הפרי עם הכתר על הראש / מאת טלי ברנר

הרימון נחשב לסופר פוד - שם הניתן לפירות או ירקות שעשירים מאוד באנטי אוקסידנטים. בין השאר התגלה כי השמן המופק מגרעיני הרימון מכיל חומצה פוניסית - אומגה 5, הידועה כאחד האנטי אוקסידנטים החזקים בטבע והמעכבת היווצרות חלבונים במוח, כלומר מסייעת לחולי אלצהיימר

טלי ברנר. צילום: שי שבירו

בראש השנה נוהגים לאכול את פרי הרימון ולאחל שנה טובה ומרובת מעשים טובים כגרגרי הרימון  הרבים. הרימון פרי יפה,  טעים, בריא והוא אפילו הגיע לבית המשפט בארצות הברית. כמה עובדות ודברים שאולי לא ידעתם על הרימון.

קורות חיים :

  • מוצאו של הרימון באיראן וצפון הודו, עד למרגלות ההימלאיה. לפני כ-3,500 שנה הובא למצרים ומשם נפוץ לכל מדינות הים התיכון.
  • היום מגדלים בעולם 3 מיליון טונות רימונים (הדרים 120 מיליון טונות) בהודו, איראן, ספרד, טורקיה, סין וארה”ב.
  • בישראל מגדלים כ-60 אלף טונות. הזן העיקרי נקרא Wonderful, שהוא חמצמץ-מתוק ובצבע ורדרד. יש בישראל גם זנים אדומים ומתוקים יותר כמו עכו, שני וראש פרד.
  • השם הבוטני שלו Punica granatum – תפוח פיניקי, שהובא לרומא על ידי הפניקים. Malum granatum הוא תפוח רב גרעינים.

סגולות מסורתיות, דתיות ואתניות:

  • הוא אחד משבעת המינים/
  • לפי האמונה הדתית מכיל הרימון 613 גרעינים כמספר תרי”ג המצוות שנצטוו בני ישראל. האמת המדעית היא, שרימון מכיל בין 200 ל-1,400 גרעינים, תלוי בזן.
  • יש המאמינים כי הרימון הוא עץ הדעת בגן העדן.
  • עץ הרימון משמש כעץ דקורטיבי, הוא ירוק עד ומקשט בתי תפילה.
  • בתרבויות רבות משמש הפרי סמל ליופי, שפע ופריון.

סגולות בריאותיות:

  • הרימון נחשב לסופר פוד super food (או super fruit). שם הניתן לפירות או ירקות שעשירים מאוד באנטי אוקסידנטים.

 

מהו אנטי אוקסידנט ( = חומר מונע החמצון) ותפקידו בחיינו

במהלך חיינו  הגוף שלנו מתחמצן. תהליך ההזדקנות הוא תהליך של התחמצנות הגוף. למה הגוף מתחמצן? כי אנחנו נושמים חמצן, חלקנו מעשנים, אנחנו נחשפים לזיהום אוויר ממכוניות למשל (CO), נתונים ללחץ נפשי – וכל אילו גורמים לתהליכי חמצון בגוף.

בתהליך החמצון נוצרים בגופינו רדיקלים חופשיים שהם חומרים מאוד ריאקטיביים שיכולים לגרום לנזקים בריאותיים כמו : פגיעה בגרעין התא – שעלולה לגרום להתפתחות סרטן.

הכולסטרול הרע הוא כולסטרול מחומצן. הכולסטרול הטוב חיוני לנו. לאחר שהתחמצן הוא גורם למחלות כרוניות.

איך הגוף מעכב תהליכי חמצון? לגוף שלנו מנגנונים לייצר אנטי אוקסידנטים:

1. פעילות גופנית מעודדת ייצור אנטי אוקסידנטים.

2. תזונה במזונות העשירים באנטי אוקסידנטים, שתאפשר זמינותם בגוף.

זמינות של  אנטי אוקסידנטים תוריד את קצב ההתחמצנות בגוף.

 

  • הרימון מכיל שני אנטי אוקסידנטים עיקריים. שניהם שייכים לקבוצת חומרים הנקראת פוליפנולים: טאנינים (גורמים לתחושת יובש בפה), אנטוציאנינים (הצבע האדום). במחקרים מדעיים רבים נמצא כי חומרים אילו מונעים את חמצון הכולסטרול הטוב לכולסטרול רע ובכך שומרים מפני התפתחות אטראוסקלרוזיס  (טרשת העורקים, היווצרות שכבה חוסמת בעורקים). שמירה על כלי דם נקיים וגמישים מאפשרת שמירה  על בריאות הלב ושמירה מפני עליית לחץ דם.

תעודת זהות:

  • לאחר הקילוף מכיל הפרי 80% מיץ ו-20% גרעינים.
  • הרכב המיץ : 85% מים, 10% סוכר, 1.5% פקטין (סיב תזונתי), 1% פוליפנולים, ויטמינים.
  • הרכב הפוליפנולים : אנטוציאנינים, אנטוקסנטינים, טאנינים עד פי שלושה מנוכחותם ביין.
  • ויטמינים : חומצה פנטוטנית, ויטמין K.

פרופ’ מיכאל אבירם מנהל אגף המעבדות במרכז הרפואי רמב”ם והפקולטה לרפואה של הטכניון, ערך מספר רב של ניסויים מדעיים לבחינת ההיבטים הבריאותיים בצריכת מיץ רימונים : כדי לבחון את הזמינות של החומרים האילו לתאי הגוף הוא בדק את נוכחותם בפלזמה ובאיברים פנימיים ותפקודם.

מספר מחקרים מדעיים לדוגמה:

  • במחקר שערך אבירם בעכברים, הוא השקה אותם ב-100 מ”ל מיץ רימונים, שמכיל כמות גבוהה של פוליפנולים. אלו היו יעילים הן כמעכבי חמצון הכולסטרול הטוב והן כמפרקי הכולסטרול המחומצן, ובכך הפחיתו את הסיכון למחלות לב. בניסוי זה תיאר גם את מנגנון הפעולה. פורסם בספטמבר 2010.
  • בניסוי אחר נתנו לקבוצת אנשים צעירים 330 מ”ל מיץ רימונים לפני או תוך כדי ארוחת צהריים עתירת שומן ולקבוצת בקרה נתנו מיץ פטל. לחץ הדם של כל המשתתפים נבדק ארבע שעות לאחר הארוחה. אילו ששתו מיץ פטל העלו את לחץ הדם הסיסטולי, לעומת שותי מיץ הרימונים ששמרו על לחץ דם תקין. פורסם באפריל 2013.
  • במצב של הצרות בעורקי התרדמה (העורקים המובילים דם למוח) צריכה יומית של כוס מיץ רימונים שיפרה מאוד את מצב העורקים ואת לחץ הדם. השיפור נמשך גם במהלך שלוש שנות צריכה. גם בניסוי זה השיפור מיוחס לפוליפנולים שבמיץ הרימונים. פורסם ביוני 2004.
  • בתהליך ההזדקנות מתחילים תהליכי שכחה. מחקר שפורסם ב-2013, שנערך על ידי ד”ר סוזן בוקהיימר, מראה שיפור בפעילות המוחית של אנשים מבוגרים.

 

בשנת 2010 הגיש ה-FDA האמריקאי אזהרה לבעלי חברת Pom Wonderful האמריקאית (חברה המייצרת מיץ רימונים). האזהרה נhתנה  על איסור שימוש בפרסומים מדעיים על סגולות רפואיות של הרימון, כחומר פרסומי לקידום מיץ הרימונים שלהם.

ב-2016 הוציא האיגוד הפדרלי להגנה על הצרכן (FTC) הצהרה כי אין לקדם את המוצר על ידי טיעונים בריאותיים. מהלך זה גובה על ידי בית המשפט הגבוה לצדק של קולומביה שטען כי שימוש בטיעונים בריאותיים יוכל לשמש כחומר פרסומי רק לאחר ניסויים קליניים רחבים ומוכחים על המוצר המסחרי.

גם לגרעיני הרימון איכויות מוכחות

  • הגרעינים ידועים בהשפעתם על מערכת העיכול, כמונעי שלשול.

היהלום שבכתר: שמן גרעיני רימונים

  • מגרעיני הרימונים מפיקים שמן. הרכיב החשוב בשמן נקרא חומצה פוניסית – אומגה 5. החומצה הפוניסית ידועה כאחד האנטי אוקסידנטים החזקים בטבע. פרופ’ רות גביזון העובדת בבית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית ובמחלקה הנוירולוגית בהדסה ערכה מחקר רחב בו מצאה כי החומצה הפוניסית מעכבת היווצרות חלבונים במוח, אותם החלבונים שיוצרים משקעים וגורמים להתפתחות דימציה. פרופ’ גביזון הקימה חברה בשם GRANALIX המייצרת כמוסות, שבמחקרים נמצא שמסייעות למניעת התקדמות מחלת האלצהיימר. לכמוסות קוראים Granagard והם מכילות טיפות מאוד קטנות, המכילות את החומר הפעיל ומבטיחות ספיגה מהירה דרך מערכת העיכול לדם והעברתן למוח.
  • פרופ’  גביזון מספרת שהחלה במחקר לאחר שקנתה קרם שהכיל שמן רימונים, מרחה על הפנים וקיבלה מחמאות על עורה הצעיר. מספר חברות הקוסמטיקה גילו את עוצמות הפעילות האנטי אוקסידטיבית של שמן גרעיני הרימון, בשמירה על תאי העור מפני הזדקנות.

שנה טובה ומלאת בריאות – כרימון.


טלי ברנר היא מהנדסת מזון יותר מ-35 שנה. פיתחה את המוצר מיץ רימונים סחוט של פריגת. מרכזת את תחום התעשייה האורגנית בארגון לחקלאות אורגנית בישראל, חברה בוועדות רגולציה במזון בארץ ובעולם.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*