הרשות להגנת הצרכן: 77% מבתי העסק שנבדקו מפרים את החוק המחייב סימון ארץ מקור

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן ביצעה במהלך מלחמת חרבות ברזל אכיפה ממוקדת בבתי עסק בתחום המזון באשר להוראות החוק החדשות המחייבות סימון ארץ מקור בתוצרת חקלאית טרייה - עד כה 57 בתי עסק נמצאו מפרים

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מבצעת במהלך החודשים האחרונים אכיפה ממוקדת בבתי עסק בתחום המזון. פעילות זו מתבצעת בתקופת המלחמה בשל החשיבות הרבה בשמירה על זכויות הצרכנים, גם בעת הזו. עד כה 57 בתי עסק נמצאו מפרים. הפעילות התמקדה בהוראות החוק החדשות המחייבות סימון ארץ מקור בתוצרת חקלאית טרייה

החל מ-24 בדצמבר 2023 נכנס לתוקף תיקון לחוק הגנת הצרכן המורה לעוסקים לסמן בשילוט בולט את ארץ המקור של התוצרת החקלאית הטרייה הנמכרת בתפזורת. חובת הסימון חלה על פירות וירקות טריים, מוצרי חלב, בשר טרי (עופות, בשר בקר) ודגים.

מלחמת חרבות ברזל חידדה והעצימה את החשיבות שמייחסים צרכנים למקור / ארץ הייצור של מוצרים ושירותים שהם רוכשים ובכלל זה תוצרת חקלאית טרייה כגון פירות וירקות. צרכנים רבים מעוניינים לקנות תוצרת ישראלית בלבד על מנת לתמוך בחקלאים מקומיים לאור המצב הקשה הפוקד את אותם חקלאים ישראלים. כמו כן, צרכנים רבים אינם מעוניינים לקנות תוצרת של מדינה מסויימת שאינה ישראל ממגוון סיבות אישיות.

פעילות האכיפה: חוקרי הרשות פקדו יותר ממאה בתי עסק ובהם עסקים קטנים, בינוניים וגדולים, ונערכו ביקורות חוזרות בבתי עסק בהם נמצאו הפרות חמורות וגורפות של אי סימון ארץ יצור או הטעיה. עיקר ההפרות היו באי הצגת ארץ מקור בפירות וירקות טריים, ולאחריהם במוצרי בשר, עוף, דגים וחלב.

בעת ביצוע הביקורות היה מדובר בהפרת הוראה חדשה שנקבעה בחוק וטרם חלפו שלושה חודשים ממועד כניסתה לתוקף ולכן הרשות הוציאה התראה מנהלית במקום עיצום כספי. התראות נשלחו לעוסקים המפרים. יודגש כי לעוסקים קיימת זכות טיעון על פי הוראות חוק הגנת הצרכן לטעון כנגד הוצאת ההתראה המנהלית וזאת בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההתראה.

אניטה יצחק, סגנית הממונה וראש אגף חקירות ומודיעין: “פירוט ארץ הייצור הוא פרט מהותי לצרכן, בוודאי כשמדובר בתוצרת חקלאית, והוא מהווה אצל צרכנים רבים גורם משמעותי בהחלטה אם לקנות את המוצר. מדובר בהוראת חוק חדשה ואנו פועלים לאכוף את יישומה במטרה לוודא כי צרכנים מקבלים מידע מהותי זה בבתי העסק. מעבר להיבטים בריאותיים, מלחמת חרבות ברזל חידדה והעצימה את החשיבות שמייחסים צרכנים למקור / ארץ הייצור של מוצרים ושירותים שהם רוכשים ובכלל זה תוצרת חקלאית טרייה כגון פירות וירקות, דגים ובשר. צרכנים רבים מעוניינים לקנות תוצרת ישראלית בלבד על מנת לתמוך בחקלאים מקומיים ובחקלאות הישראלית. כמו כן, צרכנים רבים אינם מעוניינים לקנות תוצרת של מדינה מסויימת שאינה ישראל ממגוון סיבות”.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*