הראש האמריקאי ממציא לנו פטנטים / אבי בן חורין

מסתבר שבארצות הברית היו יצרנים שארזו חומרי חיטוי לידיים (אלכוג'ל למשל) במיכלים שמדמים קופסאות בירה, בקבוקי משקה או קרטוני מיץ. היו אף ש"הגדילו ראש" והוסיפו למוצרים טעמים כמו שוקולד או פטל

מאת אבי בן חורין
מאת אבי בן חורין

הפרפרזה על שיר הפטנטים של אורי זוהר והמשפט המוכר בו “הראש היהודי עושה לנו פטנטים” מחויבת המציאות לעומת התופעה המדאיגה בארה”ב, כפי שנכתב במאמר שפרסם אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארה”ב – Goldberg Segalla.

בין יתר ההנחיות להגנה מפני הידבקות בקורונה, מסבירים לכולם, גם כאן וגם מעבר לים, כי יש לדאוג להיגיינה אישית באמצעות שטיפת ידיים ובין השאר בשימוש במוצרי אלכוהול ג’ל. היות שיש מיגוון רחב של מוצרי חיטוי כאלו, הוציא משרד הבריאות בארץ אזהרה לגבי שימוש במוצרים שלא קיבלו רישיון כחוק.

מסתבר שבארצות הברית יש אזהרה של ה-FDA (מנהל המזון והתרופות) לגבי הסיכון של שימוש (מוטעה כמובן) במוצרים שיוצרו או נארזו בדרך שמחקה אריזות מזון או משקאות. לפי המאמר, מסתבר שחלק מהיצרנים ארזו חומרי חיטוי לידיים במיכלים שמדמים למשל קופסאות בירה, בקבוקי משקה או קרטוני מיץ. היו אף ש”הגדילו ראש” והוסיפו למוצרים טעמים כמו שוקולד או פטל.

הכוונה מאחורי הפעילות הזו מוסברת למשל כרצון של יצרנים מסוימים להתאים את מוצריהם לשמש את הצורך הנרחב במיכלי שטיפת ידיים. אחרים, שהוסיפו צבע, טעם או אפילו קישוטי קומיקס, טענו שעשו זאת כדי לשכנע את בני הגיל הצעיר לבצע יותר ויותר שטיפת ידיים ובכך ל”עודד” בריאות אישית וציבורית.

עם כל הכבוד למחשבה היצירתית ו”המצאת הפטנטים” כמילות השיר, הרי צרכן כלשהו, ובוודאי צעיר, שיחליט שהמוצר בבקבוק המשקה ראוי ללגימה, עלול (בניגוד למה שאפשר היה להבין מדברי הנשיא האמריקאי, שחומרי חיטוי עשויים לעזור בהתמודדות מול המחלה) לחוות פגיעה, שבמקרה הקל תביא רק לתביעה משפטית כנגד היצרן ו/או הקמעונאי, ובמקרה הקשה – נזק בריאותי, שמי יכול לשער את תוצאותיו.

נכון שלגבי בוגרים תעמוד ליצרן הטענה שלא קראו היטב את ההוראות על המוצר, אבל לגבי צעירים המצב עלול להיות שונה. אם נבדוק בחוק שלנו – חוק אחריות מוצרים פגומים, ההגנה הנ”ל לא תקפה לגבי ילדים עד גיל 12. החוק קובע במפורש שאין הנתבע, כלומר היצרן יכול להתגונן בכך ש”הנפגע ידע על הפגם במוצר ועל הסיכון הכרוך בכך וחשף עצמו מרצון לסיכון זה”.

בכל מקרה, העלות של הגנה משפטית, בוודאי בארה”ב, אינה דבר שאפשר להקל בו ראש, גם אם בסופו של דיון התוצאה תהיה “אין אשם”. כותב המאמר מציע להכליל עוד פקטור חשוב שכדאי לכל יצרן לזכור תמיד – הדעה השלילית בציבור עם פרסום ידיעה בנושא היא משמעותית מבחינת המשך פעילות ואסור להתעלם ממשמעותה.

אז מה היה לנו? ראש יצירתי שעלול לגרום לנזקים בלתי הפיכים. כל רעיון שווה בדיקה, אך חשוב שהבדיקה תתייחס לכל הגורמים העשויים / עלולים להיות כרוכים ב”פטנט” החדש. אמר כבר בעבר: ראשית מעשה במחשבה תחילה.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*