלו, 15% קברנה סובניון, 5% ענבי קריניאן מהכרם בסוסיא – 100 שקל. ארומה נעימה, מתובל כהלכה עם טעם שיורי ארוך ונעים בפה.

שיראז 2015 מכרמים בחבל יתיר – 100 שקל כרגיל. החיך שלי אוהב את רוב יינות השיראז. גם כאן, באבו גוש.

קברנה סובניון 2014 מכרמים בחבל יתיר – 100 שקל. גוף מלא , פירותי, רב טעמים וארומות נעימות.

קברנה סובניון 2016 מכרמים ביתירל – 100 שקל. השתבח אחרי שנפתח יותר ויותר בכוס.

ספר SFAR – 2014 מכרם במצפה יאיר. 80% ענבי קברנה סובניון, 20% פטיט וורדו. יין הדגל של דרימיה – 160 שקל. עדיין סגור ומשתבח בכוס.

טעימת יינות בהשקה
טעימת יינות בהשקה

ספר 2016. ההתחלה כנ”ל. מסתבר שבצורה מפתיעה דווקא היין הצעיר יותר מאחיו , בשנתיים, מתאים יותר וכיפי ללגימה. ת’אמת, היה חסר לי יין קינוח לקינוח.

לסיכום, ניראה שאווירת מרכז הינם לסובלנות חברתית נתנה השראה טובה ליין שבקבוקיו נפתחו יותר משעה לפני הלגימה.

המחיר? שאלה של טעם וכיס החפץ לשלם.

אבו גוש
אבו גוש

מרכז הינם לסובלנות חברתית

ישראל פרקר, שהוא בין הראשונים שהעלו לאינטרנט את סיקור היין, מתאר את המקום המופלא בו התקיימה ההשקה:

כשנסעתי לערב הטעימות של יינות יקב דרימיה, לא הבנתי מדוע היינות שיוצרו ביקב כשר סמוך לסוסיא הקדומה, מוצגים דווקא באבו גוש. כשהגעתי למקום הפתעתי ופליאתי נפתרו מהר.

ליקטתי באתר של המרכז מידע מקוצר על הפעילות המאוד ייחודית שלו: מרכז הינם  הוא ארגון לא פוליטי ולא מגזרי שמבקש לקדם מטרה אחת פשוטה: חברה סובלנית. החברים מאמינים שיש לעודד היכרות עמוקה ומשמעותית בין כל הקבוצות והמגזרים בחברה הישראלית.
כדי להכיר כהלכה את החברה הישראלית, יש לצאת מהעולם המוכר לכל אחד ולפגוש את מי ששונה מאיתנו. מסעות הינם לוקחים את משתתפיהם לחיות חיים של אחרים – להכיר אותם בביתם, בקהילתם. לחלוק את עולמם.
במסעות של הינם לתוך החברה הישראלית חיים המשתתפים לתקופת זמן מסוימת בתוך קהילה השונה לגמרי מזו שלהם – בתוך כפר ערבי, התנחלות, קהילה חרדית, העיר הגדולה או שכונה אתיופית, ומתערים בחיי היום יום של הקהילה המארחת. ההיכרות העמוקה עם האחר פותחת בפניהם אפיקים חדשים של סובלנות וכבוד.

מרכז הינם לסובלנות חברתית
מרכז הינם לסובלנות חברתית

פגשנו במקום את עו”ד ירון קנר, שיזם והקים את המרכז: “החלטתי שכדי להכיר באמת, כדי לשבור את חומות הפחד והאיבה, אני חייב לגרום לאנשים לצאת מעולמם המוכר ולחיות חיים של אחרים, לפגוש את האחר בצורה בלתי אמצעית. השיח יהפוך מכבד יותר. פחות נשנא אחד את השני ונבין שמולנו יש אדם שלא שונה בהרבה מאיתנו”.
אחרי שנים של פעילות ללא בית, נכנס מרכז הינם למבנה אבן עתיק יפה בן 150 שנים, ששופץ נהדר בכפר הערבי אבו גוש, בסיוע הפדרציה היהודית של פילדלפיה ותרומות הקהל. במקום יש ספריה ובה מאות ספרים בנושאים שונים, בעברית ובאנגלית: היסטוריה, קודש, משפט, ישראל ואתריה, קריאה ועוד ועוד.

אני מביא, כאן, נתח קטן מאוד מפעילויות הפרויקט, שזכה בפרס מנשיא המדינה וגם בשבחים ממשרד ראש הממשלה. תכנית הדגל היא מיזם ייחודי המציע מסע להיכרות מעמיקה של החברה הישראלית על גווניה. קבוצת צעירות וצעירים בשנות העשרים לחייהם נודדים יחד כקומונה למשך מספר חודשים ומתארחים למשך תקופה של שבועיים או יותר, כל פעם במגזר אחר:
• בכפר הערבי דיר אל אסד בגליל
• בהתנחלות עפרה
• בקהילה החרדית בעיר העתיקה של צפת
• בשכונת יוצאי אתיופיה קריית משה ברחובות
בכל אחת מהקהילות המארחות מקיימת הקבוצה פעילות עיונית וחווייתית הקשורה לשאלות של זהות וחברה, התנדבות בקהילה ועוד. היא חיה איתה ולומדת להכיר את עולמה.

ויש גם מיזם חוצה מגזרים המתקיים מעת לעת באחת מהשבתות. משפחות מרחבי הארץ מארחות או מתארחות לשבת או לסעודת שבת אצל משפחות בעלות זהות שונה משלהן, הרוצות לחוות שבת אחרת, מקבלות ומהעניקות חוויה של הכרת האחר והרחבת הסובלנות.

תושב אבו גוש, סלאח עבד אל רחמן הציג בהשקה את שילוב המיזם ביישובו ודיבר על יין (חמרה) האסור ללגימה על ידי המוסלמים.
בהמשך הערב הציג מובשוביץ‏ את סיפור היקב והכרמים והטעים את מיטב יינותיו.
אכמה מיוחד היה לטעום יינות טעימים דווקא במרכז יישוב מוסלמי.
לחיים ותודה למארחים.

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*